Nieme polskie filmy zostaną po raz pierwszy w historii
zaprezentowane w trakcie prestiżowych Dni Kina Niemego w Pordenone. Część
produkcji zostanie wyświetlona z taśmy filmowej w standardach obowiązujących w
kinach okresu niemego, co z pewnością będzie wielką wartością dla zgromadzonej
na festiwalu publiczności.
Nie mogę się oprzeć publikacji informacji na stronie Filmoteki Narodowej, bo to moim zdaniem znaczące wyróżnienie dla polskiej kinematografii. W tekście czytam m.in.:
Le Giornate del Cinema Muto to największy na świecie
festiwal kina niemego odbywający się rokrocznie od 1982 roku we włoskim
miasteczku Pordenone, położonym na północ od Wenecji. Magazyn „Variety”
zaliczył festiwal do 50 najważniejszych wydarzeń filmowych świata. Między 1 a 8
października 2016 roku odbędzie się jubileuszowa 35. edycja Le Giornate del
Cinema Muto.
W czasie kilku festiwalowych dni w trzech salach
nowoczesnego Teatro Comunale Giuseppe Verdi prezentowane jest kilkaset filmów
niemych z całego świata. Projekcjom towarzyszą rozmaite wydarzenia
okołofilmowe. Organizowane jest m.in. Collegium – niekonwencjonalny eksperyment
badawczy. Jest to rodzaj spotkania 12 wybranych wcześniej adeptów z grupą ekspertów,
a jego celem jest omówienie historii filmów niemych oraz rozmaitych technik ich
konserwacji. Sesje otwarte są dla wszystkich uczestników festiwalu, a dzięki
obecności najlepszych ekspertów w dziedzinie historii kina – akademików,
historyków, archiwistów, konserwatorów, kuratorów, krytyków oraz szerokiego
grona entuzjastów – jest to doskonała przestrzeń dla zdobywania wiedzy i
interesującej dyskusji o kinie. W 1986 roku ustanowiono także międzynarodową
nagrodę – od 1989 roku: Nagrodę im. Jeana Mitry – przyznawaną corocznie w
ramach festiwalu osobom lub instytucjom w uznaniu ich zasług w dziedzinie
zachowania, interpretowania i promowania kina niemego.
Tegoroczna edycja Le Giornate del Cinema Muto jest tym
bardziej interesująca, że po raz pierwszy w historii festiwalu zostaną
zaprezentowane filmy produkcji polskiej. Projekcje Filmoteki Narodowej zostaną
ujęte w ramy specjalnego programu polskiego, na jaki złoży się pięć filmów
fabularnych: „Zew Morza” (1927) i odnaleziony w Belgii w 1997 roku „Mocny człowiek”
(1929) Henryka Szaro, „Pan Tadeusz” (1928) i „Janko Muzykant” (1930) Ryszarda
Ordyńskiego oraz prawdziwa perła polskiej kinematografii – odnaleziony w 2003
roku w Niemczech film Aleksandra Hertza „Ludzie bez jutra” (1919). W filmach
tych swoje pierwsze kroki stawiały gwiazdy tak wielkiego formatu, jak Adolf
Dymsza, Maria Malicka, Józef Węgrzyn czy Nora Ney. Polski program urozmaicą
także bardzo zróżnicowane tematycznie filmy dokumentalne i kroniki filmowe z
początku XX wieku. Będą to: „Obchody 500. rocznicy bitwy pod Grunwaldem”
(1910), „Pożar w zapałczarni” (1913), „Pobyt prezydenta Rzeczpospolitej
Polskiej Stanisława Wojciechowskiego w Krakowie” (1923), „Do Paryża na Harleyu”
(1924), „Jubileusz 3-lecia klubu sportowego Victoria w Częstochowie” (1925), „Kraków”
(1927-1929), „Animacja. Czołówka Kroniki Filmowej” (1929), „Zza kulis
dźwiękowców polskich” (1930), „Z dziedziny sportu strażackiego” (1930),
„Karykatury Jotesa” (1930), „Lekki kajak składany” (1930), „Amerykanizacja
stolicy” (1931-1932). Część produkcji zostanie wyświetlona z taśmy filmowej w
standardach obowiązujących w kinach okresu niemego, co z pewnością będzie
wielką wartością dla zgromadzonej na festiwalu publiczności.
Więcej informacji: www.cinetecadelfriuli.org
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz