W związku z trudną sytuacją polskich festiwali i wydarzeń cyklicznych z obszaru
kultury ponad sześćdziesiąt podmiotów organizujących tego typu wydarzenia,
skierowało list otwarty do przedstawicieli polskiego rządu. W liście przeczytać
można m.in.: „Festiwale stymulują społeczną kreatywność i mają znaczący wpływ
na rozwój miast oraz regionów, dlatego powinny zostać objęte strategiczną
troską polskiego rządu. Organizatorzy wydarzeń zwracają uwagę na brak festiwali
w proponowanych etapach odmrażania kultury, wskazując także na konieczność
opracowania długofalowych rozwiązań dla tych wydarzeń”. Petycję do rządu
podpisywać mogą także organizatorzy innych festiwali i wydarzeń.
W obliczu utrzymującej się
niepewności organizacyjnej i ekonomicznej spowodowanej pandemią COVID-19
przedstawiciele polskich festiwali – reprezentujący wszystkie dziedziny sztuk i
różne modele organizacyjne – zwracają się do Pana Premiera Mateusza
Morawieckiego i Wicepremierów, Pani Jadwigi Emilewicz i Pana Prof. Piotra
Glińskiego o wprowadzenie systemowych mechanizmów wsparcia dla sektora
festiwali kulturalnych.
Festiwale stymulują społeczną
kreatywność i mają znaczący wpływ na rozwój miast oraz regionów, dlatego
powinny zostać objęte strategiczną troską polskiego rządu. Organizatorzy
wydarzeń zwracają uwagę na brak festiwali w proponowanych etapach odmrażania
kultury, wskazując także na konieczność opracowania długofalowych rozwiązań dla
tych wydarzeń.
Pismo z podpisami ponad 50
organizatorów polskich festiwali zostało przekazane adresatom drogą
elektroniczną 19 maja. List ma charakter otwarty, dlatego do postulatów mogą
dołączyć także inne wydarzenia krajowe. Zapraszamy ORGANIZATORÓW I PROMOTORÓW
FESTIWALI do podpisywania poniższego listu (imię i nazwisko+ nazwa festiwalu).
List z uzupełnioną listą
sygnatariuszy zostanie przekazany Panu Premierowi i Wicepremierom do końca
miesiąca.
WIĘCEJ:
WWW.PETYCJEONLINE.COM/FESTIWALE_POLSKIE_DO_RZADU
Pełna treść listu:
Sytuacja pandemiczna zatrzymała
niemal wszystkie sektory gospodarki kreatywnej, w tym działalność instytucji
kultury i przemysłów czasu wolnego. Z całą mocą uderzyła również w sektor
festiwalowy. Wskutek wprowadzonych obostrzeń, ale także z poczucia
odpowiedzialności za bezpieczeństwo publiczności i pracowników organizatorzy
większości polskich festiwali, które miały się odbyć do końca bieżącego roku,
byli zmuszeni zrezygnować z realizacji swoich przedsięwzięć.
Reprezentujemy wydarzenia
należące do wszystkich dziedzin sztuki. Imprezy publiczne i niepubliczne,
wydarzenia o charakterze komercyjnym i niekomercyjnym, niszowe i popularne,
organizowane przez samorządy, organizacje pozarządowe i przedsiębiorstwa.
Sytuacja pandemiczna dotknęła nas wszystkich i mobilizuje nas do znalezienia
rozwiązań dla całego sektora.
W ostatnich tygodniach
zbudowaliśmy awaryjną łączność z artystami, partnerami w świecie i z naszą
społecznością. Dzięki wcześniejszym inwestycjom w rejestrację materiałów
audiowizualnych mogliśmy nieodpłatnie dzielić się z odbiorcami wartościowymi
treściami. Nasza aktualna oferta internetowa obejmuje również moderowane
dyskusje, koncerty czy spektakle online. Nie mamy wątpliwości, że w tym trudnym
dla wszystkich czasie nasze działania podtrzymują kulturalną aktywność
społeczeństwa.
Jednak przedłużająca się
niepewność dotycząca możliwości organizacyjnych i ekonomicznych sprawia, że
przyszłość festiwali rysuje się dramatycznie. O ile stosunkowo łatwo odbudujemy
turystykę krajową, a następnie międzynarodową, o tyle powrót festiwali do
formy, w jakiej dotychczas funkcjonowały, będzie niemożliwy bez systemowego
wsparcia ze strony państwa.
Wierzymy, że Pan Premier i
Państwo Wicepremierzy, jesteście świadomi, jak ważnym elementem kreatywnej
gospodarki są festiwale. Wspierają rozwój ekonomiczny miast i regionów, mają
wpływ na zatrudnienie w wielu innych branżach. Choć w Polsce wciąż znikoma jest
świadomość siły ekonomicznej i społecznej wydarzeń tego rodzaju, nie ulega
wątpliwości, że ich wpływ na ekonomię jest kolosalny. Przykładowo krakowskie
festiwale generują łącznie impakt na poziomie ok. 500 milionów PLN rocznie i
zatrudnienie na poziomie ok. 4 tysięcy miejsc pracy.
Jednak jeszcze istotniejsza jest
kulturalna i społeczna wartość festiwali. Dostarczają odbiorcom unikalnych
doświadczeń artystycznych, łączą świat poprzez twórczą ekspresję, są miejscem
spotkań ludzi i idei, przestrzenią sieciowania i integracji. Są źródłem emocji,
optymizmu, zadowolenia, fascynacji, lokalnej dumy. Na festiwalach artyści nie
tylko prezentują swoje dzieła, ale także angażują miliony ludzi, kształcą i opracowują
nowe ważne interpretacje świata. Festiwale są wreszcie częścią niematerialnego
dziedzictwa wielu krajów i miast. Przyczyniają się do budowania świadomego,
wrażliwego społeczeństwa i jest to wartość nie do przecenienia. Są wspólnym
dobrem nas wszystkich.
Z powyższych powodów festiwale
powinny zostać objęte strategiczną troską nie tylko przez Ministerstwo Kultury,
ale także ministerstwa: Rozwoju, Spraw Zagranicznych, Finansów i Edukacji.
Tymczasem regulacje proponowane w ramach kolejnych tarcz antykryzysowych mają
zastosowanie tylko do części wydarzeń festiwalowych, na dodatek są
rozwiązaniami doraźnymi, a nie długofalowymi. Obecny kryzys wymaga od
decydentów wypracowania rozwiązań nadzwyczajnych, które będą wspierały cały
sektor festiwalowy – bez względu na formę organizacyjną i dziedzinę sztuki – i
pozwolą mu odżyć.
Jako środowisko festiwali
jednoznacznie popieramy postulaty samorządów oraz rozmaitych środowisk kultury
i przemysłów kreatywnych proponujące wprowadzenie przez polski rząd rozwiązań
podatkowych, które pozwolą na uratowanie tysięcy polskich festiwali przed
upadkiem, uchronienie setek tysięcy miejsc pracy oraz zabezpieczenie budżetu
państwa przed odpływem wpływów z VAT i podatku CIT i PIT z powodu utraty
znacznej części polskiego rynku kultury.
W związku z niejasną sytuacją
festiwali w obecnym planie odmrażania gospodarki postulujemy:
1. Włączenie przedstawicielstwa
festiwali do zespołu antykryzysowego powstałego w Ministerstwie Kultury i
Dziedzictwa Narodowego w celu wspólnego wypracowania rozwiązań dla przywrócenia
festiwali do obiegu kulturalnego.
2. Ujęcie festiwali w kolejnym
etapie odmrażania przy zachowaniu określonego reżimu sanitarnego zapewniającego
niezbędne bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom. Jako organizatorzy jesteśmy
gotowi tak przygotować nasze festiwale, by minimalizować bądź całkowicie
wykluczać ryzyko zakażenia.
3. Utworzenie funduszu
rekompensat (dopłat) i nisko oprocentowanych pożyczek dla festiwali ze środków
Narodowego Funduszu Rozwoju, który pozwoli na skompensowanie niedoborów bądź
strat spowodowanych przez zastosowanie nowych obostrzeń sanitarnych.
4. Stworzenie systemu zachęt i
odpisów podatkowych dla potencjalnych mecenasów, aby zachęcić przedsiębiorców
do inwestowania w ten typ działalności społecznej i kulturalnej.
5. Stworzenie mechanizmów
zabezpieczających trwałość wieloletnich festiwali poprzez powołanie do
istnienia specjalnego Funduszu Rozwoju Festiwali. Fundusz ten mógłby być
finansowany na podobieństwo funduszy kanadyjskich z procenta podatku
turystycznego.
6. Stworzenie mechanizmu
grantowego na rozwój festiwali (rozwój kadr, poszerzenie wiedzy z zakresu
wykorzystania narzędzi cyfrowych, prawa autorskiego na potrzeby udostępniania
treści w sieci, monetyzacji treści, etc.).
7. Wzmocnienie mechanizmów wieloletniego
finansowania dla festiwali, m.in. z uwzględnieniem konieczności elastycznego
reagowania, przesunięć dat koprodukcji, zmian programowych, prac
przygotowujących nowe sezony festiwalowe w sytuacji niepewności co do warunków,
w jakich odbywać się będą poszczególne wydarzenia.
8. Wprowadzenia możliwości
odpisania od podatku PIT 50% wartości wydatków konsumentów na zakup dóbr
kultury do wysokości 1000 zł na osobę w ciągu roku, według uzgodnionej ze
środowiskami kultury listy produktów i usług, obejmującej między innymi zakup
biletów do kina, teatrów, karnetów festiwalowych, książek, płyt itp.
Nasze festiwale stymulują
społeczną kreatywność i mają znaczący wpływ na rozwój miast oraz regionów,
włączając je w żywą sieć globalnej kultury. Dzisiaj potrzebują konkretnego
planu ratunkowego ze strony państwa. Proponowane przez nas rozwiązania w
długofalowej perspektywie będą najbardziej skuteczne zarówno dla sektora
kultury, jak i polskiej gospodarki oraz najmniej kosztowne dla budżetu państwa.
Ich wprowadzenie rozbudzi popyt w gospodarce, na czym zyska sytuacja
ekonomiczna państwa.
W nadziei na odpowiedź i
współdziałanie,
Niżej podpisani przedstawiciele
polskich festiwali
WIĘCEJ:
WWW.PETYCJEONLINE.COM/FESTIWALE_POLSKIE_DO_RZADU
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz