Muzyka z filmu „Ikar. Legenda
Mietka Kosza” dostała najwięcej punktów od jury składającego się z prawie 50
ekspertów muzycznych i filmowych. Ścieżka dźwiękowa otrzymała już nagrodę na
44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz MocArta RMF Classic.
Jak piszą organizatorzy nagrody:
Choć z kompozytorem nie udało nam
się w tym roku spotkać osobiście, był z nami wirtualnie, w studiu festiwalowym.
Tuż przed wieczornym koncertem Cinematic Piano: Lion. Droga do domu.
Nagroda za najlepszą autorską
muzykę powstałą w ubiegłym roku do polskiej produkcji – filmu, serialu lub
animacji – ma przede wszystkim krajowe znaczenie. Powstała jako wyraz niezgody
na niepokojącą praktykę polskiego rynku muzycznego i filmowego – soundtracki do
wielu popularnych produkcji nie są przygotowywane ani nawet planowane z
przeznaczeniem wydawniczym. Wyjątek stanowią ścieżki zawierające piosenki
wykorzystane w filmie (najczęściej dotyczy to komedii romantycznych). Trudno
mówić o promocji muzyki filmowej czy nazwisk twórców piszących dla polskiego
kina, gdy niełatwo jest zdobyć materiał do przedstawienia na krajowych i
międzynarodowych konkursach.
Spośród kilkudziesięciu
soundtracków powstałych w 2019 roku wyselekcjonowaliśmy 10 tytułów, z których
grono dziennikarzy, krytyków i blogerów związanych z branżą filmową i muzyczną
wyłoniło najlepszą propozycję. Nominowani zostali: Daniel Bloom za Słodki koniec
dnia, Antoni Komasa-Łazarkiewicz za Obywatela Jonesa, Leszek Możdżer za Ikara.
Historię Mietka Kosza, Łukasz Pieprzyk za Legiony, Jan Sanejko za Interior,
Marcin Stańczyk za Ciemno, prawie noc, Łukasz Targosz za Watahę, Michał Woźniak
za Pana T., Hubert Zemler za Eastern i Maciej Zieliński za Sługi wojny.
W głosowaniu najwięcej punktów
zdobyła ścieżka dźwiękowa do filmu Ikar. Legenda Mietka Kosza w reżyserii
Macieja Pieprzycy. „Kosz jest dosyć zagadkową postacią, więc wejście w jego
świat to była podroż przez bardzo wiele rzeczywistości. Związanych też z jakąś
czernią, która go spowijała i jego światem dźwiękowym, który on na przestrzeni
swojego życia wytworzył. To nie była łatwa podróż. Ale przyznaję – mogłem sobie
pograć trochę jazzu” – mówi Leszek Możdżer. Nagrodzoną ścieżkę dźwiękową
będziemy mogli usłyszeć na żywo za rok podczas 14. FMF w Krakowie.
Laureatem pierwszej edycji
Polskiej Ścieżki Dźwiękowej Roku 2018 został Bartosz Chajdecki, autor
soundtracku do serialu fabularnego Kruk. Szepty słychać po zmroku w reżyserii
Macieja Pieprzycy. Muzyka ta została już wykonana podczas zeszłorocznego
koncertu Scoring4Polish Directors, dlatego w ramach nagrody kompozytor
zaprezentuje podczas TV Series Gala (30 maja 2021 w Tauron Arenie Kraków) swoje
kolejne serialowe produkcje – Wojenne dziewczyny oraz Młody Piłsudski.
„Mamy nadzieję, że ustanowione
przez nas wyróżnienie będzie ważnym narzędziem budowania szacunku i uznania dla
kompozytorów tworzących muzykę na potrzeby rodzimej kinematografii” – podsumowuje
Robert Piaskowski.
Więcej na: www.fmf.fm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz