Ministerstwo Kultury i
Dziedzictwa Narodowego ogłosiło dokument poświęcony zasadom bezpieczeństwa na
planie filmowym. Dotyczy on szczegółowych warunków bezpieczeństwa sanitarnego
przy realizacji filmu w obliczu pandemii koronawirusa.
Podstawowe zasady bezpieczeństwa
na planie filmowym
Każda z osób pracujących na
planie filmowym jest osobiście odpowiedzialna za przestrzeganie zasad
bezpieczeństwa w celu zmniejszenia zagrożenia rozprzestrzeniania się
koronawirusa przez:
rezygnację z pracy na planie w
przypadku pojawienia się symptomów choroby zakaźnej;
częste mycie rąk wodą z mydłem
przez minimum 30 sekund, a jeśli nie ma takiej możliwości dezynfekowanie ich
płynami/żelami na bazie alkoholu (min. 60%) zabezpieczonymi na specjalnych
stanowiskach po każdorazowym wejściu na plan bądź do pomieszczeń produkcyjnych;
przestrzeganie zasad dystansu
społecznego (utrzymywanie stosownego odstępu – co najmniej 2 m);
ograniczanie kontaktu fizycznego
(unikanie uścisków, podawania ręki, etc.);
wyrażenie zgody na poddawanie się
codziennym pomiarom temperatury, przed każdorazowym wejściem na plan
(dopuszczalna temperatura to 37 stopni C; osoby z temp. powyżej 37 stopni C nie
biorą udziału w realizacji produkcji;
zastosowanie środków ochrony
osobistej, w tym bezwzględne zakrywanie ust i nosa (mogą to być np. elementy odzieży, maski,
przyłbice), zmienianych zgodnie z zaleceniami producenta. Z tego obowiązku
zwolnione są osoby występujące przed kamerą (aktorzy, epizodyści i statyści) i
tylko bezpośrednio przed kamerą.
Po zużyciu, środki ochrony
jednorazowe typu: maseczki, rękawiczki są wyrzucane do kosza na śmieci
wyłożonego workiem.
I. REGULAMIN PRACY NA PLANIE
1. Zalecane jest stworzenie
regulaminu zdjęć na podstawie niniejszych wytycznych i zobowiązanie wszystkich
biorących udział w pracach do zapoznania się z nim i przestrzegania zasad przez
podpisanie regulaminu. Dodatkowo, zaleca się by regulamin był załącznikiem do
umowy z producentem.
2. Procedury powinny zostać
podane do powszechnej wiadomości, w sposób zwyczajowo przyjęty, członkom ekipy
przed rozpoczęciem zdjęć (np. mailowo), oraz dostępne w trakcie produkcji oraz
przypominane każdorazowo przed rozpoczęciem każdego dnia pracy. Umowy zawarte z
osobami pracującymi na planie powinny w sposób jasny zobowiązywać te osoby i
podmioty do stosowania się do zaleceń.
Zalecane jest przyjęcie od
wszystkich członków ekipy i biorących udział w zdjęciach oświadczenia, że
zgadzają się na pracę na planie i przyjmują do wiadomości oraz dopełnią
wszelkich obowiązków związanych z koniecznością stosowania zaleceń
bezpieczeństwa.
II. STOSOWANIE PROCEDUR
BEZPIECZEŃSTWA
Zalecane jest określenie zakresu
obowiązków dotyczących zachowania procedur bezpieczeństwa. Od wielkości i
specyfiki produkcji oraz decyzji producenta zależy czy konieczne jest
stworzenie osobnego stanowiska koordynatora czy wystarczy powierzenie pełnienia
takich obowiązków jednemu z członków ekipy. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo
sanitarne została określona w sposób precyzyjny, a osoba koordynująca miała możliwości i środki do egzekwowania
zaleceń. Proponowane jest, aby koordynator przekazywał informacje o sposobie
zabezpieczenia planu oraz ewentualnych incydentach związanych z jego
naruszeniem do kierownika planu oraz do kierownika produkcji. Informacja o
osobie wyznaczonej powinna zostać podana osobom uczestniczącym w
przedsięwzięciu wraz z jej danymi
kontaktowymi.
Proponuję się, by w zakresie
obowiązków koordynatora do spraw bezpieczeństwa sanitarnego ująć następujące
zadania:
dbanie o przestrzeganie procedur
przez całą ekipę (zachowanie dystansu społecznego, noszenie maseczek,
dezynfekcja rąk, organizacja wydawania żywności na wynos, nie gromadzenie się
etc. – szczegóły poniżej);
dbanie o dystrybucję i
uzupełnianie zasobów płynów dezynfekujących i jednorazowych środków ochrony
osobistej jak maseczki dla wszystkich obecnych na planie;
egzekwowanie procedur sanitarnych
w poszczególnych pionach (dezynfekcja rekwizytów u rekwizytora, sprzętu kamerowego u
asystentów, lokacji u kierownika ds. lokacji, etc.);
monitorowanie sytuacji,
patrolowanie planu oraz proaktywne konsultacje z członkami ekipy oraz
wskazywanie powierzchni do dezynfekcji;
śledzenie rządowych wytycznych i
zaleceń dotyczących bezpieczeństwa i dostosowywanie do nich planowych procedur
w miarę potrzeby oraz w porozumieniu z kierownikiem planu i kierownikiem
produkcji;
komunikacja z członkami ekipy
dotycząca obowiązujących procedur: podczas odpraw produkcyjnych oraz poprzez
bezpośredni mailing;
prowadzenie wykazu osób
dopuszczonych do pracy na planie (po codziennym pomiarze temperatury przed
dopuszczeniem do pracy);
Zapewnienie w razie potrzeby
kontaktu ze służbami medycznymi i powiatową stacją sanitarno-epidemiologiczną.
III. SZCZEGÓŁOWE ZALECENIA PROCEDURY
BEZPIECZEŃSTWA
1. PRACA W MASECZKACH:
1) zalecane jest by wszyscy członkowie ekipy
pracowali w maseczkach, o ile nie uniemożliwia im to skutecznego wykonywania
ich zadań i obowiązków (obowiązek zakrywania, przy pomocy odzieży lub jej
części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego, o którym mowa w art.
40 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, ust i
nosa)
Wyjątki obejmują:
a) aktorów ze względu na
charakteryzację i fryzury, w tym wypadku zalecane jest zachowanie przez nich
dystansu wobec innych członków ekipy filmowej;
b) czas posiłku,
- należy jednak wtedy zachować
szczególną ostrożność i stosowny odstęp – co najmniej 2 m od innych członków
ekipy;
2) wymagana jest częsta
dezynfekcja rąk wszystkich członków ekipy;
3) rękawiczki jednorazowe nie są
wymagane poza osobami mierzącymi temperaturę, serwującymi posiłki oraz
charakteryzatorami;
4) wymagane jest zapewnienie przez
producenta wszystkim członkom ekipy
i uczestniczącym w zdjęciach
maseczek oraz umieszczenie na planie płynów do dezynfekcji rąk w miejscu
powszechnie dostępnym oraz w strefach szczególnej dbałości o higienę (czyli
charakteryzatornie, garderoby, strefa spożywania posiłków, toalety, pokoje aktorskie
/ kampery); płyny powinny być uzupełniane na bieżąco, dostępne bez problemu
oraz czytelnie oznaczone;
4) dopuszczalne jest korzystanie
przez członków ekipy z własnych maseczek wielorazowych, jeśli zwiększa to
komfort ich pracy, przy zachowaniu zasad higieny w dbałości o maseczkę.
2. POMIAR TEMPERATURY
1) pomiar temperatury dokonywany
jest codziennie i objęte nim są wszystkie osoby biorące udział w danym dniu
zdjęciowym - zalecany pomiar bezdotykowy, w przypadku innej metody konieczność
dezynfekcji termometrów po każdym użyciu;
2) temperaturę mierzy wyznaczona
osoba, pomiar wykonywany jest w maseczce i rękawiczkach;
3) mierzenie temperatury odbywa
się w odpowiednio wyznaczonym miejscu, pojedynczo; zalecane rozłożenie w czasie
przyjazdów na plan, aby osoby nie gromadziły się przed punktem pomiaru temperatury;
4) osoba z oznakami choroby
zakaźnej oraz, co do której istnieje uzasadnione podejrzenie możliwości jej
wystąpienia, nie może zostać dopuszczona
do prac na planie filmowym; wszyscy powinni zostać poinformowani, aby w razie
niepokojących objawów nie przychodzili do pracy, pozostali w domu i zasięgnęli
teleporady medycznej;
5) zalecane jest stworzenie i
wdrożenie jasnej procedury umożliwiającej członkowi ekipy, który gorzej się
poczuje lub rozpozna u siebie objawy choroby (także przeziębienia lub grypy)
szybkiej ścieżki komunikacji do wyznaczonej osoby - koordynatora.
3. UTRZYMYWANIE DYSTANSU
SPOŁECZNEGO
Zalecane jest:
1) analiza i w jej wyniku
maksymalne ograniczenie liczby osób na planie w zależności od charakteru
realizowanego dnia zdjęciowego;
2) minimalizacja reprezentacji
poszczególnych pionów produkcji (np. kostiumy, charakteryzacja) - na planie
znajdują się tylko osoby niezbędne;
3) rozmieszczanie ekipy na planie
w taki sposób, żeby nie tworzyły się większe skupiska w odległości nie
mniejszej niż 1,5 m.
4.ORGANIZACJA PLANU:
Zalecane jest:
utworzenie stref poruszania się
po planie i stosowne oznaczenie członków ekipy kodami kolorystycznymi wedle
pełnionych funkcji, dla określenia ich zasięgu celem minimalizacji zbędnych,
przypadkowych kontaktów, np.:
strefa czerwona: plan zdjęciowy;
strefa żółta: zaplecze planu
zdjęciowego w rozumieniu stanowisk podglądu, dźwięku, kamery i przestrzeni
potrzebnej na ustawienie tych stanowisk w bezpiecznej odległości;
strefa niebieska: „mały
catering”, transporty, technika, kamp;
oraz zdefiniowanie kto może przebywać
w każdej ze stref, na przykład do strefy czerwonej przynależą: aktorzy,
reżyser, II reżyser (1AD), operator, gafer, operator dźwięku, scenograf
planowy, kostiumograf planowy, charakteryzator planowy, koordynator
kaskaderski, medyk. Informacja taka powinna zostać umieszczona w regulaminie
produkcji.
dla planów dużych liczebnie
rekomendowane są 3 strefy, dla planów mniejszych 2 strefy;
3) za przestrzeganie ograniczeń
strefowych odpowiada wyznaczona osoba / osoby, np. kierownik planu lub
koordynator ds. bezpieczeństwa. Wszelkie incydenty związane z naruszeniem stref
powinny być raportowane w sposób określony w części dotyczącej zadań
koordynatora;
4) ograniczenie liczby osób przy
głównym podglądzie do niezbędnych (np. reżyser, script, operator) przy zachowaniu
między nimi stosownego odstępu oraz zorganizowanie kilku mniejszych,
przenośnych monitorów dla pozostałych członków ekipy (ograniczenie do jednej
osoby z pionu);
5) podwyższony poziom
zabezpieczeń zastosowany do aktorów (nie do zastąpienia w razie infekcji);
wszyscy członkowie ekipy, którzy z nimi się stykają powinni nosić w ich
obecności maseczki oraz dezynfekować ręce przed bezpośrednim kontaktem; w
trakcie zmiany planów zalecane jest by aktorzy schodzili z planu;
6) zobowiązanie osób odpowiedzialnych
za środki transportu, pomieszczenia charakteryzatorskie, garderoby oraz do
przygotowywania i podawania posiłków do bieżącego szczególnego dbania o higienę
i dezynfekcję;
7) w trakcie realizacji zdjęć
należy zabezpieczać obiekty zdjęciowe przed przebywaniem w nich osób
nieupoważnionych;
8) przy organizacji planu należy
wziąć pod uwagę zwiększone zapotrzebowanie na zajmowany metraż powierzchni
obiektów zdjęciowych z uwagi na potrzebę zachowania zwiększonego dystansu
pomiędzy członkami ekipy, konieczność wprowadzenia stref, zewnętrzny catering,
zwiększoną liczbę miejsc parkingowych ze względu na wykorzystywanie prywatnych
samochodów, itp.;
9) wymagane jest stosowanie się
do aktualnie obowiązujących wytycznych rządowych dotyczących dopuszczalnej liczby
osób w zgromadzeniu przy realizacji scen zbiorowych z udziałem skupionego tłumu
(możliwe wykorzystanie multiplikacji w postprodukcji – vide rozdział -
Poszerzone środki bezpieczeństwa).
IV. IMPLEMENTACJA W PODZIALE NA
ETAPY i SEGMENTY PRODUKCJI
ZALECENIA SZCZEGÓŁOWE DLA
PREPRODUKCJI
Zalecane jest:
1) w okresie przygotowań
maksymalne wykorzystanie pracy zdalnej, wymiana pracowników w biurze i innych
pomieszczeniach produkcyjnych w danych dniach według przygotowanego
harmonogramu, tak aby każdy z członków ekipy wiedział kto i kiedy jest dostępny
osobiście;
2) w trakcie dokumentacji
obiektów zdjęciowych i niezbędnych spotkań produkcyjnych ograniczenie obecności
osób do szefów pionów;
3) w miarę możliwości
przeprowadzanie castingów w trybie online;
4) w miarę możliwości
zastępowanie bezpośrednich spotkań większych grup osób telekonferencjami;
5) w trakcie skautingu lokacji w
miarę możliwości wykorzystanie rozmów video, polegających na transmisji obrazu
z lokacji do reszty ekipy, osoba przeprowadzająca skauting powinna być
wyposażona w środki ochrony osobistej (maseczka);
6) ograniczenie liczby
dokumentacji zdjęciowych do niezbędnego minimum.
BIURA I INNE POMIESZCZNIA
(LOKACJE):
Zalecane jest:
1) regularne wentylowanie
pomieszczeń – biur oraz przestrzeni, w których odbywają się zdjęcia – zarówno
poprzez otwarcie okien, jak i mechaniczne wentylatory - stała praca;
2) dezynfekowanie powierzchni roboczych i
narażonych na dotyk (np. klamki drzwi, klamki okien, blaty biurek, sprzętu
komputerowego, etc.) środkiem zawierającym minimum 60% alkoholu; Wykaz
Produktów Biobójczych, widnieje na stronie internetowej Urzędu Rejestracji
Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych pod linkiem:
http://bip.urpl.gov.pl/pl/biuletynyiwykazy/produkty-biob%C3%B3jcze
3) w miarę zapotrzebowania
możliwa jest dezynfekcja wybranych miejsc przed i po zdjęciach, na życzenie
właściciela obiektu (na przykład jako warunek jego wynajmu).
V. POSZERZONE ŚRODKI
BEZPIECZEŃSTWA
1. TRANSPORT:
Zalecane jest:
1) ograniczenie liczby osób w
autobusach i samochodach w stopniu uniemożliwiającym stykanie się pasażerów
oraz przestrzeganie powszechnie obowiązujących zasad korzystania
z środków transportu co do liczby
pasażerów, a także noszenie maseczek podczas korzystania z transportu; w
przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych konstrukcyjnie do przewozu
więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą - danym środkiem lub pojazdem można
przewozić, w tym samym czasie, nie więcej osób niż wynosi połowa miejsc
siedzących (§ 17 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia); zakrywanie, przy pomocy odzieży
lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego, o którym mowa
w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
2) ograniczenie przez członków
ekipy korzystania z komunikacji zbiorowej lub przypadkowych taksówek na rzecz
własnych, prywatnych środków transportu lub transportu będącego w dyspozycji
kierownika planu; w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych
konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą - danym
środkiem lub pojazdem można przewozić, w tym samym czasie, nie więcej osób niż
wynosi połowa miejsc siedzących (§ 17 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia); zakrywania,
przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku
ochronnego, o którym mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. -
Prawo o ruchu drogowym;
3) wymagana jest koordynacja
transportów, tak aby nie tworzyły się zatory i zgromadzenia przy rozpoczynaniu
i kończeniu dnia zdjęciowego;
4) dodatkowym środkiem
zabezpieczającym może być zamontowanie bariery oddzielającej kierowcę od
pasażerów;
5) pozostawienie w miarę
możliwości w środkach transportu otwartych okien celem umożliwienia wentylacji;
6) przypisanie kierowcy do
jednego środka transportu;
7) zalecane jest by na autobusach
/ samochodach pojawiło się oznaczenie o maksymalnej liczbie pasażerów oraz
przypomnienie o konieczności noszenia maseczki (obowiązek zakrywania, przy
pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku
ochronnego, o którym mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. -
Prawo o ruchu drogowym, ust i nosa) np. znak graficzny;
8) zalecane jest umożliwienie
pieszego przemieszczania się między kampem a planem zdjęciowym dla chętnych
członków ekipy (zamiast dowozu, jeśli pozwala na to odległość) - pieszo -
jednocześnie mogą się poruszać osoby w odległości nie mniejszej niż 2 m od
siebie.
CHARAKTERYZACJA
Zalecane jest:
1) wykonywanie pracy w
rękawiczkach oraz w maseczkach (obowiązek zakrywania, przy pomocy odzieży lub
jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego, o którym mowa w
art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, ust i
nosa), jeśli tylko jest to możliwe;
2) obowiązkowe mycie rąk lub dezynfekcja
przed i po sesji makijażu / czesania dla charakteryzatora i osoby
charakteryzowanej;
3) zapewnienie osobnej
przestrzeni do charakteryzacji poszczególnych aktorów;
4) przygotowanie osobistych
zestawów do makijażu dla poszczególnych aktorów;
5) jeśli jest to możliwe, aktorzy
/ aktorki / statyści mogą przywozić na plan własne kosmetyki lub wykonywać
makijaż samodzielnie przed przyjazdem na plan;
6) zakładanie maseczki na usta i
nos przez osobę charakteryzowaną przy wykonywaniu makijażu oczu i czesaniu
7) alternatywą dla maseczek dla
charakteryzatorów mogą być plastikowe przyłbice chroniące całą twarz;
8) plastikowe przyłbice ochronne
są także rekomendowane dla aktorów, jeśli konieczne jest zwiększenie środków
bezpieczeństwa, a użycie maseczki niemożliwe;
9) wymagana jest ścisła
współpraca między pionem charakteryzatorskim oraz aktorami
i statystami w celu osiągnięcia zamierzonych
efektów z zachowaniem przestrzegania procedur.
W zakresie nieuregulowanym w
niniejszych wytycznych, należy odpowiednio stosować wytyczne odnoszące się do
salonu fryzjerskiego i salonu kosmetycznego w zależności od wykonywanych usług
w zakresie w jakim charakter wykonywanych czynności pozwala na ich zastosowanie.[1]
[1] Wytyczne umieszczone pod adresem:
https://www.gov.pl/web/rozwoj/salony-kosmetyczne
https://www.gov.pl/web/rozwoj/salony-fryzjerskie
3. KOSTIUMY
Zalecane jest:
1) w okresie preprodukcji zakupy
i wypożyczanie kostiumów powinny zostać precyzyjnie zaplanowane celem
ograniczenia czasu spędzanego w sklepie / wypożyczalni / magazynie;
2) w okresie preprodukcji
robienie zdjęć przymiarek przez jedną osobę;
3) aby jedynie pion kostiumów
miał styczność z kostiumami w trakcie pracy na planie (przenoszenie, wyciąganie
z pokrowców, etc.);
4) przechowywanie kostiumów
aktorskich w indywidualnych pokrowcach, pranie i prasowanie w odpowiednich
temperaturach;
5) poddawanie po każdym użyciu
dezynfekcji biżuterii i okularów;
6) wymagane jest zapewnienie
przestrzeni umożliwiającej przebieranie się aktorów / aktorek / statystów z
zachowaniem stosownego dystansu;
7) wymagane mycie rąk i
dezynfekcja przed i po sesji stylizacji dla kostiumografa i osoby ubieranej w
kostium;
8) jeśli to możliwe aktorzy / statyści
powinni zrezygnować z asysty przy ubieraniu kostiumów;
9) wymagana jest ścisła
współpraca między pionem kostiumów oraz aktorami / statystami w celu
osiągnięcia zamierzonych efektów z zachowaniem przestrzegania procedur;
4. REKWIZYTY
Zalecana jest:
1) dezynfekcja rekwizytów
grających i osobistych aktora po każdym użyciu oraz bezpieczne przechowywanie
rekwizytów pomiędzy ujęciami;
2) bliska współpraca między
rekwizytorem planowym a aktorem oraz reagowaniem na jego wymagania w tym zakresie.
5. SPRZĘT TECHNICZNY
Zalecane jest:
1) maksymalne skracanie drogi
sprzętu i środków inscenizacyjnych z miejsca wynajmu lub pozyskania na plan –
bez pośredników, bez przypadkowych pomocników i środków transportu;
2) dezynfekcja sprzętu przed zdjęciami
(zobowiązanie firmy wypożyczającej);
3) codzienna dezynfekcja sprzętu
w zakresie obowiązków asystenta kamery;
4) w miarę zapotrzebowania
zalecana jest okresowa dezynfekcja przy wykorzystaniu specjalnych środków np. w
tygodniowych interwałach lub po wykorzystaniu sprzętu w obiektach z
podwyższonym zagrożeniem;
5) brak rotacji sprzętu pomiędzy
różnymi planami w tym samym czasie, jeśli nie jest to możliwe, sprzęt powinien
być każdorazowo dezynfekowany (zobowiązanie firmy wypożyczającej);
7) prowadzona na bieżąco
dezynfekcja sprzętu „na użytek osobisty” np. mikroportów, ale także sprzętu
osobistego używanego na planie: telefony, laptopy – w gestii ich użytkowników;
8) używanie krótkofalówek:
zalecane jest przejście na system przypisujący sprzęt do osoby na początku
zdjęć i zwrot po ich zakończeniu, w trakcie wymieniane są tylko baterie;
dezynfekcja po zakończonym dniu zdjęciowym leży w gestii użytkowników.
6. DŹWIĘK
Zalecane jest:
1) wykorzystanie mikrofonów na
tyczkach dystansowych;
2) codzienna dezynfekcja
mikroportów, transmiterów, boomu w gestii operatorów sprzętu nie rzadziej niż
dwa razy dziennie lub bo każdej zmianie aktora/aktorki;
3) stosowanie zasad współpracy z
aktorami analogiczne jak w przypadku pionu charakteryzacji.
7. CATERING
Zalecane jest aby w miarę
możliwości każdy członek ekipy korzystał na planie ze swojej butelki / termosu,
który będzie uzupełniał oraz zestawu własnych sztućców;
1) posiłki obiadowe (tzw. „duży
catering”)
zmiana systemu wydawania jedzenia
z wewnętrznego na zewnętrzny (barobus dostępny tylko dla obsługi, spożywanie
posiłków odbywa się na zewnątrz lub w namiocie w zależności od pogody),
zorganizowanie miejsca na
spożywanie posiłków z zachowaniem odpowiednich odległości pomiędzy
konsumującymi,
serwowanie posiłków w formie
pojedynczych porcji,
zorganizowanie systemu
wcześniejszego zamawiania posiłków na dany dzień przez członków ekipy np.
poprzez sms (imienne porcje),
wymagane jest aby obsługa
serwująca posiłki nosiła jednorazowe rękawiczki i maseczki,
o ile warunki pozwalają,
zorganizowanie posiłków w mniejszych grupach w określonych przedziałach
czasowych celem zmniejszenia zagęszczenia,
rezygnacja ze spożywania śniadań
na planie – śniadanie powinno być spożywane w miejscu nocowania członka ekipy (dom/
hotel),
używanie jednorazowych sztućców
zapakowanych w zestawy (jak w samolocie) np. biodegradowalne celem ograniczenia
zużycia plastiku,
opcjonalnie można zachęcać
członków ekipy do przynoszenia własnego jedzenia oraz konsumpcji we własnym
samochodzie;
2) napoje i przekąski (tzw. „mały
catering”)
Zalecane jest:
zrezygnowanie z bufetu i
wszelkich przekąsek, dostępne mogą być tylko osobno pakowane przekąski /
porcje,
zrezygnowanie z wszelkich
dystrybutorów wody lub automatów do kawy, które wymagają indywidualnej obsługi
przez wciskanie przycisków przez wiele osób,
obsługa „małego cateringu” przez
jedną dedykowaną osobę,
w zasadach przygotowywania i
serwowania jedzenia na planie należy stosować się do rządowych instrukcji w tym
zakresie.
W zakresie nieuregulowanym w
niniejszych wytycznych, należy odpowiednio stosować wytyczne odnoszące się do
usług gastronomicznych w zakresie w jakim charakter wykonywanych czynności pozwala
na ich zastosowanie.[2]
[2] Wytyczne umieszczone pod
adresem:
https://www.gov.pl/web/rozwoj/gastronomia
9. SZCZEGÓŁOWE ZALECENIA DLA
POSTPRODUKCJI:
Zalecane jest:
1) wykonywanie zdalnego montażu w
warunkach domowych montażysty z zachowaniem procedur bezpieczeństwa materiału;
2) minimalizowanie przypadkowych
kontaktów w firmach postprodukcyjnych;
3) w miarę możliwości komunikacja
poprzez telekonferencję przy wykorzystaniu programów do komunikacji jak Zoom,
Skype, Messenger, etc. umożliwiających rozmowy w trybie video.
VI. KOMUNIKACJA
1. Ważnym aspektem jest dbanie o
morale ekip, wyrobienie odpowiednich nawyków i przekonanie uczestników planu
filmowego do tego, że każdy indywidualnie ponosi odpowiedzialność za wspólne
bezpieczeństwo wszystkich obecnych na planie i ich rodzin - od stosowania się
do zaleceń zależy:
a) osobiste bezpieczeństwo,
b) stabilność zatrudnienia
(konieczność kwarantanny w przypadku wykrycia wirusa w ekipie może zawiesić
plan zdjęciowy).
2. Ważne, aby wszyscy członkowie
ekipy (niezależnie od pozycji) zrozumieli, że muszą się poddać nowej procedurze
i stosować do zaleceń. Bezcelowe jest porównywanie nowych wymagań do starych
zwyczajów i rytuałów.
3. Ważne, aby stworzyć taką
atmosferę pracy, aby osoby, które rozpoznają u siebie objawy choroby (nawet
łagodne, również przeziębienia lub grypy), nie miały wątpliwości, że powinny
powstrzymać się przed przyjściem na plan zdjęciowy.
4. Opracowane wytyczne powinny
zostać opublikowane dodatkowo na stronie internetowej Polskiego Instytutu
Sztuki Filmowej. Istotnym aspektem wytycznych jest ich stała aktualizacja,
dlatego dla utrzymania porządku zalecana jest publikacja kolejnych
zaktualizowanych wersji dokumentu (każdorazowo oznaczonych datą) tylko na tych
dwóch witrynach przy jednoczesnej szerokiej dystrybucji linków do tych stron.
5. Istotne jest także
umożliwienie członkom ekip komunikacji zwrotnej do koordynatora do spraw
bezpieczeństwa - np. podanie adresu email z zachętą do zgłaszania ewentualnych
uwag i usprawnień w ramach nowych procedur.
6. Pomocne może okazać się
opracowywanie i dystrybucja w trybie dziennym wśród szefów pionów oceny ryzyka
(risk assesment) zaplanowanych na dany dzień zadań i czynności.
VII. POSZERZONE ŚRODKI
BEZPIECZEŃSTWA
Warto zaznaczyć, że w trakcie
pracy na planie może być konieczne sięgnięcie po poszerzone środki
bezpieczeństwa, których przykłady wymienione są poniżej. Należy pamiętać, że
decyzja o ich użyciu jest zadaniem producenta i powinna być uzależniona od
okoliczności, zwłaszcza jeśli generują koszty i wpływają na proces produkcji.
Użycie dodatkowych urządzeń wymaga instrukcji bezpiecznego korzystania z nich
na planie oraz świadomości co do możliwych skutków ubocznych (możliwe alergie,
interferencja ze sprzętem elektronicznym, odbarwienia, degradacja elementów),
dezynfekcja poprzez ozonowanie
oraz mycie preparatami do dezynfekcji - wymaga wynajęcia specjalistycznej firmy
i dostosowania metody do wybranego pomieszczenia / przestrzeni;
stosowanie lamp bakteriobójczych
UV-C do sterylizacji: dotyczy to przede wszystkim powierzchni, która powinna
być naświetlana przez co najmniej ciągłych osiem godzin (możliwe zastosowanie
do scenografii, rekwizytów, kostiumów);
przy braku możliwości realizacji
scen zbiorowych ze skupionym tłumem, wykorzystywanie efektów specjalnych
(multiplikacja) w postprodukcji, izolowanie aktorów od scen zbiorowych z dużą
liczbą statystów na rzecz ujęć na greenscreenie. [źródło MKiDN]
Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń