Wczoraj w Rzymie odbyła się
ceremonia rozdania prestiżowych włoskich nagród David di Donatelli, nazywanych
włoskimi Oscarami. Uroczystość odbyła się oczywiście online, a nominowani
łączyli się z prowadzącymi przez wideo, „odbierając" statuetki we własnych
domach. Najważniejsze nagrody zdobył „Zdrajca” w reżyserii Marco Bellocchio,
pięć nagród otrzymał „Pinokio”, a najlepszy film zagraniczny to „Parasite”.
Wielkim triumfatorem nagród David
di Donatelli okazał się film „Zdrajca" w reżyserii Marco Bellocchio.
Włoska epopeja o sycylijskiej mafii Cosa Nostra zdobyła aż 6 statuetek w
najważniejszych kategoriach. Akademia uznała dzieło Bellocchio za Najlepszy
Film Roku, Marco Bellocchio dostał statuetkę dla Najlepszego Reżysera, a razem
z Ludoviką Rampoldi, Valia Santella Francesco Piccolo – za Najlepszy
Scenariusz. Nagrodę odebrał również Pierfrancesco Favino (Najlepszy Aktor
Pierwszoplanowy), oraz Luigi Lo Cascio (Najlepszy Aktor Drugoplanowy). Szósta
statuetka przypadła montażystce Francesce Calvelli.
Jak pisze Barbara Hollender dla
Rzeczpospolitej, Marco Bellocchio podczas ceremonii życzył włoskiemu
przemysłowi filmowemu odrodzenia. — Ja sam mam 80 lat i żywię nadzieję, że uda
mi się zrobić jeszcze kilka filmów. Film
„Zdrajca" miał wejść na polskie ekrany 13 marca. Z powodu zamknięcia kin,
premiera została przesunięta na pierwszy możliwy termin po ich otwarciu.
Nagrodzony kilkunastominutową
owacją na festiwalu w Cannes, gdzie startował w konkursie; oparty na faktach
„Zdrajca” w zaskakujący, świeży sposób podejmuje temat mafii. A to za sprawą
charyzmatycznego bohatera, który jest zarazem ścigającym i ściganym; wstrząsającego
obrazu korupcji i przemocy trawiących Sycylię, wnikliwego portretu mafijnej
ośmiornicy, której macki sięgały daleko poza wyspę. Zrealizowany z epickim
rozmachem, film Marca Bellocchio już od pierwszej sceny chwyta za gardło,
wciągając w mroczny świat zbrodni, ucieczek, kłamstw i sądowych potyczek.
W centrum opowieści znajduje się
Tommaso Buscetta, boss, który złamał omertę, czyli mafijną zmowę milczenia.
Dzięki jego zeznaniom doszło do najgłośniejszego procesu przeciwko Cosa
Nostrze: tzw. maxiproces doprowadził do skazania 362 przywódców przestępczej
organizacji. Było to największe w historii zwycięstwo państwa nad mafią.
Fascynujące ekranowe dochodzenie skupia się na przemianie Buscetty, dla którego
La Cosa Nostra, czyli „nasza sprawa”, zaczęła znaczyć coś zupełnie innego, niż
chcieliby szefowie klanów. Tytułowy „Zdrajca” nie jest jednak herosem,
Bellocchio widzi w nim niemal szekspirowskiego bohatera, uwikłanego w tragiczny
konflikt. Film wspaniale ogrywa jego dwuznaczność: to morderca, niewierny mąż,
człowiek brutalny, cyniczny i bezwzględny. Zeznaje przeciw swoim w obronie
honoru mafii – tej, która go wychowała, a którą jego zdaniem zdradzili nowi
przywódcy. To lojalność wobec „rodziny” każe mu wydać bossów i ujawnić w sądzie
wszystkie sekrety Cosa Nostry. Umieszczeni podczas procesu w klatkach, dawni
przyjaciele zamieniają się w dzikie zwierzęta. Plują, rzucają się na kraty,
żądają krwi „Zdrajcy”. Jedynym sojusznikiem żyjącego w ukryciu, zaszczutego
mężczyzny jest legendarny sędzia Falcone.
Niejednoznaczny, trzymający w
napięciu, spektakularny „Zdrajca” to film o mafii, jakiego jeszcze nie było.
Historia opowiadana z perspektywy bossa, który nieoczekiwanie staje po stronie
sprawiedliwości, nie tylko fenomenalnie rekonstruuje najmroczniejszy czas w
dziejach walk z mafią; ale też stawia pytania o znaczenie lojalności, honoru i
zdrady – pytania, które nigdy nie przestały być aktualne. [info: Gutek Film]
Pięć nagród, głównie w
kategoriach technicznych i zawodowych, zdobyła nowa wersja „Pinokia”, którą
zrealizował Matteo Garrone. Rolę Geppetto zagrał Roberto Benigni, który
przegrał rywalizację o nagrodę za rolę drugoplanową, ale który żartował w
czasie ceremonii, że nagrody te powinny się nazywać „Covid di Donatello”.
Prezydent Włoch w przesłanym do twórców liście, wyraził solidarność z branżą
filmową. Zatrudnia ona 200 tysięcy osób. Sergio Mattarella powiedział, że jest
przekonany, że pojawi się twórczy impuls podobny do tego, który „wytworzył
neorealizm po wojnie”. Podczas ceremonii wręczenia nagród około 4 tysięcy kin
we Włoszech oświetliło swoje budynki podczas specjalnej świetlnej prezentacji,
aby w ten sposób zasygnalizować swoją obecność i chęć, jak najszybszego
otwarcia.
Pełna lista nagrodzonych:
PICTURE
“The Traitor,” Marco Bellocchio
DIRECTOR
Marco Bellocchio, “The Traitor”
DEBUT DIRECTOR
Phaim Bhuiyan, “Bangla”
SCREENPLAY
Ludovica Rampoldi, Marco
Bellocchio, Valia Santella Francesco Piccolo, “The Traitor”
BEST ADAPTED SCREENPLAY
Maurizio Braucci, Pietro Marcello
“Martin Eden”
PRODUCER
Matteo Rovere, Andrea Paris
“Romolus & Remus: The First King”
ACTRESS
Jasmine Trinca “The Fortune
Goddess”
ACTOR
Pierfrancesco Favino “The
Traitor”
SUPPORTING ACTRESS
Valeria Golino, “5 is The Perfect
Number”
SUPPORTING ACTOR
Luigi Lo Cascio “The Traitor”
CINEMATOGRAPHY
Daniele Ciprì, “Romolus &
Remus: The First King”
EDITING
Francesca Calvelli, “The Traitor”
DOCUMENTARY
“Selfie,” Agostino Ferrente
SCORE
Orchestra di Piazza Vittorio, “Il
Flauto Magico di Piazza Vittorio”
ORIGINAL SONG
“Che Vita Meravigliosa,” Antonio
Diodato “The Fortune Goddess”
PRODUCTION DESIGN
Dimitri Capuani, “Pinocchio”
COSTUME DESIGN
Massimo Cantini Parrini,
“Pinocchio”
MAKEUP ARTIST
Dalia Colli, Mark Coulier,
“Pinocchio”
HAIR ARTIST
Francesco Pegoretti, “Pinocchio”
DIGITAL EFFECTS
Theo Demiris, Rodolfo Migliari,
“Pinocchio”
SOUND
Angelo Bonanni, Davide D’Onofrio,
Mirko Perri, Mauro Eusepi, Michele Mazzucco, “Romolus & Remus: The First
King”
AUDIENCE AWARD
“Il Primo Natale,” Salvo Ficarra,
Valentino Picone
BEST FOREIGN FILM
“Parasite,” Bong Joon-ho
SPECIAL DAVID
Franca Valeri
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz