sobota, 13 czerwca 2015

Lotnicy bez wsparcia PISF. Kto otrzymał pieniądze?

Polscy lotnicy w Bitwie o Anglię
Polski Instytut Sztuki Filmowej opublikował wyniki sesji 2/2015 w Programach Operacyjnych: "Produkcja filmowa" i "Rozwój kin". Sporo ciekawych produkcji kina gatunkowego i na jego pograniczu otrzymało wsparcie. Coś drgnęło? O pieniądze zabiegały dwie produkcje o polskich lotnikach walczących w Bitwie o Anglię. Obie nie otrzymały wsparcia PISF.


W II etapie komisja ekspercka w PO "Produkcja filmowa" rozpatrywała 23 projekty filmów fabularnych, a producenci wnioskowali o 67 mln złotych. Liderzy komisji eksperckich: Agnieszka Holland, Jan Komasa, Juliusz Machulski, Michał Rosa, Wojciech Smarzowski i Xawery Żuławski rozdysponowali 16 203 970 zł. Dofinansowanie otrzymało siedem projektów, w tym dwa debiuty reżyserskie, a spora tutaj grupa przedstawicieli kina gatunkowego. Trzy z nich to koprodukcje międzynarodowe.

Największe dofinansowanie jest udziałem Łukasza Palkowskiego i jego projektu "Double Iron Man", który otrzymał 3,5 mln złotych z niemal 9 milionowego budżetu. Znaczące wsparcie jest też udziałem nowych projektów, takich autorów jak: Maciej Żak ("Konwój" – 2,5 mln zł), Marcin Wrona ("Taniec dla psa" – 2,5 mln złotych), Dorota Kędzierzawska ("Żużel" – 2,5 mln złotych), Kasia Adamik ("Amok" – 2 mln złotych), Piotr Subbotko (debiut "Dziura w głowie" – 2 mln złotych), Jagoda Szelc (debiut "Wieża, jasny dzień" – 1,2 mln złotych). Do poprawek skierowano projekty przygotowywane przez m.in.: Agnieszkę Smoczyńską, Grzegorza Jaroszuka, Jacka Borcucha i Adriana Panka.

Jak pisze p. Agnieszka Odorowicz na stronie PISF: Liderzy komisji eksperckich nie przyznali dofinansowania żadnemu z dwóch projektów przedstawiających historię polskich lotników w Bitwie o Anglię ("Krucha chwała" prod. Akson Studio Sp. z o.o. i "Dywizjon 303" prod. Film Media SA). Ocenili je zarówno pod kątem artystycznym i ekonomicznym; zapoznali się także z przedstawionymi opiniami historycznymi. Zdaniem liderów na tym etapie oba scenariusze nie są wystarczająco dopracowane. Ich obecny poziom nie gwarantuje odpowiedniej jakości artystycznej przyszłego filmu, a ta jest konieczna, aby ten film spotkał się z międzynarodowym zainteresowaniem festiwalowym i dystrybucyjnym.

SZCZEGÓŁOWE WYNIKI 2 SESJI PO "Produkcja filmów fabularnych" [WIĘCEJ >>>].

PISF rozdysponował też pieniądze na filmy dokumentalne [WIĘCEJ >>>] oraz animowane [WIĘCEJ >>>].

Przyznano też pieniądze w:
PO "Stypendia scenariuszowe" [WIĘCEJ >>>]
PO "Rozwój projektu" [WIĘCEJ>>>]
PO "Rozwój kin: Modernizacja kin" [WIĘCEJ >>>]
PO "Rozwój kin: Cyfryzacja" [WIĘCEJ >>>]