Desplat pierwszy z prawej z twórcami filmu "Wenus w futrze" |
Rada merytoryczna Nagrody Kilara,
którą tworzą przedstawiciele najważniejszych polskich instytucji kultury,
jednogłośnie zadecydowała uhonorować francuskiego kompozytora — Alexandre’a Desplata.
Autor muzyki do takich filmów
jak: „Grand Budapest Hotel”, „Operacja Argo”, „Gra tajemnic”, „Jak zostać
Królem”, „Drzewo życia”, a w sumie do ponad 140 soundtracków światowego kina, w
tym trzech produkcji filmowych Romana Polańskiego. Nagroda wręczona zostanie
podczas 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Oficjalny komunikat brzmi
następująco:
Kapitułę honorową ustanowionej w
2014 roku przez Prezydentów Miast Krakowa i Katowic Nagrody tworzą wybitni
polscy twórcy muzyki i filmu: prof. Krzysztof Penderecki, Andrzej Wajda, Roman
Polański oraz Krzysztof Zanussi.
„Nie mieliśmy żadnych
wątpliwości. To rzadka sytuacja, kiedy grono tak różnorodne, reprezentujące
różne obszary kultury i biznesu muzycznego decyduje tak jednogłośnie. Spośród
nazwisk kompozytorów przedstawionych do Nagrody przez FMF, Alexandre Desplat
był absolutnie oczywistym wyborem dla wszystkich. Jego muzyka posiada własną,
kunsztowną dramaturgię, jest troskliwie dopasowana do charakterów aktorów,
podkreśla ich grę, dodaje im nowego wymiaru, a przy tym pozostaje na wskroś
klasyczna, wskazując na wybitne wyczucie rzemiosła” — mówi Robert Piaskowski,
przewodniczący Rady merytorycznej Nagrody i dyrektor artystyczny FMF.
Alexandre Desplat jest jednym z
najpłodniejszych i najbardziej wczechstronnych kompozytorów europejskiego i
światowego kina. Po stworzeniu muzyki do ponad pięćdziesięciu filmów kina
europejskiego udało mu przebić się w Hollywood. Przełomem w jego karierze była
ścieżka dźwiękowa do filmu Petera Webbera „Dziewczyna z perłą” (2003), za którą
otrzymał nominacje do: Złotego Globu, nagrody BAFTA i Europejskiej Nagrody
Filmowej. Pracował u boku tak
wybitnych filmowców jak: Roman Polański, David Fincher, Wes Anderson, Tom
Hooper, Stephen Frears, David Yates, Terence Malik, Philippe de Broca, Francis
Girod. Jest autorem muzyki do niemal stu czterdziestu filmów, w tym
także trzech filmów Romana Polańskiego — „Rzeź”, „Wenus w futrze”i „Autor
widmo”.
Desplat wciąż pozostaje jednym z
najpopularniejszych i najbardziej rozchwytywanych kompozytorów muzyki filmowej
na świecie. Nominowany do wielu prestiżowych nagród, m.in. do ośmiu Oscarów (w
tym dwukrotnie w 2015 za „Grand Budapest Hotel” i „Grę tajemnic”), ośmiu
Złotych Globów, siedmiu nagród BAFTA, pięciu nagród Grammy, ośmiu Cezarów i
nagród podczas World Soundtrack Award, a także dwóch Polskich Nagród Filmowych.
Jest laureatem Oscara, Złotego Globu, nagród BAFTA i Grammy, trzech Cezarów,
Srebrnego Lwa, dwóch Europejskich Nagród Filmowych, pięciu BMI Film Music Award
i ośmiu nagród World Soundtrack Award.
„To wielki honor zostać laureatem
Nagrody im. Wojciecha Kilara, kompozytora, którego długo podziwiałem, i który
wywarł znaczący wpływ na mnie jako kompozytora, podobnie jak na wielu
kompozytorów mojego pokolenia” — napisał Desplat w odpowiedzi na decyzję
Kapituły Nagrody. — „Nie mogę się doczekać swojej pierwszej wizyty w Polsce,
podczas której spotka mnie tak wielki honor. To będzie z pewnością wspaniały
hołd dla wielkiego Romana Polańskiego, artysty i człowieka, którego cenię i
podziwiam, i którego mam szczęście nazywać swoim przyjacielem.”
Kompozytor przyjął nasze
zaproszenie i odwiedzi Polskę po raz pierwszy. Ceremonia wręczenia Nagrody
Kilara odbędzie się 24 maja 2016 roku w Sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej
Polskiego Radia w Katowicach podczas koncertu „Scoring4Polański” w ramach 9.
Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Dzień później, 25 maja, Desplat odwiedzi
także Kraków. Jego utwory zostaną zaprezentowane publiczności na dwóch Galach
„Scoring4Polanski”, a także podczas „Gali Muzyki Filmowej: Animacje” w TAURON
Arenie Kraków 28 maja o godz. 17.00.
Obok statuetki i tytułu, laureat
uzyskuje prawo do ufundowania sesji nagraniowej swojej muzyki w oparciu o
sekcję smyczkową dowolnej orkiestry ze Śląska lub Krakowa, albo zorganizowanie
pełnego koncertu z retrospektywą dzieł laureata na kolejnym festiwalu.
Pierwszym laureatem Nagrody
Kilara w 2015 roku został Eliot Goldenthal, jeden z najznakomitszych
kompozytorów światowej muzyki filmowej, zdobywca Oscara, Złotego Globu i World
Soundtrack Award, twórca muzyki do takich hitów kina światowego jak „Frida”
(2002), „Tytus Andronikus”(1999), „Wywiad z Wampirem”(1994), „Obcy 3”(1992) i
wielu innych.
Nagroda Kilara jest wręczana
wyjątkowym i oryginalnym kompozytorom muzyki filmowej za całokształt
twórczości. Nominowani są do niej twórcy, którzy pozostają wierni tradycyjnej
sztuce komponowania, samodzielnie tworzący instrumentację, piszący utwory,
które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności, kompozytorzy sprawnie
posługujący się językiem muzycznym, kreatywnie operują kolorystyką, barwą i fakturą.
Nagroda wyróżniać będzie twórców, którzy podobnie jak Wojciech Kilar traktowali
muzykę filmową na równi z autonomiczną, poświęcając jej tworzeniu tyle samo
wagi i skupienia. Twórców, którzy czerpią z ludowych melodii, nawiązują do
narodowych tradycji muzycznych, przedkładają lokalny sznyt i tożsamość nad
postmodernistyczny pęd globalizujący także muzykę. Kryteria wyróżnienia Nagrodą
im. Wojciecha Kilara negują dążenie do industrializacji muzyki filmowej i
nagromadzenia efektów. Ufundowanie niniejszej nagrody jest zabraniem głosu w
debacie zestawiającej tradycyjną sztukę komponowania muzyki filmowej z jej
taśmową, biznesową alternatywą.
Celem ustanowienia Nagrody jest
przede wszystkim pielęgnowanie pamięci o wybitnym kompozytorze i promowanie
etosu twórcy, współpraca kulturalna i filmowa obydwu ważnych miast, budowanie
silnego wizerunku branżowego Krakowa i Katowic w międzynarodowym przemyśle
filmowym i nagraniowym oraz podkreślanie wagi kompozytorów interdyscyplinarnym
świecie filmu.
Radę merytoryczną tworzą: Daniel
Cichy - redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Mateusz
Matyszkowicz - dyrektor TVP Kultura, Andrzej Kosowski - dyrektor Instytutu
Muzyki i Tańca, Magdalena Sroka - dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej,
Magdalena Wojewoda - dyrektor programowa RMF Classic, Robert Piaskowski -
dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie (przewodniczący Rady
Merytorycznej), Joanna Wnuk-Nazarowa – dyrektor Narodowej Orkiestry
Symfonicznej Polskiego Radia oraz Piotr Zaczkowski - dyrektor Instytucji
Kultury Katowice Miasto Ogrodów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz