Dobiegł końca 69. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes. Złotą Palmę dla najlepszego filmu tego wydarzenia otrzymał "Ja, Daniel
Blake" w reżyserii Kena Loacha. To druga Złota Palma w karierze tego wybitnego twórcy, zdobyta dokładnie 10 lat po nagrodzie za film "Wiatr buszujący w jęczmieniu".
Ken Loach dołączył do grona kilkorga tylko reżyserów z dwoma Złotymi Palmami. Wcześniej dokonali tego m.in. Emir Kusturica, bracia Dardenne i Bille August. Zwycięstwo filmu "Ja, Daniel Blake" to podobno spora niespodzianka, a jury w Cannes ponownie zagłosowało wbrew panującym opiniom. Bo praktycznie nikt nie stawiał na Kena Loacha przed ceremonią, ale przecież podobnie było przed rokiem kiedy wygrali "Imigranci" i jeszcze kilka razy wcześniej kiedy jury sprawiało niespodzianki. Loach zdobył poprzednią Złotą Palmę w 2006 roku filmem "Wiatr buszujący w jęczmieniu" i wtedy także jego wygrana była przyjmowana za niespodziankę (wśród pokonanych byli m.in Pedro Almodovar z "Volver", Andrea Arnold z "Red Road", Bruno Dumont z "Flandrią", którzy przegrali i w tym roku).
"Ja, Daniel Blake" zebrał dobre recenzje krytyków (patrz TUTAJ), ale wraz z rozwojem festiwalu jego akcje słabły. Sam Loach to ulubieniec festiwalu w Cannes, a jego filmy aż 14 razy rywalizowały o Złotą Palmę zgarniając wiele nagród (wśród docenionych są m.in. "Wiatr w oczy", "Ziemia i wolność", "Szukając Erica", "Whisky dla aniołów"). Loach to twórca zaangażowany, ważny głos w sprawach zwykłych ludzi. Pisze o filmie "Ja, Daniel Blake" serwis wp.pl: Akcję swojego nowego filmu Ken Loach umieścił w Newcastle, ale równie dobrze mógłby to być Wałbrzych albo Łódź. Jego bohaterami są ludzie na życiowym zakręcie, którzy wpadają do zaklętego kręgu bezrobocia. Zderzają się z biurokratycznym systemem opieki społecznej, zabijającym w nich najlepsze odruchy. Marzycie o lepszym socjalu w Anglii? Zapomnijcie. W obrazie Loacha mekka polskich emigrantów to gnijący kawałek świata, który musi sobie przypomnieć o soli swej ziemi. Inaczej zupełnie się rozpadnie. [cała recenzja] Nie ma wątpliwości, że to film przygnębiający, ale ważny w swojej współczesnej wymowie. Kino zaangażowane, jak na Loacha przystało. Wiadomo już, że dystrybutorem filmu w Polsce będzie firma M2 Films, a trafi on do naszych kin jesienią.
Werdykt jury zaskoczył tym bardziej, że bez nagród pozostały filmy przez wielu obserwatorów faworyzowane. Nie otrzymali żadnych nagród m.in. Jim Jarmusch, Park Chan-wook, Pedro Almodovar, Bruno Dumont, bracia Dardenne oraz niemiecki "Toni Erdmann", który bardzo się w Cannes spodobał. Dwie nagrody zdobył film Asghara Farhadiego, w tym cenione wyróżnienie za scenariusz. Jury doceniło też Xaviera Dolana, Andreę Arnold, Cristiana Mungiu. Po prostu nie dla wszystkich wystarczyło nagród...
Laureaci nagród w Konkursie Głównym:
"Ja, Daniel Blake" zebrał dobre recenzje krytyków (patrz TUTAJ), ale wraz z rozwojem festiwalu jego akcje słabły. Sam Loach to ulubieniec festiwalu w Cannes, a jego filmy aż 14 razy rywalizowały o Złotą Palmę zgarniając wiele nagród (wśród docenionych są m.in. "Wiatr w oczy", "Ziemia i wolność", "Szukając Erica", "Whisky dla aniołów"). Loach to twórca zaangażowany, ważny głos w sprawach zwykłych ludzi. Pisze o filmie "Ja, Daniel Blake" serwis wp.pl: Akcję swojego nowego filmu Ken Loach umieścił w Newcastle, ale równie dobrze mógłby to być Wałbrzych albo Łódź. Jego bohaterami są ludzie na życiowym zakręcie, którzy wpadają do zaklętego kręgu bezrobocia. Zderzają się z biurokratycznym systemem opieki społecznej, zabijającym w nich najlepsze odruchy. Marzycie o lepszym socjalu w Anglii? Zapomnijcie. W obrazie Loacha mekka polskich emigrantów to gnijący kawałek świata, który musi sobie przypomnieć o soli swej ziemi. Inaczej zupełnie się rozpadnie. [cała recenzja] Nie ma wątpliwości, że to film przygnębiający, ale ważny w swojej współczesnej wymowie. Kino zaangażowane, jak na Loacha przystało. Wiadomo już, że dystrybutorem filmu w Polsce będzie firma M2 Films, a trafi on do naszych kin jesienią.
Werdykt jury zaskoczył tym bardziej, że bez nagród pozostały filmy przez wielu obserwatorów faworyzowane. Nie otrzymali żadnych nagród m.in. Jim Jarmusch, Park Chan-wook, Pedro Almodovar, Bruno Dumont, bracia Dardenne oraz niemiecki "Toni Erdmann", który bardzo się w Cannes spodobał. Dwie nagrody zdobył film Asghara Farhadiego, w tym cenione wyróżnienie za scenariusz. Jury doceniło też Xaviera Dolana, Andreę Arnold, Cristiana Mungiu. Po prostu nie dla wszystkich wystarczyło nagród...
Laureaci nagród w Konkursie Głównym:
Złota Palma:
"I, Daniel
Blake", Ken Loach
Grand Prix:
"Juste La Fin Du Monde" (It’s Only The End Of The World), Xavier Dolan
Nagroda Jury:
"American
Honey", Andrea Arnold
Najlepsza Aktorka:
Jaclyn
Jose, "Ma’ Rosa", Brilliante Mendoza
Najlepszy Aktor:
Shahab
Hosseini, "Forushande" (The Salesman), Asghar
Farhadi
Najlepsza Reżyseria:
Cristian
Mungiu, "Bacalaureat" (Graduation)
Olivier
Assayas, "Personal Shopper"
Najlepszy Scenariusz:
Asghar Farhadi, "Forushande" (The Salesman)
Wręczono także nagrody:
"Timecode",
Juanjo Gimenez
Specjalne wyróżnienie dla filmu krótkometrażowego
Specjalne wyróżnienie dla filmu krótkometrażowego
"A Moça Que Dançou Com O Diabo", João Paulo Miranda
Maria
Złota Kamera:
"Divines", Houda Benyamina
Queer Palm (długi metraż):
"Les Vies de Thérèse", Sébastien Lifshitz
Queer Palm
(krótki metraż):
"Gabber Lover", Anna Cazenave-Cambet
Honorowa Złota Palma
Jean-Pierre
Léaud
Laureaci innych nagród (w oryginale):
PRIZE OF UN CERTAIN REGARD
The
Happiest Day in the Life of Olli Mäki, dir. Juho Kuosmanen
JURY PRIZE
Harmonium
(Fuchi ni Tatsu), dir. Koji Fukada
BEST
DIRECTOR
Matt Ross,
Captain Fantastic
BEST
SCREENPLAY
Delphine
Coulin, Muriel Coulin, The Stopover (Voir du Pays)
SPECIAL
PRIZE
The Red
Turtle (La Tortue Rouge), dir. Michael Dudok de Wit
Directors’ Fortnight
ART CINEMA
AWARD TO A FEATURE FILM
Wolf And
Sheep Dir. Shahrbanoo Sadat
SACD AWARD
TO A FRENCH-LANGUAGE FEATURE
The
Together Project (L’Effet Aquatique) Dir. Solveig Anspach
SACD
SPECIAL MENTION
Divines
Dir. Houda Benyamina
THE EUROPA
CINEMAS LABEL TO A EUROPEAN FEATURE FILM
Mercenary
(Mercenaire) Dir. Sacha Wolff
ILLY PRIZE
TO A SHORT FILM
Chasse
Royal Dirs. Lise Akoka, Romane Gueret
ILLY
SPECIAL MENTION
The Beast
(Zvir) Dir. Miroslav Sikavica
Cinefondation
First
Prize:
ANNA
directed by
Or Sinai
The Sam
Spiegel Film & TV School, Israel
Second
Prize:
IN THE
HILLS
directed by
Hamid Ahmadi
The London
Film School, United Kingdom
Joint Third
Prize:
A NYALINTÁS
NESZE
directed by
Nadja Andrasev
Moholy-Nagy
University of Art and Design, Hungary
Joint Third
Prize:
LA CULPA,
PROBABLEMENTE
directed by
Michael Labarca
Universidad
de Los Andes, Venezuela
Critics’ Week awards
PRIZES
AWARDED BY CRITICS’ WEEK JURY
Nespresso
Grand Prize
Mimosas by
Oliver Laxe
France 4
Visionary Award
Albüm by
Mehmet Can Mertoğlu
Leica Cine
Discovery Prize for short films
Prenjak by
Wregas Bhanuteja
Gan
Foundation Award for Distribution
Sophie
Dulac, French Distributor
for One
Week And A Day (Shavua Ve Yom) by Asaph Polonsky
SACD Award
Davy Chou
and Claire Maugendre
co-writers
of Diamond Island
Canal+
Award for short films
L’Enfance
D’un Chef by Antoine de Bary
PODSUMOWANIE NAGRÓD KRYTYKÓW W GŁOSOWANIU PROWADZONYM PRZEZ SCREEN INTERNATIONAL
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz