[SEZON NAGRÓD 2017/2018] Nie sprawdziły się w 100 procentach moje Oscarowe typy. Głosy
Akademii przewidziałem w 19 z 24 kategorii. Szkoda „Trzech billboardów za
Ebbing, Missouri”, szkoda „Wojny o Planetę Małp”.
Typowanie laureatów Oscarów to tylko zabawa i nie ma co
specjalnie narzekać czy triumfować. W większości kategorii wytypowanie
zdobywców tych nagród było banalnie proste, w kilku innych potrzebny był
instynkt i zwyczajne wyczucie, a w jeszcze innych moje oczekiwania rozminęły
się z gustami Amerykańskiej Akademii Filmowej. Życie przynosi sporo
niespodzianek, corocznie jest tak też na Oscarach. I dlatego zabawa zawsze jest
taka fajna. Mi Oscary się podobały bardzo, nie było nudno, było święto kina…
Najpierw więc o tym, gdzie nie trafiłem. Akademia zaskoczyła
mnie swoją mało entuzjastyczną przychylnością filmowi „Trzy billboardy za
Ebbing, Missouri”. Jeśli nie najlepszy, to na pewno jeden z najbardziej
wartościowych filmów w głównej oscarowej stawce. Tymczasem Akademia postawiła
na klasyczny, by nie napisać konserwatywny nawet, „Kształt wody” w głównej kategorii.
Moje wielkie uznanie dla „Trzech billboardów…” (mój najlepszy film 2017 roku!)
miało też odzwierciedlenie w kategorii Scenariusz Oryginalny, a tutaj Akademia doceniła
Jordana Peele’a i jego, pod wieloma względami niezwykły, „Uciekaj!”. Muszę się
jeszcze raz z tym filmem spotkać, by sprawdzić czy moja do niego niechęć się
potwierdzi. Kolejna różnica zdań z Akademią miała miejsce w kategorii
doceniającej piosenkę i szczerze nie popieram tej decyzji. Nagroda dla twórców „Krainy
lodu” jest tak oczywista, że każdy inny zasługiwał na wygraną zdecydowanie
bardziej. Tak, jak na wygraną zasługiwały efekty wizualne do „Wojny o Planetę
Małp”, trzeciej części nowej trylogii, w dodatku finałowej jej odsłony.
Przegrana z „Blade Runner 2049” wcale jednak nie boli, ale zwyczajnie szkoda,
tej fantastycznej pracy Andy’ego Serkisa i jego współpracowników – polecam dodatki
o pracy nad „Wojną…” na wydaniu Blu-ray. Nie trafiłem też dwóch z trzech
kategorii krótkich, ale to nigdy nie należy do łatwych zadań.
Za to gdzie obstawiłem dobrze? Nie było to trudne w
kategoriach aktorskich, bo wygrali faworyci i odtwórcy po prostu świetnych ról.
Guillermo del Toro wśród reżyserów też był faworytem. Nie było trudno
przewidzieć Oscara dla Jamesa Ivory’ego za scenariusz „Tamtych dni, tamtych
nocy” – świetna robota w rękach klasyka. Wśród animacji postawiłem na „Coco”,
bo jestem realistą, ale szczerze życzyłem Oscara twórcom „Twojego Vincenta”. Podobnie
sprawa miała się z ważną „Fantastyczną kobietą”, choć wolałbym Oscara dla „Niemiłości”.
Wśród dokumentów, a nie widziałem wszystkich, bardzo podobał mi się „Ikar” od
Netflixa i fajnie było zobaczyć jego twórców na scenie Dolby Theatre.
Zdjęcia, dwie kategorie dźwiękowe, kostiumy, scenografię,
montaż, muzykę, charakteryzację i krótkometrażowy film animowany obstawiłem
podobnie, jak Akademia. Każda z tych prac zasłużyła na Oscara. W sumie 19
dobrze wytypowanych kategorii na 24 przyznawanych przez Akademię. Do zobaczenia
za rok!
AKADEMIA KONTRA „SPÓR
W KINIE”:
NAJLEPSZY FILM
Akademia: „Kształt wody”
Spór w kinie: „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”
AKTORKA W GŁÓWNEJ
ROLI KOBIECEJ
Akademia: Frances
McDormand - „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”
Spór w kinie: Frances
McDormand - „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”
AKTOR W GŁÓWNEJ ROLI
MĘSKIEJ
Akademia: Gary Oldman
- „Czas mroku”
Spór w kinie: Gary
Oldman - „Czas mroku”
AKTORKA W ROLI
DRUGOPLANOWEJ
Akademia: Allison
Janney - „Jestem najlepsza. Ja, Tonya” / „I, Tonya”
Spór w kinie: Allison
Janney - „Jestem najlepsza. Ja, Tonya” / „I, Tonya”
AKTOR W ROLI
DRUGOPLANOWEJ
Akademia: Sam
Rockwell - „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”
Spór w kinie: Sam
Rockwell - „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”
REŻYSERIA
Akademia: Guillermo
del Toro - „Kształt wody”
Spór w kinie: Guillermo
del Toro - „Kształt wody”
SCENARIUSZ ORYGINALNY
Akademia: Jordan Peele - „Uciekaj!”
Spór w kinie: Martin McDonagh - „Trzy billboardy za Ebbing,
Missouri”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Akademia: James Ivory
- „Tamte dni, tamte noce”
Spór w kinie: James
Ivory - „Tamte dni, tamte noce”
PEŁNOMETRAŻOWY FILM
ANIMOWANY
Akademia: „Coco” -
Lee Unkrich, Darla K. Anderson
Spór w kinie: „Coco”
- Lee Unkrich, Darla K. Anderson
FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
Akademia: „Fantastyczna
kobieta” / „A Fantastic Woman” (Chile)
Spór w kinie: „Fantastyczna
kobieta” / „A Fantastic Woman” (Chile)
PEŁNOMETRAŻOWY FILM
DOKUMENTALNY
Akademia: Bryan
Fogel, Dan Cogan - „Icarus” / „Ikar”
Spór w kinie: Bryan
Fogel, Dan Cogan - „Icarus” / „Ikar”
PIOSENKA
Akademia: Kristen Anderson-Lopez, Robert Lopez - „Remember
Me” z filmu „Coco”
Spór w kinie: Benj Pasek, Justin Paul - „This Is Me” z filmu
„Król rozrywki”
MUZYKA
Akademia: Alexandre
Desplat - „Kształt wody”
Spór w kinie: Alexandre
Desplat - „Kształt wody”
ZDJĘCIA
Akademia: Roger
Deakins - „Blade Runner 2049”
Spór w kinie: Roger
Deakins - „Blade Runner 2049”
SCENOGRAFIA
Akademia: Paul D.
Austerberry, Jeffrey A. Melvin, Shane Vieau - „Kształt wody”
Spór w kinie: Paul D.
Austerberry, Jeffrey A. Melvin, Shane Vieau - „Kształt wody”
KOSTIUMY
Akademia: Mark
Bridges - „Nić widmo”
Spór w kinie: Mark
Bridges - „Nić widmo”
MONTAŻ
Akademia: Lee Smith -
„Dunkierka”
Spór w kinie: Lee
Smith - „Dunkierka”
EFEKTY WIZUALNE
Akademia: John
Nelson, Paul Lambert, Richard R. Hoover, Gerd Nefzer - „Blade Runner 2049”
Spór w kinie: John
Nelson, Paul Lambert, Richard R. Hoover, Gerd Nefzer - „Blade Runner 2049”
DŹWIĘK
Akademia: Mark
Weingarten, Gregg Landaker, Gary A. Rizzo - „Dunkierka”
Spór w kinie: Mark
Weingarten, Gregg Landaker, Gary A. Rizzo - „Dunkierka”
MONTAŻ EFEKTÓW
DŹWIĘKOWYCH
Akademia: Alex
Gibson, Richard King - „Dunkierka”
Spór w kinie: Alex
Gibson, Richard King - „Dunkierka”
CHARAKTERYZACJA /
FRYZURY
Akademia: Kazuhiro
Tsuji, David Malinowski, Lucy Sibbick - „Czas mroku”
Spór w kinie: Kazuhiro
Tsuji, David Malinowski, Lucy Sibbick - „Czas mroku”
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI
Akademia: „The Silent Child” - Chris Overton, Rachel Shenton
Spór w kinie: „DeKalb Elementary” - Reed Van Dyk
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
Akademia: „Heaven is a Traffic Jam on the 405” - Frank
Stiefel
Spór w kinie: „Heroin(e)” - Elaine McMillion Sheldon, Kerrin
Sheldon
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM
ANIMOWANY
Akademia: „Dear
Basketball” - Glen Keane, Kobe Bryant
Spór w kinie: „Dear
Basketball” - Glen Keane, Kobe Bryant
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz