poniedziałek, 5 marca 2018

19/24 - moje Oscary


[SEZON NAGRÓD 2017/2018] Nie sprawdziły się w 100 procentach moje Oscarowe typy. Głosy Akademii przewidziałem w 19 z 24 kategorii. Szkoda „Trzech billboardów za Ebbing, Missouri”, szkoda „Wojny o Planetę Małp”.

Typowanie laureatów Oscarów to tylko zabawa i nie ma co specjalnie narzekać czy triumfować. W większości kategorii wytypowanie zdobywców tych nagród było banalnie proste, w kilku innych potrzebny był instynkt i zwyczajne wyczucie, a w jeszcze innych moje oczekiwania rozminęły się z gustami Amerykańskiej Akademii Filmowej. Życie przynosi sporo niespodzianek, corocznie jest tak też na Oscarach. I dlatego zabawa zawsze jest taka fajna. Mi Oscary się podobały bardzo, nie było nudno, było święto kina…

Najpierw więc o tym, gdzie nie trafiłem. Akademia zaskoczyła mnie swoją mało entuzjastyczną przychylnością filmowi „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”. Jeśli nie najlepszy, to na pewno jeden z najbardziej wartościowych filmów w głównej oscarowej stawce. Tymczasem Akademia postawiła na klasyczny, by nie napisać konserwatywny nawet, „Kształt wody” w głównej kategorii. Moje wielkie uznanie dla „Trzech billboardów…” (mój najlepszy film 2017 roku!) miało też odzwierciedlenie w kategorii Scenariusz Oryginalny, a tutaj Akademia doceniła Jordana Peele’a i jego, pod wieloma względami niezwykły, „Uciekaj!”. Muszę się jeszcze raz z tym filmem spotkać, by sprawdzić czy moja do niego niechęć się potwierdzi. Kolejna różnica zdań z Akademią miała miejsce w kategorii doceniającej piosenkę i szczerze nie popieram tej decyzji. Nagroda dla twórców „Krainy lodu” jest tak oczywista, że każdy inny zasługiwał na wygraną zdecydowanie bardziej. Tak, jak na wygraną zasługiwały efekty wizualne do „Wojny o Planetę Małp”, trzeciej części nowej trylogii, w dodatku finałowej jej odsłony. Przegrana z „Blade Runner 2049” wcale jednak nie boli, ale zwyczajnie szkoda, tej fantastycznej pracy Andy’ego Serkisa i jego współpracowników – polecam dodatki o pracy nad „Wojną…” na wydaniu Blu-ray. Nie trafiłem też dwóch z trzech kategorii krótkich, ale to nigdy nie należy do łatwych zadań.

Za to gdzie obstawiłem dobrze? Nie było to trudne w kategoriach aktorskich, bo wygrali faworyci i odtwórcy po prostu świetnych ról. Guillermo del Toro wśród reżyserów też był faworytem. Nie było trudno przewidzieć Oscara dla Jamesa Ivory’ego za scenariusz „Tamtych dni, tamtych nocy” – świetna robota w rękach klasyka. Wśród animacji postawiłem na „Coco”, bo jestem realistą, ale szczerze życzyłem Oscara twórcom „Twojego Vincenta”. Podobnie sprawa miała się z ważną „Fantastyczną kobietą”, choć wolałbym Oscara dla „Niemiłości”. Wśród dokumentów, a nie widziałem wszystkich, bardzo podobał mi się „Ikar” od Netflixa i fajnie było zobaczyć jego twórców na scenie Dolby Theatre.

Zdjęcia, dwie kategorie dźwiękowe, kostiumy, scenografię, montaż, muzykę, charakteryzację i krótkometrażowy film animowany obstawiłem podobnie, jak Akademia. Każda z tych prac zasłużyła na Oscara. W sumie 19 dobrze wytypowanych kategorii na 24 przyznawanych przez Akademię. Do zobaczenia za rok!

AKADEMIA KONTRA „SPÓR W KINIE”:

NAJLEPSZY FILM
Akademia: „Kształt wody”
Spór w kinie: „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

AKTORKA W GŁÓWNEJ ROLI KOBIECEJ
Akademia: Frances McDormand - „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”
Spór w kinie: Frances McDormand - „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

AKTOR W GŁÓWNEJ ROLI MĘSKIEJ
Akademia: Gary Oldman - „Czas mroku”
Spór w kinie: Gary Oldman - „Czas mroku”

AKTORKA W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Akademia: Allison Janney - „Jestem najlepsza. Ja, Tonya” / „I, Tonya”
Spór w kinie: Allison Janney - „Jestem najlepsza. Ja, Tonya” / „I, Tonya”

AKTOR W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Akademia: Sam Rockwell - „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”
Spór w kinie: Sam Rockwell - „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

REŻYSERIA
Akademia: Guillermo del Toro - „Kształt wody”
Spór w kinie: Guillermo del Toro - „Kształt wody”

SCENARIUSZ ORYGINALNY
Akademia: Jordan Peele - „Uciekaj!”
Spór w kinie: Martin McDonagh - „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Akademia: James Ivory - „Tamte dni, tamte noce”
Spór w kinie: James Ivory - „Tamte dni, tamte noce”

PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
Akademia: „Coco” - Lee Unkrich, Darla K. Anderson
Spór w kinie: „Coco” - Lee Unkrich, Darla K. Anderson

FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
Akademia: „Fantastyczna kobieta” / „A Fantastic Woman” (Chile)
Spór w kinie: „Fantastyczna kobieta” / „A Fantastic Woman” (Chile)

PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
Akademia: Bryan Fogel, Dan Cogan - „Icarus” / „Ikar”
Spór w kinie: Bryan Fogel, Dan Cogan - „Icarus” / „Ikar”

PIOSENKA
Akademia: Kristen Anderson-Lopez, Robert Lopez - „Remember Me” z filmu „Coco”
Spór w kinie: Benj Pasek, Justin Paul - „This Is Me” z filmu „Król rozrywki”

MUZYKA
Akademia: Alexandre Desplat - „Kształt wody”
Spór w kinie: Alexandre Desplat - „Kształt wody”

ZDJĘCIA
Akademia: Roger Deakins - „Blade Runner 2049”
Spór w kinie: Roger Deakins - „Blade Runner 2049”

SCENOGRAFIA
Akademia: Paul D. Austerberry, Jeffrey A. Melvin, Shane Vieau - „Kształt wody”
Spór w kinie: Paul D. Austerberry, Jeffrey A. Melvin, Shane Vieau - „Kształt wody”

KOSTIUMY
Akademia: Mark Bridges - „Nić widmo”
Spór w kinie: Mark Bridges - „Nić widmo”

MONTAŻ
Akademia: Lee Smith - „Dunkierka”
Spór w kinie: Lee Smith - „Dunkierka”

EFEKTY WIZUALNE
Akademia: John Nelson, Paul Lambert, Richard R. Hoover, Gerd Nefzer - „Blade Runner 2049”
Spór w kinie: John Nelson, Paul Lambert, Richard R. Hoover, Gerd Nefzer - „Blade Runner 2049”

DŹWIĘK
Akademia: Mark Weingarten, Gregg Landaker, Gary A. Rizzo - „Dunkierka”
Spór w kinie: Mark Weingarten, Gregg Landaker, Gary A. Rizzo - „Dunkierka”

MONTAŻ EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH
Akademia: Alex Gibson, Richard King - „Dunkierka”
Spór w kinie: Alex Gibson, Richard King - „Dunkierka”

CHARAKTERYZACJA / FRYZURY
Akademia: Kazuhiro Tsuji, David Malinowski, Lucy Sibbick - „Czas mroku”
Spór w kinie: Kazuhiro Tsuji, David Malinowski, Lucy Sibbick - „Czas mroku”

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI
Akademia: „The Silent Child” - Chris Overton, Rachel Shenton
Spór w kinie: „DeKalb Elementary” - Reed Van Dyk

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
Akademia: „Heaven is a Traffic Jam on the 405” - Frank Stiefel
Spór w kinie: „Heroin(e)” - Elaine McMillion Sheldon, Kerrin Sheldon

KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
Akademia: „Dear Basketball” - Glen Keane, Kobe Bryant
Spór w kinie: „Dear Basketball” - Glen Keane, Kobe Bryant

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz