Lista tytułów, które mają szansę zostać zakwalifikowane do
udziału w festiwalu jest bardzo długa i oczywiście przeważają tutaj znaczące
nazwiska kina światowego. Oczywiście zdecydowanie łatwiej jest dostać się do
Konkursu Głównego filmom, które zostały podpisane przez laureatów Złotej Palmy
lub innych ważnych nagród w Cannes. W tym roku czekamy na nowe przedsięwzięcia,
których autorami są m.in.: Xavier Dolan, Asghar Farhadi, skłócony z festiwalem Lars
von Trier, Jean-Luc Godard, Paolo Sorrentino, Olivier Assayas, Mike Leigh, Laszlo
Nemes, Carlos Reygadas, Naomi Kawase czy Nuri Bilge Ceylan. W kręgu
zainteresowania dyrektora artystycznego i organizatorów Cannes są oczywiście twórcy,
których nazwiska elektryzują publiczność i media. W tym gronie znajdują się w
tym roku m.in.: Felix Van Groeningen, Harmony Korine, Barry Jenkins, Lenny Abrahamson, Terry Gilliam, Terrence Malick, Paul
Verhoeven, Luca Guadagnino i jeszcze wielu innych.
Oczywiście dla nas najważniejsze pozostaje pytanie czy do
Konkursu Głównego w Cannes zakwalifikuje się najnowszy film Pawła
Pawlikowskiego zatytułowany „Zimna wojna”. Byłby to pierwszy polski film (w
mocnej międzynarodowej koprodukcji) w konkursie w Cannes od czasu „Pianisty”
Romana Polańskiego, który wygrał te zmagania w 2002 roku, czyli przed 16 laty.
Przed nim w Konkursie Głównym mieliśmy „Trzy kolory: Czerwony” w 1994 roku, „Podwójne
życie Weroniki” w 1991 roku i ściągnięte z cenzorskich półek „Przesłuchanie” w
1990 roku.
Laureat Oscara za „Idę” wzbudził już swoim projektem ogromne
zainteresowanie i nie ma wątpliwości, że jest to w tym roku jeden z najbardziej
oczekiwanych na świecie filmów kina autorskiego. Pierwsze nieoficjalne i kolaudacyjne pokazy „Zimnej wojny” sugerują, że
jest bardzo dobrze, ale to jednak za mało, aby dostać się do konkursu festiwalu
w Cannes. Są jednak bardzo mocne argumenty przemawiające za filmem. Paweł
Pawlikowski zdecydowanie budzi dziś emocje wśród festiwalowej widowni i wśród
selekcjonerów festiwalowych. Jego film to duża międzynarodowa koprodukcja,
rozchwytywana wśród międzynarodowych dystrybutorów na targach filmowych (polskim
dystrybutorem filmu będzie firma Kino Świat). Nie ma wątpliwości, że to od
zakwalifikowania filmu do udziału w festiwalu w Cannes zależy m.in. oficjalna
data premiery filmu w polskich kinach i jego oscarowa kwalifikacja do przyszłorocznych
zmagań o tytuł najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Dla Pawlikowskiego może
być to pierwszy film pokazywany w konkursie w Cannes. Nie bez znaczenia jest
także to, że prawa do amerykańskiej dystrybucji kinowej kupiła firma Amazon,
która zapewne użyje swoich wpływów, aby film zaprezentowano Cannes w
najważniejszej sekcji.
Akcja „Zimnej wojny” rozgrywa się w latach 50. i 60. XX
wieku, w stalinowskiej Polsce i budzącej się do życia Europie. Na tym tle
rozegra się historia wielkiej i trudnej miłości dwojga ludzi, którzy nie
potrafią być ze sobą i jednocześnie nie mogą bez siebie żyć. Jednym z głównym bohaterów
filmu będzie... muzyka, będąca połączeniem polskiej muzyki ludowej z jazzem i
piosenkami paryskich barów minionego wieku. W rolach głównych zobaczymy Joannę
Kulig, Tomasza Kota, Agatę Kuleszę oraz
Borysa Szyca. Paweł Pawlikowski jest nie tylko reżyserem, ale także – wraz z
Januszem Głowackim – autorem scenariusza. Za scenografię do filmu odpowiadają
Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński. Autorem zdjęć jest Łukasz Żal.
To nie koniec szans na znaczące polskie akcenty w konkursie
w Cannes. Na liście kandydatów do udziału w tym wydarzeniu jest także najnowszy
film Claire Denis zatytułowany „High Life” z Robertem Pattinsonem w głównej
roli. "High Life" jest
koprodukcją Francji (Alcatraz Films, zdobywcy Złotej Palmy za film
"Życie Adele" w reżyserii Abdellatifa Kechiche), Niemiec (Pandora
Film, m. in. "Tylko kochankowie przeżyją" Jima Jarmuscha), Wielkiej
Brytanii (Apocalypse Films, m. in. "Miss Julie" Liv Ullmann) i Polski
(Madants m. in. "W cieniu drzewa" Haffsteina Sigurdssona). Mamy więc
do czynienia z silną grupą produkcyjną. Film
opowiada o załodze, której członkowie są więźniami i dostają szansę wzięcia
udziału w podróży w przestrzeń kosmiczną wiedząc, iż nigdy z niej nie
wrócą. Decydują się na nią, ponieważ ich
zdaniem wyprawa ta jest lepsza niż powolna śmierć w więzieniu. Spotykamy ich w momencie, gdy mają już za
sobą pięć lat spędzonych w podróży i wiedzą, że wyprawa ta jest rodzajem
alternatywnego więzienia - to inny rodzaj samotności. W miarę trwania podróży ojciec wraz z córką stają się coraz bardziej osamotnieni- mówi
Claire Denis o swoim przedsięwzięciu. W obsadzie są też: Juliette Binoche, Mia
Goth, Andre Benjamin, Lars Eidinger, Jessie Ross i Agata Buzek.
Czy łatwo dostać się do konkursu w Cannes? Oczywiście, że
NIE! Czy o dostaniu się do konkursu decyduje jakość filmu? Niekoniecznie!
Zakwalifikowanie się filmu do udziału w tym wydarzeniu to wypadkowa wielu
czynników, bardzo często praca wielu osób na rzecz zauważenia i docenienia
filmu kandydującego do konkursu. Czasami też po prostu nie można przejść obok
wielkiego filmu, jak to miało miejsce przed dwoma laty, gdy selekcjonerzy
Cannes zobaczyli węgierskiego „Syna Szawła”, debiut reżyserski Laszlo Nemesa.
Nie zdarza się to często i raczej jest w kategorii festiwalowych odkryć. Cannes
stawia na nazwiska, bo one przyciągają i stanowią o sile festiwalu. Może właśnie
dlatego polscy kandydaci nie są dziś na straconej pozycji… Listę filmów
zakwalifikowanych do udziału w festiwalu w Cannes poznamy 12 kwietnia.
Jakiś czas temu „IndieWire” opublikowało listę filmów, które
mają szansę dostać się do Cannes i znalazły się tutaj:
„At the Office!”
Reżyseria: Quentin Dupieux
„Ash Is Purest White”
Reżyseria: Jia Zhangke
„Beautiful Boy”
Reżyseria: Felix Van Groeningen
„The Beach Bum”
Reżyseria: Harmony Korine
„Birds of Passage”
Reżyseria: Ciro Guerra
„Burning”
Reżyseria: Lee Chang-dong
„That’s Love”
Reżyseria: Claire Burger
„Cold War” / „Zimna wojna”
Reżyseria: Paweł Pawlikowski
„The Death and Life of John F. Donovan”
Reżyseria: Xavier Dolan
„Domino”
Director” Brian De Palma
„Everybody Knows”
Reżyseria: Asghar Farhadi
„Fahrenheit 451”
Reżyseria: Ramin Bahrani
„The Fever”
Reżyseria: Maya Da-Rin
„Girls of the Sun”
Reżyseria: Eva Husson
„High Life”
Reżyseria: Claire Denis
„The House That Jack Built”
Reżyseria: Lars von Trier
„If Beale Street Could Talk”
Reżyseria: Barry Jenkins
„Lazzaro Felice”
Reżyseria: Alice Rohrwacher
„The Picture Book”
Reżyseria: Jean-Luc Godard
„The Little Stranger”
Reżyseria: Lenny Abrahamson
„Loro”
Reżyseria: Paolo Sorrentino
„The Man Who Killed Don Quixote”
Reżyseria: Terry Gilliam
„The Mountain”
Reżyseria: Rick Alverson
„Non-Fiction”
Reżyseria: Olivier Assayas
„The Other Side of the Wind”
Reżyseria: Orson Welles
„Overgod”
Reżyseria: Gabriel Mascaro
„Paul Sanchez is Back!”
Reżyseria: Patricia Mazuy
„Peterloo”
Reżyseria: Mike Leigh
„Radegund”
Reżyseria: Terrence Malick
„Saint Vierge”
Reżyseria: Paul Verhoeven
„Suspiria”
Reżyseria: Luca Guadagnino
„Under the Silver Lake”
Reżyseria: David Robert Mitchell
„The Quietud”
Reżyseria: Pablo Trapero
„Sunset”
Reżyseria: Laszlo Nemes
„Vision”
Reżyseria: Naomi Kawas
„Where Life Is Born”
Reżyseria: Carlos Reygadas
„The Wild Pear”
Reżyseria: Nuri Bilge Ceylan
Zestawienie filmów z krótkimi opisami znaleźć można tutaj.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz