sobota, 3 marca 2018

Francuskie Oscary dla „120 uderzeń serca”


[SEZON NAGRÓD 2017/2018] Triumfatorem tegorocznej edycji nagród Cezara od Francuskiej Akademii Filmowej został film „120 uderzeń serca” (BPM), który zdobył w sumie sześć nagród.

„120 uderzeń serca” w reżyserii Robina Campillo uznany został za najlepszy francuski film zeszłego roku, a zdobył także nagrody za debiut aktorski, dla aktora drugoplanowego, montaż, muzykę i scenariusz. Triumf podczas Cezarów poprzedziło wiele innych wyróżnień dla tego filmu, w tym m.in. nagroda Grand Prix na zeszłorocznym festiwalu w Cannes. Na siłę "120 uderzeń serca" składa się szereg obrazów – metafor. Punkt wyjścia to doskonały scenariusz. Jednak film zawdzięcza swój idealny kształt talentowi Campillo, który w doskonały sposób potrafi oddać nastroje zarówno zbiorowe, jak i poszczególnych bohaterów – mówił o filmie po Cannes przewodniczący jury Pedro Almodovar. W filmie Campillo euforia spotyka rozpacz, a przyspieszone bicie serca przypomina tykanie odliczającego czas zegara. Bo o wyścig z czasem tu chodzi: są wczesne lata 90-te, epidemia AIDS zbiera we Francji żniwo przy cichej zgodzie rządu i koncernów farmaceutycznych. Zmowę milczenia wokół choroby akcjami, marszami, happeningami starają się przerwać aktywiści z paryskiego ACT UP. "120 uderzeń serca" to pełen pasji i furii portret młodości spotykającej śmierć, rasowe, rozdyskutowane kino polityczne i poruszająca love story. To także zbiorowy portret pokolenia, chyba ostatniego, które tak namiętnie wierzyło w możliwość zmiany i w to, że politykę trzeba uprawiać na ulicach. Reżyser Robin Campillo sam był aktywistą ACT UP, a jego partner zmarł na AIDS. Film wejdzie do polskich kin 11 maja.

Sporo nagród podczas nocy Cezarów otrzymał też film „Au revoir là-haut”, którego twórca Albert Dupontel zdobył wyróżnienie za najlepszą reżyserię, a sama produkcja w sumie pięć nagród. Najlepszym filmem nieanglojęzycznym wybrano „Niemiłość” Andrieja Zwiagincewa.

Pełna lista laureatów (ang):

BEST FILM
“BPM,” Robin Campillo

BEST DIRECTOR
Albert Dupontel, “Au revoir Là-Haut”

BEST ACTRESS
Jeanne Balibar, “Barbara”

BEST ACTOR
Swan Arlaud, “Petit Paysan”

BEST FEMALE NEWCOMER
Camélia Jordana, “Le Brio”

BEST MALE NEWCOMER
Nahuel Pérez Biscayart, “BPM”

BEST SUPPORTING ACTOR
Antoine Reinartz, “BPM”

BEST SUPPORTING ACTRESS
Sara Giraudeau, “Petit Paysan”

BEST COSTUMES
Mimi Lempicka, “Au Revoir Là-Haut”

BEST SET DECORATION
Pierre Quefféléan, “Au Revoir Là-Haut”

BEST ANIMATED FILM
“Le Grand Méchant Renard Et Autres Contes,” Benjamin Renner, Patrick Imbert

BEST CINEMATOGRAPHY
Vincent Mathias, “Au Revoir Là-Haut”

BEST ADAPTED SCREENPLAY
Albert Dupontel, Pierre Lemaitre, “Au Revoir Là-Haut”

BEST EDITING
Robin Campillo, “BPM”

BEST SOUND
Olivier Mauvezin, Nicolas Moreau, Stéphane Thiébaut, “Barbara”

BEST DEBUT FEATURE
“Petit Paysan,” Hubert Charuel

BEST DOCUMENTARY
“I Am Not Your Negro,” Raoul Peck

BEST ORIGINAL SCORE
Arnaud Rebotini, “BPM”

BEST ORIGINAL SCREENPLAY
Robin Campillo, “BPM”

BEST FOREIGN FILM
“Loveless,” Andrey Zvyagintsev

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz