Swoje nagrody przyznali krytycy z Los Angeles, bardzo
opiniotwórcza grupa osób zajmujących się pisaniem o kinie. Najlepszym filmem
roku został według ich oceny „Spotlight”, który wyprzedził „Mad Maxa: Na drodze
gniewu”. Swoje nagrody przyznały też inne organizacje krytyków.
Krytycy z Los Angeles podają nie tylko zwycięzcę w danej
kategorii, ale też drugie miejsce w swoim głosowaniu. Opowiadający o pedofilii
w kościele katolickim "Spotlight" pokonał post-apokaliptycznego „Mad
Maxa”, ale reżyser tego drugiego filmu zwyciężył wśród reżyserów. George Miller
pokonał Todda Haynesa ("Carol"), “Mad Max: Na drodze gniewu” otrzymał dwie kolejne
nagrody za zdjęcia i scenografię, a „Spotlight” już tylko za scenariusz (akcja filmu rozgrywa się w Bostonie, poniżej jedna z nagród tamtejszych krytyków). Wśród
krytyków amerykańskich jest na razie wyrównane uznanie dla tych dwóch filmów.
Michael Fassbender doceniony za główną rolę w „Steve Jobs”,
wyprzedził w głosowaniu węgierskiego aktora Gézę Röhriga, który zagrał w „Synu
Szawła” (przed rokiem wyróżnienie krytyków z LA otrzymała Agata Kulesza).
Pozostałe aktorskie nagrody krytyków z LA otrzymali: Charlotte Rampling, Michael
Shannon, Alicia Vikander. Wśród filmów animowanych „Anomalisa” pokonała „W
głowie się nie mieści”. Carter Burwell okazał się lepszy od Ennio Morricone
wśród kompozytorów muzyki filmowej. „Syn Szawła” triumfował wśród filmów zagranicznych,
a „Amy” wśród dokumentów.
Pełna lista nagrodzonych (w oryginale):
Picture:
Spotlight. Runner-up: Mad Max: Fury Road.
Director:
George Miller, Mad Max: Fury Road. Runner-up: Todd Haynes, Carol.
Actor:
Michael Fassbender, Steve Jobs. Runner-up: Géza Röhrig, Son of Saul.
Actress:
Charlotte Rampling, 45 Years. Runner-up: Saoirse Ronan, Brooklyn.
Supporting
actor: Michael Shannon, 99 Homes. Runner-up: Mark Rylance, Bridge of Spies.
Supporting
actress: Alicia Vikander, Ex Machina. Runner-up: Kristen Stewart, Clouds of
Sils Maria.
Screenplay:
Josh Singer and Tom McCarthy, Spotlight. Runner-up: Charlie Kaufman, Anomalisa.
Animation:
Anomalisa. Runner-up: Inside Out.
Foreign-language
film: Son of Saul. Runner-up: The Tribe.
Documentary/nonfiction
film: Amy. Runner-up: The Look of Silence.
New
Generation: Ryan Coogler, Creed.
Film
editing: Hank Corwin, The Big Short. Runner-up: Margaret Sixel, Mad Max: Fury
Road.
Cinematography:
John Seale, Mad Max: Fury Road. Runner-up: Edward Lachman, Carol.
Production
design: Colin Gibson, Mad Max: Fury Road. Runner-up: Judy Becker, Carol.
Music
score: Carter Burwell, Anomalisa and Carol. Runner-up: Ennio Morricone, The
Hateful Eight.
Special
citation: David Shepard, for his invaluable work in film preservation,
particularly of movies from the silent era.
Lifetime achievement: Anne V. Coates
***
Nagrody krytyków z
Bostonu
Best
picture: Spotlight
Best
director: Todd Haynes, Carol
Best actor
(tie): Paul Dano, Love & Mercy and Leonardo DiCaprio, The Revenant
Best
actress: Charlotte Rampling, 45 Years
Best
supporting actor: Mark Rylance, Bridge
of Spies
Best
supporting actress: Kristen Stewart, Clouds of Sils Maria
Best
screenplay: Tom McCarthy and Josh Singer, Spotlight
Best
cinematography: Edward Lachman, Carol
Best
documentary: Amy
Best
animated film (tie): Anomalisa and Inside Out
Best film
editing: Margaret Sixel, Mad Max: Fury Road
Best new
filmmaker: Marielle Heller, The Diary of a Teenage Girl
Best
ensemble cast: Spotlight
Best use of
music in a film: Love & Mercy
Best
foreign-language film: The Look of Silence
***
Nagrody krytyków
internetowych z Bostonu
„Mad Max: Fury Road” otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu,
ale też za reżyserię, zdjęcia, montaż i muzykę. Michael B. Jordan otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora za “Creed”,
a Saoirse Ronan zwyciężyła wśród aktorek, dzięki roli w „Brooklyn”. Sylvester
Stallone otrzymał nagrodę za rolę drugoplanową w “Creed”, a Kristen Stewart za „Sils
Maria”. „Syn Szawła” zwyciężył wśród filmów zagranicznych, „Amy” wśród
dokumentów, a „Spotlight” doceniono za obsadę.
10 najlepszych filmów roku:
1. Mad Max: Fury Road
2. Creed
3. Brooklyn
4. Carol
5.
Spotlight
6. Clouds
of Sils Maria
7. Bridge
of Spies
8. The
Martian
9.
Anomalisa
10. Tangerine
***
Krytycy internetowi z Nowego Jorku
***
Krytycy internetowi z Nowego Jorku
PICTURE:
Spotlight (Open Road)
DIRECTOR:
Tom McCarthy, Spotlight (Open Road)
SCREENPLAY:
Tom McCarthy, Josh Singer, Spotlight (Open Road)
ACTRESS:
Brie Larson, Room (A24)
ACTOR: Paul
Dano, Love & Mercy (Roadside Attractions)
SUPPORTING
ACTRESS: Rooney Mara, Carol (The Weinstein Company)
SUPPORTING
ACTOR: Mark Rylance, Bridge of Spies (DreamWorks)
CINEMATOGRAPHY:
John Seale, Mad Max: Fury Road (Warner Bros.)
FOREIGN
LANGUAGE PICTURE: Son of Saul (Sony Pictures Classics)
DOCUMENTARY:
Amy (A24)
ANIMATED
FEATURE: Inside Out (Disney/Pixar)
ENSEMBLE
CAST: Spotlight (Open Road)
DEBUT AS
DIRECTOR: Alex Garland, Ex Machina (A24)
USE OF
MUSIC: Love & Mercy (Roadside Attractions); Atticus Ross, Composer;
Featuring the Music of Brian Wilson
BREAKTHROUGH
PERFORMANCE: Alicia Vikander, Ex Machina (A24), The Danish Girl (Focus
Features)
TOP TEN
PICTURES OF 2015 (Alphabetical)
45 Years (IFC
Films)
The Big
Short (Paramount)
Bridge of
Spies (DreamWorks)
Brooklyn
(Fox Searchlight)
Carol (The
Weinstein Company)
Mad Max:
Fury Road (Warner Bros.)
Sicario
(Lionsgate)
Spotlight
(Open Road)
Steve Jobs (Universal)
Trumbo (Bleecker Street)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz