Niezwykłe historie uchwycone w
filmach dokumentalnych, animacje przekraczające granice wyobraźni i fabuły
opowiadające o świecie w zaledwie kilkanaście minut - nieodłącznym elementem Krakowskiego Festiwalu
Filmowego są pokazy najnowszych i najważniejszych polskich filmów
dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych. Polskie produkcje znajdą się w
trzech sekcjach konkursowych, a także w niemal wszystkich sekcji
pozakonkursowych. W programie pojawią się też jubileuszowe wydarzenia
towarzyszące prezentujące klasykę polskiego dokumentu.
Polskie filmy w konkursach międzynarodowych
59. Krakowski Festiwal Filmowy
otworzy 26 maja film “Wiatr. Thriller dokumentalny” Michała Bielawskiego.
Dokument, w którym zafascynowani żywiołem twórcy filmu obserwują jak
niszczycielski wiatr halny zmienia życie lokalnych mieszkańców, jest jednym z
dwóch polskich filmów, które zmierzą się w międzynarodowym konkursie
pełnometrażowych dokumentów. Drugi to “O zwierzętach i ludziach” Łukasza Czajki
- dramatyczna, pełna fascynujących
archiwaliów, opowieść o małżeństwie Żabińskich, którzy podczas okupacji
przechowywali w warszawskim zoo około 300 uciekinierów z getta do czasu wybuchu
Powstania Warszawskiego.
Polskich produkcji nie zabraknie
też w międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych. O nagrodę Złotego i
Srebrnego Smoka będą rywalizować krótkometrażowe dokumenty, fabuły i animacje.
Dokument “Harda” Marcina Polara zabierze widzów do wnętrza niedawno odkrytej
jaskini w Tatrach, pozwalając im eksplorować ją niemal własnymi oczami,
natomiast film “Połączeni” Aleksandry Maciejczyk pozwoli wczuć się w sytuację
Krzysztofa, którego oczami musi być jego żona. Wśród fabuł w konkursie
międzynarodowym pojawi się “Ukąszenie” Heleny Oborskiej, tajemnicza historia ze
zjawiskową Mary Komasą w roli głównej oraz “Tak jest dobrze” Marcina Sautera -
kontemplacyjna podróż Nikodema, granego przez Adama Woronowicza, przez tundry
Spitsbergenu.
Natomiast polskie animacje
reprezentować będzie “Portret Suzanne” Izabeli Plucińskiej - zrealizowana w charakterystycznej dla autorki
technice animacji plastelinowej, groteskowa historia mężczyzny, którego stopa
zmienia się w dawną kochankę Suzanne, “Vitae Azilia” Joanny Wapniewskiej, pełen
emocji i namiętności film o utraconej, ale wciąż żywej relacji między dwojgiem
ludzi oraz “ACID RAIN”, animowany zapis podróży Młodej i Chudego w coraz to
dziwniejsze rejony miasta i świadomości.
Konkurs polski 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego
- To będzie konkurs młodych
twórców. W dokumencie znowu kierują obiektyw na bliskich, choć bywa, że sięgają
do historii naszego kraju, by opowiedzieć kamerą o losach dramatycznych,
indywidualnych, ale ważnych dla nas wszystkich. Nawet w miniaturach fabularnych
inspiracji szukają w życiorysach swoich dziadków. A animacja jak zawsze stara
się spojrzeć na nasz świat z oddalenia, z perspektywy uniwersum - komentuje
selekcję dyrektor festiwalu, Krzysztof Gierat.
Dokumenty w konkursie polskim to
zarówno bardzo intymne obrazy rodziny, jak w “I znów będziemy szczęśliwi”
Krzysztofa Wołżańskiego czy “Ostatnim rejsie” Stanisława Cuskego, jak i
portrety niezwykłych postaci: Heleny pracującej od 30 lat w ośrodku dla
trędowatych w “No direction home” Pawła Wysoczańskiego czy artysty, Andrzeja
Strumiłły w dokumencie “Summa” Andreja Kuciły. Pojawią się też filmy
wykorzystujące niezwykłe archiwalia i animacje, jak “Syndrom zimowników” Piotra
Jaworskiego o eksperymencie dr Terelaka, badającego granice ludzkiej psychiki w
warunkach izolacji antarktycznej. Jak zwykle nie zabraknie filmów o
poszukiwaniu miłości (“Love 404” Agaty Baumgart), czy determinacji w spełnianiu
marzeń (“Strawberry Boys”, reż. Michał Toczek).
- Wśród fabuł na Krakowski
Festiwal Filmowy powraca temat rodziny. Gości tu nie po raz pierwszy, ale w tym
roku wyraźnie pojawia się w dość interesującym, może nawet zaskakującym
wariancie: historii, w którą wplątani są dziadkowie głównych bohaterów.
Historia okazuje się być ciągle żywa, nie jest rozdziałem zamkniętym, gdyż jej
energia i konsekwencje przechodzą na kolejne pokolenia. W tej grupie zwracam
uwagę na takie tytuły jak „Na strajk!”, „Rykoszety”, czy „Nigdy dobrze” - mówi
Dagmara Romanowska, selekcjonerka KFF.
- Równie często rodzina
portretowana jest w procesie traumy lub adaptacji do nowej sytuacji. Czasami
chodzi o nieakceptowanego przez rodzica nowego partnera dziecka albo
przeprowadzkę do innego miasta. Kiedy indziej o stratę i pozostawioną po niej
pustkę – śmierć rujnuje wszystko. A jeszcze kiedy indziej to jakiś niepokój,
którego nie da się nazwać, a jednak wkrada się i zakłóca pozornie szczęśliwe
życie. „Czarny charakter”, „Kamuflaż”, „Okno z widokiem na ścianę”,
„Pustostan”, „Tak jest dobrze”, „Moje serce” to produkcje, które rodzinę
stawiają w centrum swoich zainteresowań - dodaje Dagmara Romanowska.
- W konkursie polskim zobaczymy
wiele animowanych nowości, filmy świeżo ukończone, które w Krakowie będą miały
swoje pierwsze, premierowe pokazy. Spora część filmów to świetne debiuty, co
dobrze świadczy o stale rosnącej sile i potencjale naszej animacji.
Jednocześnie niesamowita różnorodność filmów konkursowych na pewno zaspokoi
najbardziej wyszukane animowane apetyty - mówi Robert Sowa, selekcjoner
Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Nie zabraknie animacji przesiąkniętych
atmosferą niepokoju jak “Idol” Grzegorza Koncewicza i Marka Serafińskiego czy
“Łowy” Mateusza Jarmulskiego, filmów komentujących współczesne społeczeństwo
jak “Deszcz” Piotra Milczarka czy “Story” Joli Bańkowskiej, a także zabawnych,
szalonych, a nawet surrealistycznych historii jak “Kaprysia” Betiny Bożek czy
“Metro” Natalii Krawczuk.
Panorama polskiego dokumentu
- W Panoramie polskiego dokumentu
chwalimy się tym co najlepsze, najbardziej oryginalne w polskiej produkcji. To
obok konkursu najmocniejsza prezentacja naszej myśli dokumentalnej, którą
podziwiają światowe festiwale, a nawet nam zazdroszczą. Tu w Krakowie często
zaczynają się kariery międzynarodowe - zachęca dyrektor, Krzysztof Gierat.
Dzięki tej sekcji widzowie z
Krakowa przeniosą się do Łodzi za sprawą filmu “Diagnosis” Ewy Podgórskiej,
poznają historię sąsiedzkiej społeczności i pary właścicieli warszawskiej
kamienicy, odzyskanej w ramach reprywatyzacji w dokumencie “Złota” Tomasza
Knittla, a także wezmą udział w wyprawie na K2 dzięki “Ostatniej górze”
Dariusza Załuskiego.
Panorama polskiego dokumentu w
tym roku to też portrety kinowych mistrzów jak Witold Sobociński czy Bogdan
Dziworski, historie ludzi, którzy jako dzieci byli świadkami okrucieństw II WŚ,
opowieść o farmerze owoców morza na Morzu Japońskim oraz poszukiwania
tajemniczej Tereski z fotografii Davida Seymoura.
Filmy polskie w pozakonkursowych sekcjach festiwalu i pokazach
specjalnych
Filmy polskie znajdą się w tym
roku w niemal każdym segmencie festiwalu. W sekcji “Opowieści ze świata”
zaprezentowana zostanie polsko-australijska produkcja “Polscy misjonarze”
Simona Targeta, podróżującego kajakiem do niedostępnych zakątków Papui-Nowej
Gwinei, gdzie polscy misjonarze i misjonarki pomagają lokalnej społeczności budować
lepszą przyszłość.
Natomiast w sekcji “Laureaci
festiwali” znajdzie się film “In Touch” Pawła Ziemilskiego, pokazujący wieś
Stare Juchy, skąd większość mieszkańców wyemigrowała na Islandię, nagrodzony na
festiwalu IDFA. Drugim laureatem amsterdamskiego festiwalu, który pokazany
będzie w Krakowie jest krótkometrażowy dokument “Tańczę dla ciebie” Katarzyny
Lesisz. W tej sekcji pojawi się także animacja “Rok” Małgorzaty
Bosek-Serafińskiej, nagrodzona na festiwalu Etiuda&Anima, poświęcona
pamięci Marka Serafińskiego. To pamiętnik złożony z papierowych odpadów
codzienności jak etykiety, metki cenowe, bilety itp. i opakowań po papierosach
wypalonych przez nałogowca.
Z okazji 70. lecia Wytwórni
Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Wytwórni Filmów Oświatowych odbędą się
specjalne pokazy klasyki polskiego dokumentu autorstwa Bogdana Dziworskiego,
Kazimierza Karabasza, Władysława Ślesickiego, Jerzego Hoffmana i Edwarda
Skórzewskiego czy Krzysztofa Kieślowskiego. Seanse odbędą się w niezwykłej
scenerii - wnętrzu Barbakanu, średniowiecznej fortyfikacji w centrum Krakowa.
Podczas tej edycji Krakowskiego
Festiwalu Filmowego uczczona zostanie także 15. rocznica śmierci Macieja
Szumowskiego, krakowskiego dziennikarza i filmowca, legendarnego naczelnego
“Gazety Krakowskiej”. W programie “Wokół Szumowskiego” oprócz filmów Macieja
Szumowskiego, zaprezentowane zostaną także dzieła jego dzieci - Małgorzaty
Szumowskiej i Wojciecha Szumowskiego.
KONKURSY MIĘDZYNARODOWE
Międzynarodowy konkurs
dokumentalny
O zwierzętach i ludziach / Of
Animals and Men, reż./dir. Łukasz Czajka (PL), 2019, D, 55ʼ
Wiatr. Thriller dokumentalny /
The Wind. A Documentary Thriller, reż./dir. Michał Bielawski (PL, SK), 2019, D,
75ʼ
Międzynarodowy konkurs filmów
krótkometrażowych
ACID RAIN, reż./dir. Tomek
Popakul (PL), 2019, A, 27ʼ
Harda / The Tough, reż./dir.
Marcin Polar (PL), 2019, D, 14’
Połączeni / Connected, reż./dir.
Aleksandra Maciejczyk (PL), 2018, D, 18ʼ
Portret Suzanne / Portrait of
Suzanne, reż./dir. Izabela Plucińska (PL, DE, FR), 2019, A, 15ʼ
Tak jest dobrze / It's Good Like
That, reż./dir. Marcin Sauter (PL), 2019, F, 23ʼ
Ukąszenie / Bitten, reż./dir.
Helena Oborska (PL), 2019, F, 24ʼ
Vitae Azilia, reż./dir. Joanna
Wapniewska (PL), 2019, A, 7ʼ
KONKURS POLSKI:
Filmy dokumentalne:
19.91, reż./dir. Emilia Śniegoska
(PL), 2019, D, 25ʼ
Cienie imperium / Shadows of the
Empire, reż./dir. Karol Starnawski (PL), 2018, D, 76ʼ
Czysta sztuka / Pure Art,
reż./dir. Maksim Shved (PL, BY), 2019, D, 52’
Dziś, jutro... wczoraj / Today,
Tomorrow… Yesterday, reż./dir. Diana Kadłubowska, Krzysztof Kadłubowski (PL),
2019, D, 52’
Fuck, it's Biology, reż./dir.
Veronica Andersson (PL), 2019, D, 29’, D, 29’
Harda / The Tough, reż./dir.
Marcin Polar (PL), 2019, D, 14’
Historia krótkiego trwania, Story
of Short Duration / reż./dir. Michał Ciechomski (PL), 2019, D, 14’
I znów będziemy szczęśliwi / And
We'll Be Happy Again, reż./dir. Krzysztof Wołżański (PL), 2019, D, 22’
Jeszcze porozmawiamy / We Will
Talk Again, reż./dir. Mateusz Buława (PL), 2019, D, 21’
Listy do Artura / Letters to A.,
reż./dir. Wiktoria Szymańska (PL, SUI), 2019, D, 56ʼ
Love 404, reż./dir. Agata
Baumgart (PL), 2018, D, 17ʼ
Mój kraj taki piękny / My Country
So Beautiful, reż./dir. Grzegorz Paprzycki (PL), 2019, D, 29ʼ
No Direction Home, reż./dir.
Paweł Wysoczański (PL), 2019, D, 79ʼ
Oko boga / Eye of God, reż./dir.
Igor Kawecki (PL), 2019, D, 17ʼ
Ostatni rejs / The Last Voyage,
reż./dir. Stanisław Cuske (PL), 2019, D, 19ʼ
O zwierzętach i ludziach / Of
Animals and Men, reż./dir. Łukasz Czajka (PL), 2019, D, 55ʼ
Połączeni / Connected, reż./dir.
Aleksandra Maciejczyk (PL), 2018, D, 18ʼ
Strawberry Boys, reż./dir. Michał
Toczek (PL), 2018, D, 20ʼ
Summa, reż./dir. Andrej Kuciła
(PL), 2018, D, 50ʼ
Syndrom zimowników / The
Antarctic Syndrome, reż./dir. Piotr Jaworski (PL), 2019, D, 73ʼ
Wiatr. Thriller dokumentalny /
The Wind. A Documentary Thriller, reż./dir. Michał Bielawski (PL, SK), 2019, D,
75ʼ
Filmy animowane:
ACID RAIN, reż./dir. Tomek
Popakul (PL), 2019, A, 27ʼ
Cyborgia / Cyborgy, reż./dir.
Adam Żądło (PL), 2018, A, 8’
Deszcz / Rain, reż./dir. Piotr
Milczarek (PL), 2018, A, 5ʼ
Duszyczka / The Little Soul,
reż./dir. Barbara Rupik (PL), 2019, A, 9’
Idol, reż./dir. Grzegorz
Koncewicz, Marek Serafiński (PL), 2018, A, 13’
Kaprysia / Tha Land of Whim,
reż./dir. Betina Bożek (PL), 2019, A, 8ʼ
Łowy / The Hunt, reż./dir.
Mateusz Jarmulski (PL), 2018, A, 9ʼ
Metro, reż./dir. Natalia Krawczuk
(PL), 2019, A, 11ʼ
Portret Suzanne / Portrait of
Suzanne, reż./dir. Izabela Plucińska (PL, DE, FR), 2019, A, 15ʼ
Re-Cycle, reż./dir. Mateusz
Lenart (PL), 2019, A, 6ʼ
Red Light Train, reż./dir. Alicja
Kot (PL), 2019, A, 10ʼ
Story, reż./dir. Jola Bańkowska
(PL), 2019, A, 5ʼ
Vitae Azilia, reż./dir. Joanna
Wapniewska (PL), 2019, A, 7ʼ
Filmy krótkometrażowe fabularne:
Czarny charakter / Roots,
reż./dir. Kuba Gryżewski (PL), 2019, F, 14’
Kamuflaż / Camouflage, reż./dir.
Aleksandra Świerk (PL), 2018, F, 19ʼ
Moje serce / My Heart, reż./dir.
Damian Kocur (PL), 2019, F, 30ʼ
Na strajk! / On Straik!,
reż./dir. Stanisław Horodecki (PL), 2019, F, 26ʼ
Nie zmieniaj tematu / Don't
Change the Topic, reż./dir. Hubert Patynowski (PL), 2019, F, 30ʼ
Nigdy dobrze / Never Good,
reż./dir. Paweł Powolny (PL), 2019, F, 17ʼ
Okno z widokiem na ścianę / View
to the Wall, reż./dir. Kobas Laksa (PL), 2019, F, 29ʼ
Przejście graniczne / Border
Crossing, reż./dir. Agnieszka Chmura (PL), 2019, F, 15ʼ
Pustostan / Vacancy, reż./dir.
Agata Trzebuchowska (PL), 2019, F, 29ʼ
Rykoszety / Ricochets, reż./dir.
Jakub Radej (PL), 2019, F, 30ʼ
Tak jest dobrze / It's Good Like
That, reż./dir. Marcin Sauter (PL), 2019, F, 23ʼ
Ukąszenie / Bitten, reż./dir.
Helena Oborska (PL), 2019, F, 24ʼ
PANORAMA POLSKIEGO DOKUMENTU:
Diagnosis, reż./dir. Ewa
Podgórska (PL), 2018, D, 78ʼ
Dziwor / Weirdy, reż./dir. Paweł
Dyllus (PL), 2019, D, 29ʼ
Fateicz i morze / Fatei and the
Sea, reż./dir. Alina Rudnitskaya i Siergiej Vinokurov (RUS, PL, FIN), 2019, D,
76ʼ
Niepamiętnik / I remember, reż./dir.
Kamila Józefowicz (PL), 2019, D, 69ʼ
Ostatnia Góra / The Last
Mountain, reż./dir. Dariusz Załuski (PL), 2018, D, 83ʼ
Ostatni Swing / The Last Swing,
reż./dir. Tomasz Garncarek (PL), 2019, D, 67ʼ
Szukając Tereski / Searching for
Tereska, reż./dir. Kama Veymont (PL), 2019, D, 65ʼ
Złota, reż./dir. Tomasz Knittel
(PL), 2019, D, 84ʼ
59. Krakowski Festiwal Filmowy
odbędzie się w dniach 26 maja - 2 czerwca 2019 roku. [informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz