Organizatorzy 72.
Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes zaprezentowali oficjalną listę
tytułów, które wezmą udział w rywalizację o Złotą Palmę. W gronie tym znalazło
się 19 filmów. Na czele jury stanie Alejandro Gonzalez Inarritu. Filmem
otwarcia będzie „The Dead Don’t Die” w reżyserii Jima Jarmuscha. Po
zeszłorocznym udziale licznej reprezentacji polskiego kina, w tym roku w oficjalnej
selekcji nie ma naszego filmu. Nie ma też nowego filmu Quentina Tarantino.
O Złotą Palmę powalczą m.in.
dwukrotnie obdarowywani tą nagrodą bracia Dardenne („Rosettę” i „Dziecko”). Ich
nowy film nosi tytuł „Ahmed” i jest to opowieść o młodym chłopaku, który stał
się radykalnym ekstremistą. Belgowie ponownie będą eksplorować problemy
społeczne. To już ósmy film braci Dardenne startujący w konkursie głównym w
Cannes. Dwie Złote Palmy ma też Ken Loach („Wiatr buszujący w jęczmieniu”, „Ja,
Daniel Blake”), a „Sorry We Missed You” będzie 14 filmem, który Loach pokaże w
konkursie w Cannes. Opowieść o młodej rodzinie pełnej planów na przyszłość i
jej brutalnym zderzeniu z systemem. Laureatem Złotej Palmy w Cannes jest też Terrence
Malick, który otrzymał tę nagrodę za „Drzewo życia”, ale jego najnowszy „A
Hidden Life” to dopiero trzeci film zabiegający o to wyróżnienie.
Po raz szósty w oficjalnej
selekcji Cannes znalazł się film trzydziestoletniego Xaviera Dolana, a „Matthias
& Maxime” ma być bardzo osobistym melodramatem, w stylu „Mamy”. W 2016 roku
jury w Cannes przyznało mu nagrodę Grand Prix za film „To tylko koniec świata”
i wtedy Dolan był najbliżej Złotej Palmy. Ulubieńców Cannes jest znacznie
więcej. Zalicza się do nich na pewno reprezentant Korei Południowej Bong
Joon-ho, który pokaże tutaj „Parasite” swój piąty film, ale drugi w konkursie
głównym, po „Okja” sprzed dwóch lat. Po raz szósty w konkursie wystartuje Pedro
Almodovar, który kilkukrotnie otarł się już o Złotą Palmę. „Pain and Glory” to
ósma współpraca Almodovara z Antonio Banderasem i szósta z Penelope Cruz.
Podobno twórca porusza się będzie blisko „Osiem i pół” Federico Felliniego.
Film w Hiszpanii przyjmowany jest bardzo gorąco. Włoskie kino reprezentuje Marco
Bellocchio, stały bywalec tego i wielu innych festiwali. „Il traditore” to jego
siódmy film w konkursie, ale do tej pory w Cannes żadnej znaczącej nagrody nie
zdobył. Filmy w konkursie głównym mają też bardzo cenieni: Jessica Hausner, Ira
Sachs, Jim Jarmusch, Elia Suleiman. W sumie cztery kobiety (po raz pierwszy w historii czarna kobieta) znalazły się wśród
twórców zabiegających o Złotą Palmę, ale aż 13 autorek jest we wszystkich festiwalowych oficjalnych sekcjach.
Organizatorzy festiwalu w Cannes
podali też skład sekcji Un Certain Regard, w której swoje nowe filmy pokażą m.in.:
Bruno Dumont i Christophe Honoré. Poza konkursem pojawią się nowe filmy Claude’a
Leloucha i dokument Asifa Kapadii o Diego Maradonie, dwa odcinki serialu Nicolasa
Windinga Refna („Too Old to Die Young”) oraz filmowa opowieść o Eltonie Johnie
(„Rocketman”). Na specjalnym seansach będzie można obejrzeć filmy Wernera
Herzoga, Abla Ferrary i Alaina Cavaliera.
Organizatorzy Cannes mają
nadzieję, że nowy film Quentina Tarantino jeszcze do programu dołączy. Na razie
film nie jest jeszcze gotowy. W najbliższych dniach poznamy inne elementy
programu w Cannes i wtedy jest szansa na udział w nim polskich filmów.
FILMY KONKURSOWE
„Pain and Glory” (Dolor y gloria)
reż. Pedro Almodovar
„The Traitor” (Il traditore) reż.
Marco Bellocchio
„The Wild Goose Lake” (Nan Fang
Che Zhan De Ju Hui) reż. Diao Yinan
„Parasite” (Gisaengchung) reż. Bong Joon-ho
„Young Ahmed” reż. Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne
„Oh Mercy!” reż. Arnaud Desplechin
„Atlantique” reż. Mati Diop
„Matthias and Maxime” reż. Xavier Dolan
„Little Joe” reż. Jessica Hausner
„The Dead Don’t Die” reż. Jim
Jarmusch
„Sorry We Missed You” reż. Ken Loach
„Les Miserables” reż. Ladj Ly
„A Hidden Life” reż. Terrence Malick
„Bacurau” reż. Kleber Mendonça Filho & Juliano Dornelles
„The Whistlers” (La Gomera) reż. Corneliu Porumboiu
„Frankie” reż. Ira Sachs
„Portrait of a Lady on Fire” (Portrait
de la jeune fille en feu) reż. Céline
Sciamma
„It Must Be Heaven” reż. Elia Suleiman
„Sibyl” reż. Justine Triet
UN CERTAIN REGARD
“Invisible Life,” Karim Aïnouz
“Beanpole,” Kantemir Balagov
“The Swallows of Kabul,” Zabou
Breitman & Eléa Gobé Mévellec
“A Brother’s Life,” Monia Chokri
“The Climb,” Michael Covino
“Joan of Arc,” Bruno Dumont
“A Sun That Never Sets,” Olivier
Laxe
“Room 212,” Christophe Honoré
“Port Authority,” Danielle Lessovitz
“Papicha,” Mounia Meddour
“Adam,” Maryam Touzani
“Zhuo Ren Mi Mi,” Midi Z
“Liberte,” Albert Serra
“Bull,” Annie Silverstein
“Summer of Changsha,” Zu Feng
“Evge,” Nariman Aliev
POZA KONKURSEM
“The Best Years of Life,” Claude
Lelouch
“Rocketman,” Dexter Fletcher
“Too Old to Die Young” (2
Episodes), Nicolas Winding Refn
“Diego Maradona,” Asif Kapadia
“Belle Epoque,” Nicolas Bedos
POKAZY SPECJALNE
“Share,” Pippa Bianco
“For Sama,” Waad Al Kateab &
Edward Watts
“Family Romance, LLC,” Werner
Herzog
“Tommaso,” Abel Ferrara
“To Be Alive and Know It,” Alain
Cavalier
MIDNIGHT SCREENINGS
“The Gangster, The Cop, The
Devil,” Lee Won-Tae
Honorową Złotą Palmę za
całokształt twórczości otrzyma w tym roku Alain Delon. 72. MFF w Cannes potrwa
od 14 do 25 maja.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz