Polski Instytut Sztuki Filmowej
ogłosił wyniki sesji 1/2019 w Programach Operacyjnych "Edukacja
filmowa", "Upowszechnianie kultury filmowej" i "Rozwój
kin". To bardzo ważne informacje dla osób zajmujących się tymi dziedzinami
polskiej kinematografii. Nie dla wszystkich chętnych starczyło środków w tym
roku.
Edukacja filmowa / Priorytet:
Pr.1 Szkoły wyższe i podyplomowe
Tutaj wsparcie udzielane jest
szkołom, które przygotowują do zawodu kolejnych adeptów sztuki filmowej.
Największe wsparcie otrzymała, jak co roku, Szkoła Filmowa w Łodzi, która na
realizację filmów i etiud studenckich przeznaczy z budżetu PISF 1,8 miliona
złotych. Wydział Radia i Telewizji na Uniwersytecie Śląskim otrzymał pół
miliona, ale zabiegał o dwa razy więcej. Warszawska Szkoła Filmowa otrzymała
niemal pełną wnioskowaną kwotę, czyli 550 tysięcy złotych. W tym programie
dofinansowano wszystkich chętnych.
Edukacja filmowa / Priorytet:
Pr.2 Szkoły średnie i zawodowe
I tutaj dofinansowano wszystkich
chętnych, a największe wsparcie na swoje zadania otrzymała Gdyńska Szkoła
Filmowa.
Edukacja filmowa / Priorytet:
Pr.3 Edukacja i kształcenie profesjonalne
Wśród dofinansowanych znalazły
się m.in.: Doc Lab Poland 2019 (niemal pełna wnioskowana kwota), program
edukacyjny bazujący na archiwach magazynu „Film”, ScripTeast XIV, Plenery Film
Spring Open 2019, pitching na festiwalu NNW, Atelier Scenariuszowe. Największe
jednak wsparcie otrzymały: Studio Munka na swoje filmowe „30” (pełna
wnioskowana kwota 1,98 mln złotych), Program Edukacji Filmowej w Szkole Wajdy (pełna
kwota 1,4 mln). W tym priorytecie większość wniosków pozostała bez wsparcia, a
FINA musi poczekać na decyzję w sprawie wsparcia jej Programu Edukacji
Filmowej.
Upowszechnianie kultury filmowej
/ Priorytet: Pr.1 Festiwale i inicjatywy filmowe
To program, w którym o wsparcie
zabiegają organizatorzy wydarzeń filmowych w naszym kraju. To jedyny w tym roku
nabór w tym priorytecie, tym ważniejsze były decyzje tu podjęte.
Znaczącymi kwotami wsparto m.in.:
Festiwal Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską”, 19. MFF Nowe Horyzonty, 38. „Młodzi
i Film”, 35. Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy, 9. MFF Transatlantyk,
44 FPFF w Gdyni, festiwal Camerimage, IV Festiwal Filmów Chrześcijańskich Arka,
Kino Dzieci, 59. Krakowski Festiwal Filmowy, Gala wręczenia Nagród SFP, 13. Festiwal
Dwa Brzegi, „70 lat WFDiF”, „Kino na Granicy”, Ale kino w Poznaniu, Off Camera.
Wiele wydarzeń wspartych zostało symbolicznymi kwotami, a rozdanie to bardzo
przypomina to zeszłoroczne.
W tym priorytecie większość
wniosków jednak przepadła. Na tym etapie wsparcia nie otrzymały znane, lubiane
i cenione na festiwalowej mapie Polski, m.in.: Ars Independent Festival 2019, Polish
Cinema for Beginners: Celebrations, 19. Sopot Film Festival, 5. Splat!FilmFest,
Lubelski Festiwal Filmowy 2019, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Hommage a
Kieślowski, 16. Festiwal Filmów-Spotkań NieZwykłych, 13. Festiwal Filmowy Pięć
Smaków, 16. Festiwal Filmów Studenckich Szkoły Filmowej w Łodzi "Łodzią po
Wiśle", 11. Solanin Film Festiwal 2019, 5. Świdnicki Festiwal Filmowy
SPEKTRUM, 22. Międzynarodowy festiwal Filmowy ZOOM – ZBLIŻENIA, Szczecin Film
Festival'19, 16. Święto Niemego Kina, 9. Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu,
23. Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych OFF CINEMA, Octopus Film
Festival 2019, 13. Dąbskie Wieczory Filmowe w Szczecinie.
Wiele z tych wydarzeń odbędzie
się nawet bez wsparcia PISF, ale brak tej dotacji to zawsze problem dla
organizatorów. Można jeszcze próbować się odwoływać od decyzji dyrektora.
Upowszechnianie kultury filmowej
/ Priorytet: Pr.2 Literatura i czasopisma o filmie
Wśród wspartych są m.in.: „Magazyn
Filmowy SFP”, „Ekrany”, miesięcznik „Kino”, baza filmowa filmpolski.pl,
wydawnictwo albumowe z okazji 70 lat WFDiF, „Notesy” Andrzeja Wajdy, „Kwartalnik
Filmowy”, Adaptacja i wydawanie miesięcznika "Kino" dla osób
niewidomych.
I tutaj większość wniosków
przepadła.
Upowszechnianie kultury filmowej
/ Priorytet: Pr.3 Rekonstrukcja cyfrowa
W tym programie złożono tylko
siedem wniosków, ale wsparcie otrzymał tylko jeden z nich (Digitalizacja
szkolnych filmów dokumenatlnych II etap realizacji zadania).
Upowszechnianie kultury filmowej
/ Priorytet: Pr.4 Badania rynku audiowizualnego
PISF wyraźnie docenia działania w
tym priorytecie i potrzebuje porządnych badań dotyczących rynku. FINA otrzymała
pełną wnioskowaną kwotę na zadanie o nazwie: "Polacy o polskich filmach -
opinie Polaków o polskim kinie i ich postawy wobec polskiej produkcji filmowej.
Badania społeczne". Badane będzie też kino prowincjonalne i filmy dla
dzieci.
SZCZEGÓŁY TUTAJ >>>
Rozwój kin / Priorytet: Pr.1 Modernizacja kin
Bardzo rozbudowany priorytet. Wiele przedsięwzięć wspartych,
wiele wniosków nie przeszło.
Rozwój kin / Priorytet: Pr.2 Cyfryzacja kin
W tym priorytecie wsparto wszystkich wnioskodawców.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz