poniedziałek, 29 kwietnia 2019

Gdynia 2019 ze zmianami. Koniec „Innego Spojrzenia”


Organizatorzy 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni poinformowali o tegorocznych sekcjach konkursowych. Będą dwa konkursy, dla pełnometrażowych i krótkometrażowych filmów. Nie będzie konkursu Inne Spojrzenie, za to powraca Panorama Polskiego Kina. O Złote Lwy powalczy maksymalnie 16 filmów.

Konkurs Główny i Konkurs Filmów Krótkometrażowych – w tych dwóch kategoriach o uznanie jurorów i widowni będą rywalizowały najnowsze polskie filmy podczas 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. – Konkurs Główny jest najważniejszą i wszechstronną prezentacją nowych polskich filmów fabularnych. Budzi też największe zainteresowanie widzów, co potwierdziły badania widowni festiwalowej, jakie przeprowadziliśmy w ubiegłym roku. O prestiżowe nagrody w Konkursie Głównym, których pula w tym roku znacząco wzrośnie, mogą się ubiegać filmy różnorodne gatunkowo, formalnie i tematycznie. Coraz większego znaczenia nabiera również Konkurs Filmów Krótkometrażowych, prezentujący zarówno filmy niezależnych producentów, jak i szkół filmowych – podkreśla Leszek Kopeć, Dyrektor FPFF.

W programie tegorocznego Festiwalu nie będzie Konkursu Inne Spojrzenie. – Sekcja konkursowa Inne Spojrzenie, powołana kilka lat temu, miała doceniać filmy eksperymentujące, często „galeryjne”, z naciskiem na odmienność i nowatorstwo formalne. W pewnym stopniu inspirowaliśmy się konkursem Un Certain Regard z Festiwalu Filmowego w Cannes. Jednak nasze rodzime doświadczenia pokazały, że polska kinematografia nie jest aż tak bogata, by co roku dostarczać nam nową pulę awangardowych filmów wystarczającą do przeprowadzenia osobnego konkursu – wyjaśnia Wojciech Marczewski, Przewodniczący Rady Programowej FPFF.

Do programu Festiwalu wraca natomiast pozakonkursowa sekcja Panorama Kina Polskiego. Zaprezentuje ona wybrane filmy spośród tych, które zostaną zgłoszone, ale nie zakwalifikują się do Konkursu Głównego.

Nabór filmów do Konkursu Głównego i Konkursu Filmów Krótkometrażowych 44. FPFF rozpoczyna się w poniedziałek, 29 kwietnia 2019 roku. Do obu konkursów można zgłaszać filmy fabularne wyprodukowane w Polsce od 1 września 2018 roku do 31 sierpnia 2019 roku.

Zgłoszenia będą przyjmowane do 31 maja 2019 roku. 44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w dniach 16-21 września 2019 roku. [informacja prasowa]

***

Organizatorzy ogłosili też szczegółowy regulamin konkursu, z którego dowiedzieć można się wielu ciekawych szczegółów.
Komitet Organizacyjny festiwalu to:
a) Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
b) Polski Instytut Sztuki Filmowej,
c) Stowarzyszenie Filmowców Polskich,
d) Samorząd Województwa Pomorskiego,
e) Miasto Gdynia.

Współorganizatorami festiwalu są w tym roku:
a) Telewizja Polska SA,
b) Instytut Adama Mickiewicza,
c) Narodowe Centrum Kultury,
d) inni partnerzy Festiwalu, przyjmowani na wniosek członka Komitetu Organizacyjnego, za zgodą większości Organizatorów.

Do prac Komitetu Organizacyjnego każdy z Organizatorów deleguje jednego przedstawiciela.

Komitet Organizacyjny powoła Radę Programową Festiwalu, która będzie ciałem doradczym Komitetu. Do Rady powołani zostaną twórcy filmowi z dorobkiem oraz osoby zasłużone dla kinematografii polskiej. Kandydatów do Rady Programowej zgłaszają członkowie Komitetu Organizacyjnego.

Rada Programowa i jej zadania to:
a) proponowanie wydarzeń artystycznych do programu Festiwalu,
b) proponowanie kandydatów do nagrody za całokształt twórczości („Platynowe Lwy”),
c) pomoc w promocji Festiwalu oraz w kształtowaniu zewnętrznego wizerunku Festiwalu,
d) zwracanie się z wnioskami i propozycjami dotyczącymi organizacji Festiwalu do Komitetu Organizacyjnego,
e) prawo do uczestnictwa jej członków w Zespole Selekcyjnym.

To Zespół Selekcyjny oceni i wybierze filmy do konkursu, ale nie będzie miał decydującego zdania.

Do Konkursu Głównego kwalifikuje się maksymalnie 16 filmów. W ramach preselekcji Zespół Selekcyjny rekomenduje do udziału w Konkursie Głównym maksymalnie 20 filmów, spośród których Komitet Organizacyjny jest zobowiązany zatwierdzić co najmniej 8. Ostatecznej kwalifikacji filmów do Konkursu Głównego dokonuje Komitet Organizacyjny, z zastrzeżeniem, że decyzje podejmowane są na zasadzie konsensusu, a jeśli jest on niemożliwy, zapadają większością głosów. Nie odnotowuje się w protokole zdań odrębnych, a decyzje mają charakter ostateczny i nie podlegają odwołaniu. Do Konkursu Głównego nie mogą być zgłoszone filmy uczestniczące w selekcji w poprzednich latach.

Dyrektor Festiwalu we współpracy z Przewodniczącym Rady Programowej rekomenduje filmy do udziału w Konkursie Filmów Krótkometrażowych. Dyrektor Festiwalu może, za zgodą Komitetu Organizacyjnego, powołać Zespół Kwalifikacyjny, który zakwalifikuje filmy do Konkursu Filmów Krótkometrażowych.

Do Konkursu Głównego Festiwalu w 2019 roku mogą być zgłaszane polskie pełnometrażowe filmy fabularne wyprodukowane od 1 września 2018 roku do 31 sierpnia 2019 roku, stanowiące odrębną całość artystyczną, minimalny czas projekcji wynosi 70 minut, spełniające warunki techniczne i artystyczne, wymagane dla rozpowszechniania w kinach. Filmy powinny być przygotowane do projekcji na nośniku DCP.

Do selekcji do Konkursu Głównego mogą być dopuszczone filmy spełniające co najmniej jeden z następujących warunków:
a) wiodącym producentem jest polski producent, który posiada minimum 51% wkładu w budżet filmu i 51% praw autorskich majątkowych do filmu,
b) polskimi obywatelami są reżyser i scenarzysta filmu, a koproducentem filmu jest podmiot posiadający siedzibę na terytorium RP, który wnosi minimum 20% wkładu w budżet filmu oraz posiada minimum 20% praw autorskich majątkowych do filmu,
c) oryginalna wersja językowa filmu jest zrealizowana w języku polskim.

Ustala się następujące nagrody regulaminowe* w Konkursie Głównym:

a) Wielka Nagroda FPFF „Złote Lwy” oraz 300.000 zł wręczane producentowi i reżyserowi filmu (200.000 zł dla reżysera, 100.000 zł dla producenta). Ponadto producentowi wiodącemu filmu, który otrzymał Wielką Nagrodę FPFF „Złote Lwy”, przysługuje dotacja Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na development kolejnego filmu w wysokości 200 000 zł lub 250 000 zł na film historyczny.

b) Nagroda FPFF „Srebrne Lwy” oraz 150.000 zł wręczane producentowi i reżyserowi (100.000 zł dla reżysera, 50.000 zł dla producenta). Ponadto producentowi wiodącemu filmu, który otrzymał Nagrodę FPFF „Srebrne Lwy”, przysługuje dotacja Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na development kolejnego filmu w wysokości 200.000 zł.

2. Ustala się następujące nagrody indywidualne (brutto) w Konkursie Głównym dla twórców filmowych za:
a) reżyserię: 25.000 zł,
b) scenariusz: 25.000 zł,
c) debiut reżyserski lub drugi film: 15.000 zł,
d) rolę kobiecą: 15.000 zł,
e) rolę męską: 15.000 zł,
f) profesjonalny debiut aktorski: 15.000 zł,
g) zdjęcia: 15.000 zł,
h) muzykę: 15.000 zł,
i) scenografię: 15.000 zł,
j) drugoplanową rolę kobiecą: 15.000 zł,
k) drugoplanową rolę męską: 15.000 zł,
l) dźwięk: 15.000 zł,
m) montaż: 15.000 zł,
n) kostiumy: 15.000 zł,
o) charakteryzację: 15.000 zł.

Ustala się następujące nagrody regulaminowe* w Konkursie Filmów Krótkometrażowych:
a) nagroda za najlepszy film: 15.000 zł,
b) nagroda specjalna: 10.000 zł,
c) wyróżnienie: 5.000 zł.

Ustala się Nagrodę Publiczności w Konkursie Głównym dla reżysera filmu w wysokości 15.000 zł, przyznawaną przez widzów Festiwalu drogą głosowania przebiegającego w kinach festiwalowych.

Szczegóły na www.festiwalgdynia.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz