niedziela, 7 kwietnia 2019

Tim Burton. Mój ranking jego filmów


„Dumbo” obejrzany. Nie ma szału, Tim Burton zdecydowanie nie odzyskał jeszcze tej mocy i siły, która towarzyszyła jego dziełom przed laty. Sam byłem ciekawy, jak wspominam jego starsze tytuły, jak wypadają one na tle współczesnych filmów. Oto mój ranking reżyserskich dokonań Tima Burtona.

Nie pasował do Disneya i szybko stracił tam pracę na początku swojej kariery. Zaczynał skromnie, ale z filmu na film bardzo ciekawie się rozwijał. Jego styl jest bardzo rozpoznawalny, KAŻDY film to wizualna uczta i dbanie o najmniejsze szczegóły. Najlepszy okres w jego reżyserskiej karierze przypadał na lata 1988-1999 i to wtedy powstało kilka tytułów, które do dziś są na mojej liście najważniejszych filmów w historii. Prawdą jest, że wtedy i ja się filmowo rozwijałem, a takie szaleństwo w kinie bardzo pasowało do mojego świata. Dziś wydaje się, że Tim Burton najlepsze lata ma za sobą, ale i tak będę czekał i oglądał każdy jego kolejny nowy film, z nadzieją że powróci twórca posiadający umiejętność opowiadania niezwykłych historii w pasjonujący sposób. „Dumbo” wybitnym filmem nie jest, ale na pewno najlepszym spośród ostatnich jego dokonań. No i wygląda na to, że następny projekt Tima Burtona to będzie jego 20. pełnometrażowy film w reżyserskiej karierze.

Lista reżyserskich dokonań Tima Burtona wg „Spór w kinie”:

1. Ed Wood (1994)
2. Powrót Batmana (1992)
3. Gnijąca panna młoda (2005)
4. Jeździec bez głowy (1999)
5. Sok z żuka (1988)
6. Batman (1989)
7. Edward Nożycoręki (1990)
8. Marsjanie atakują (1996)
9. Frankenweenie (2012)
10. Duża ryba (2003)
11. Wielkie oczy (2014)
12. Dumbo (2019)
13. Sweeney Todd: Demoniczny golibroda z Fleet Street (2007)
14. Wielka przygoda Pee Wee Hermana (1985)
15. Mroczne cienie (2012)
16. Alicja w Krainie Czarów (2010)
17. Osobliwy dom pani Peregrine (2016)
18. Charlie i fabryka czekolady (2005)
19. Planeta małp (2001)

***

I jeszcze jedna bardzo ważna uwaga. Gdyby Tim Burton był reżyserem „Miasteczka Halloween” to film ten zająłby 1. miejsce na powyższej  liście…

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz