czwartek, 15 sierpnia 2019

„Lista Schindlera” z muzyką Wojciecha Kilara


[WIDEO] Jeden z amerykańskich serwisów filmowych przybliżył niedawno sylwetkę Marka Woolena, autora zwiastunów wielu cenionych filmów. Wśród jego prac jest pierwszy zwiastun „Listy Schindlera”, który muzycznie oprawił muzyką Wojciecha Kilara.

Muzyka Kilara pojawiła się w zwiastunie „Listy Schindlera” bowiem John Williams nie miał jeszcze gotowych swoich kompozycji. Niedługo później i wraz z filmem Spielberga okazało się, że Williams stworzył kolejne muzyczne arcydzieło i otrzymał za nie Oscara. Zanim to jednak nastąpiło, zapowiedzi filmu Stevena Spielberga towarzyszył „Exodus” autorstwa Wojciech Kilara. I muszę przyznać, że wpasował się idealnie w filmową opowieść o Oskarze Schindlerze, który w Krakowie ratował Żydów od zagłady. Duża w tym zasługa właśnie Marka Woolena, który znakomicie połączył przejmujące obrazy z dźwiękami polskiego kompozytora, używając do tego jedynie kilku kwestii z filmu.

„Exodus” Wojciecha Kilara to dziś klasyka. Prawykonanie tego utworu miło miejsce podczas Warszawskiej Jesieni w 1981 roku. To poemat symfoniczny na chór i orkiestrę. Jak przeczytać można w fachowym opisie: Kompozycję rozpoczyna kołyszący rytm w harfach, na którego tle zostaje wprowadzony krótki, charakterystyczny temat w klarnecie, zbudowany z dwóch nieco oddalonych od siebie w czasie fraz. Motyw ten powraca następnie na wzbogacanym stopniowo tle: najpierw na planie samych smyczków, potem – pełnej orkiestry z silnie wyeksponowaną sekcją perkusyjną. Temat przechodzi wkrótce do partii kolejnych instrumentów, rozwija się, a poziom głośności rośnie. Rytm staje się coraz bardziej ekstatyczny, muzyka wiedzie przez kulminację do odcinka z charakterystycznym brzmieniem dzwonów i nowym, szybszym tempem. Temat ulega kolejnym przekształceniom, przebieg muzyczny stopniowo nabiera charakteru konkludującego. Werble przygotowują nadejście ostatniej fazy; wchodzi chór, najpierw skandujący, a potem recytujący tekst, którego kluczową, centralną frazę stanowi zawołanie: „Ecce venit populus tuus Domine, Alleluja” („Oto przybywa lud Twój, Panie. Alleluja”). W kolejnym kulminacyjnym punkcie utworu, wraz ze słowem „Alleluja” następuje wejście motywu rytmicznego z Bolera Ravela, a po nim – już tylko koda. Chóralno-instrumentalna, z rytmicznym biciem werbli i słowami „Hosanna Domini, Hosanna Dei”, zwieńczona trzykrotnym powtórzeniem akordu E-dur. [ninateka.pl]

Oto zwiastun „Listy Schindlera” z fragmentem „Exodusu” oraz cały utwór:





A jeśli chodzi o Marka Woolena to jest on autorem zwiastunów do filmów takich twórców, jak m.in.: Barry Jenkins (“Moonlight”), Darren Aronofsky (“Black Swan”), Steve McQueen (“12 Years A Slave”), Alejandro González Iñárritu (“Birdman”), David Fincher (“The Social Network”), bracia Coen (“The Big Lebowski”) oraz ostatnio Terrence Malick („The Hidden Life”). Więcej o nim znajduje się tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz