15 listopada do wybranych kin studyjnych trafi film „Amazing
Grace: Aretha Franklin” – dokument, poświęcony niezwykłej artystce, będący
zapisem jej historycznego koncertu z 1972 roku – sesji nagraniowej do płyty o
tym samym tytule, która stała się najlepiej sprzedającym się albumem gospel
wszech czasów i jednym z najważniejszych w dorobku Arethy Franklin,
amerykańskiej królowej soul.
Film wyreżyserował nieżyjący już Sidney Pollack (wówczas
świeżo po sukcesie „Czyż nie dobija się koni?”) oraz Alan Elliott. Ze względu
na brak możliwości synchronizacji obrazu z dźwiękiem film przeleżał na półce 46
lat. Dopiero nowoczesna technologia komputerowa pozwoliła ukończyć dzieło
Pollacka. Chociaż na swoją premierę dokument czekał niemal pół wieku, nie
stracił ani odrobiny świeżości i siły.
Film zostanie pokazy w Polsce w ramach cyklu #kinojazz,
którego celem jest propagowanie jazzu poprzez przybliżanie widzom postaci
wybitnych muzyków i ich twórczości. Autorami cyklu są: Arkadiusz Jaskólski,
szef firmy dystrybucyjnej Musicine oraz Agnieszka Holwek i Jerzy Szczerbakow,
członkowie Fundacji EuroJAZZ, wydawcy – RadioJAZZ.FM, e-miesięcznika oraz
gazety JazzPRESS. Za sprawą #kinojazz Polscy widzowie mieli okazję obejrzeć
takie dokumenty jak: „Blue Notes Records Beyond Notes”, „Chasing Trane.
Historia Johna Coltrane’a” (film pokazany wyłącznie w dniu urodzin Coltrane’a
23.09.2019 w 15 kinach w całej Polsce) oraz „Miles Davis. Birth Of The Cool” (w
kinach do 31.10.2019).
***
Reżyseria: Sydney Pollack („Czyż nie dobija się koni?”,
„Tootsie”, „Pożegnanie z Afryką”) i Allan Elliott
Amerykańska Królowa Soul i autorka tekstów, Aretha Franklin,
podczas dwóch styczniowych nocy w 1972 roku nagrywa na żywo w New Temple
Missionary Baptist Church w Los Angeles album gospel pt. „Amazing Grace”.
Śpiewa głównie do afroamerykańskiej publiczności. Towarzyszy jej chór
wspólnotowy południowej Kalifornii pod dyrekcją Aleksandra Hamiltona. James
Cleveland występuje wraz z Arethą i akompaniuje jej na fortepianie. Aretha
wznosi się na wyżyny swego talentu i boskiego daru, oddając hołd swemu
Wielkiemu Ojcu, muzyce gospel oraz całej społeczności Ameryki tamtych lat. Ta
diva, występując przed entuzjastyczną publicznością, rozgrzewa ich do
czerwoności, wyciska łzy i pozostawia trwały ślad w duszy. Takiej muzycznej
uczty nie da się zapomnieć. Podczas drugiej nocnej sesji na widowni zagościli
m.in. Mick Jagger i Charlie Watts, wokalista i perkusista The Rolling Stones,
którzy kończyli właśnie w LA swój album „Exile on Main St.”.
„Amazing Grace” stał się najlepiej sprzedającym się albumem
gospel wszech czasów i ugruntował pozycję Arethy Franklin jako
niekwestionowanej Królowej Soul. Był przełomowy dla historii muzyki
amerykańskiej na tle przemian społecznych w tym kraju na początku lat 70.
ubiegłego wieku.
Perypetie twórców nie pozwoliły im pokazać dzieła przez
ponad 46 lat! Obraz nigdy dotychczas nieprezentowany w Polsce, nazywany Świętym
Graalem, można teraz podziwiać, cofając się w czasie i doświadczając
wyjątkowych muzycznych wzruszeń, jakich nie dostarczył żaden muzyczny film
dokumentalny. Prawdziwy muzyczny skarb!
***
Aretha Franklin – amerykańska królowa soulu, jedna z
najpopularniejszych przedstawicielek tego gatunku obok gwiazd, takich jak: Ray
Charles, Marvin Gaye, Stevie Wonder czy Nina Simone. Laureatka aż 18 nagród
Grammy. Pierwsza kobieta, która została przyjęta do Rock and Roll Hall of Fame.
Najwiekszą sławę przyniosły jej utwory: „Respect”, „I Say a Little Prayer”, a
także „(You Make Me Feel Like) A Natural Woman”, „Day Dreaming”, „Jump to It”,
„Freeway of Love” czy „A Rose Is Still a Rose”. W kinie zadebiutowała w 1980
roku w kultowym filmie „Blues Brothers” w reżyserii Johna Landisa (a potem w
jego kontynuacji „Blues Brothers 2000”) w roli filmowej żony gitarzysty Matta
„Guitar” Murphy’ego.
Sydney Pollack – amerykański reżyser, producent, aktor.
Reżyser ponad 21 filmów i programów telewizyjnych. Sam zagrał w ponad 30
obrazach, a wyprodukował ich ponad 40. Za swoją reżyserię otrzymał 48 nominacji
do Oscara, zdobył aż 11 statuetek. Wybrana filmografia: „Czyż nie dobija się
koni?” (1969), „Tacy byliśmy” (1972), „Tootsie” (1982), „Pożegnanie z Afryką”
(1985), „Firma” (1993), „Tłumaczka” (2005).
Alan Elliott – twórca musicali, reżyser programów
telewizyjnych, producent. Współpracował z Warner Bros, Atlantic. Pośród wielu
artystów i gwiazd, dla których produkował i pisał, znajdują się m.in. Phil
Collins, Prince, Quincy Jones, Miles Davies, En Vogue, Paul Simon, Debbie
Gibson, Tori Amos czy Jamiroquai.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz