Rekordowa liczba 93 krajów
zgłosiła swoich kandydatów do Oscara w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy.
W gronie tym jest między innymi „Boże ciało” w reżyserii Jana Komasy, które
reprezentuje polską kinematografię.
Nigdy wcześniej tak wiele krajów
nie rywalizowało o tego prestiżowego Oscara, w kategorii wcześniej znanej jako
Nieanglojęzyczna, a od tego roku i najbliższej edycji Międzynarodowa.
O Oscara będą rywalizowały filmy
reprezentujące 93 kraje, to jeden więcej od dotychczasowego rekordowego
osiągnięcia z 2017 roku, kiedy o nominację i nagrodę zabiegały 92 tytuły. W
zeszłym roku do Oscara zgłoszono 87 filmów, a w piątce nominowanych znalazła
się nasza „Zimna wojna”.
By zakwalifikować się do
rywalizacji o Oscara Międzynarodowego film musiał trwać ponad 40 minut, musi
być wyprodukowany poza USA z przeważającą nieanglojęzyczną ścieżką dźwiękową. W
tym roku po raz pierwszy swoich kandydatów wystawiły kinematografie Ghany,
Nigerii i Uzbekistanu.
16 grudnia poznamy skróconą listę
10 filmów zabiegających o nominacje i Oscara. Nominacje do 92. edycji Oscarów
ogłoszone zostaną 13 stycznia 2020 roku, a nagrody wręczone będą 9 lutego 2020
roku.
Oto lista kandydatów do Oscara w
kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy (w oryginale i alfabetycznie wg krajów):
Albania, “The Delegation,” Bujar
Alimani, director;
Algeria, “Papicha,” Mounia
Meddour, director;
Argentina, “Heroic Losers,”
Sebastián Borensztein, director;
Armenia, “Lengthy Night,” Edgar
Baghdasaryan, director;
Australia, “Buoyancy,” Rodd
Rathjen, director;
Austria, “Joy,” Sudabeh Mortezai,
director;
Bangladesh, “Alpha,” Nasiruddin
Yousuff, director;
Belarus, “Debut,” Anastasiya
Miroshnichenko, director;
Belgium, “Our Mothers,” César
Díaz, director;
Bolivia, “I Miss You,” Rodrigo
Bellott, director;
Bosnia and Herzegovina, “The
Son,” Ines Tanovic, director;
Brazil, “Invisible Life,” Karim
Aïnouz, director;
Bulgaria, “Ága,” Milko Lazarov,
director;
Chile, “Spider,” Andrés Wood,
director;
China, “Ne Zha,” Yu Yang, director;
Colombia, “Monos,” Alejandro
Landes, director;
Costa Rica, “The Awakening of the
Ants,” Antonella Sudasassi Furniss, director;
Croatia, “Mali,” Antonio Nuic,
director;
Cuba, “A Translator,” Rodrigo
Barriuso, Sebastián Barriuso, directors;
Czech Republic, “The Painted
Bird,” Václav Marhoul, director;
Denmark, “Queen of Hearts,” May
el-Toukhy, director;
Egypt, “Poisonous Roses,” Ahmed
Fawzi Saleh, director;
Estonia, “Truth and Justice,”
Tanel Toom, director;
Ethiopia, “Running against the
Wind,” Jan Philipp Weyl, director;
Finland, “Stupid Young Heart,”
Selma Vilhunen, director;
France, “Les Misérables,” Ladj
Ly, director;
Georgia, “Shindisi,” Dimitri
Tsintsadze, director;
Germany, “System Crasher,” Nora
Fingscheidt, director;
Ghana, “Azali,” Kwabena Gyansah,
director;
Greece, “When Tomatoes Met
Wagner,” Marianna Economou, director;
Honduras, “Blood, Passion, and
Coffee,” Carlos Membreño, director;
Hong Kong, “The White Storm 2
Drug Lords,” Herman Yau, director;
Hungary, “Those Who Remained,”
Barnabás Tóth, director;
Iceland, “A White, White Day,”
Hlynur Pálmason, director;
India, “Gully Boy,” Zoya Akhtar,
director;
Indonesia, “Memories of My Body,”
Garin Nugroho, director;
Iran, “Finding Farideh,” Azadeh
Moussavi, Kourosh Ataee, directors;
Ireland, “Gaza,” Garry Keane,
Andrew McConnell, directors;
Israel, “Incitement,” Yaron
Zilberman, director;
Italy, “The Traitor,” Marco
Bellocchio, director;
Japan, “Weathering with You,”
Makoto Shinkai, director;
Kazakhstan, “Kazakh Khanate. The
Golden Throne,” Rustem Abdrashov, director;
Kenya, “Subira,” Ravneet Singh
(Sippy) Chadha, director;
Kosovo, “Zana,” Antoneta
Kastrati, director;
Kyrgyzstan, “Aurora,” Bekzat
Pirmatov, director;
Latvia, “The Mover,” Davis
Simanis, director;
Lebanon, “1982,” Oualid Mouaness,
director;
Lithuania, “Bridges of Time,”
Audrius Stonys, Kristine Briede, directors;
Luxembourg, “Tel Aviv on Fire,”
Sameh Zoabi, director;
Malaysia, “M for Malaysia,” Dian
Lee, Ineza Roussille, directors;
Mexico, “The Chambermaid,” Lila
Avilés, director;
Mongolia, “The Steed,”
Erdenebileg Ganbold, director;
Montenegro, “Neverending Past,”
Andro Martinović, director;
Morocco, “Adam,” Maryam Touzani,
director;
Nepal, “Bulbul,” Binod Paudel,
director;
Netherlands, “Instinct,” Halina
Reijn, director;
Nigeria, “Lionheart,” Genevieve
Nnaji, director;
Russia, “Beanpole,” Kantemir
Balagov, director;
Senegal, “Atlantics,” Mati Diop,
director;
Serbia, “King Petar the First,”
Petar Ristovski, director;
Singapore, “A Land Imagined,” Yeo
Siew Hua, director;
Slovakia, “Let There Be Light,”
Marko Skop, director;
Slovenia, “History of Love,”
Sonja Prosenc, director;
South Africa, “Knuckle City,”
Jahmil X.T. Qubeka, director;
South Korea, “Parasite,” Bong
Joon Ho, director;
Spain, “Pain and Glory,” Pedro
Almodóvar, director;
Sweden, “And Then We Danced,”
Levan Akin, director;
Switzerland, “Wolkenbruch’s
Wondrous Journey into the Arms of a Shiksa,” Michael Steiner, director;
Taiwan, “Dear Ex,” Mag Hsu,
Chih-Yen Hsu, directors;
Thailand, “Krasue: Inhuman Kiss,”
Sitisiri Mongkolsiri, director;
Tunisia, “Dear Son,” Mohamed Ben
Attia, director;
Turkey, “Commitment Asli,” Semih
Kaplanoglu, director;
Ukraine, “Homeward,” Nariman
Aliev, director;
United Kingdom, “The Boy Who
Harnessed the Wind,” Chiwetel Ejiofor, director;
Uruguay, “The Moneychanger,”
Federico Veiroj, director;
Uzbekistan, “Hot Bread,” Umid
Khamdamov, director;
Venezuela, “Being Impossible,”
Patricia Ortega, director;
Vietnam, “Furie,” Le Van Kiet,
director.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz