piątek, 1 lipca 2016

Mój ranking filmów Stevena Spielberga


Wyreżyserował 30 pełnometrażowych filmów kinowych, wiele z nich to arcydzieła i najważniejsze opowieści na mojej drodze filmowych uniesień. Z okazji premiery najnowszego filmu Stevena Spielberga przedstawiam moją listę reżyserskich dokonań tego twórcy, w kolejności od tych najlepszych i dla mnie najważniejszych.

Czołówka mojego zestawienia zapewne nie będzie większym zaskoczeniem. Pierwsze pięć filmów, to absolutnie arcydzieła Spielberga i nie szykuję tutaj żadnych oryginalnych niespodzianek. Najważniejszy, najlepszy i najcenniejszy film tego twórcy to oczywiście „Szczęki”. Horror o krwiożerczym rekinie niezmiennie jest dla mnie wielką filmową przygodą i mistrzowskim połączeniem reżyserskiego talentu, filmowej narracji, kapitalnej historii, umiejętności budowy klimatu, mocnych bohaterów, fascynującej walki. Drugi film to „Poszukiwacze zaginionej arki”, czyli mistrzostwo kina przygodowego. Potem wielkie science-fiction, ciągle najlepszy dla mnie film o spotkaniu ludzi z kosmitami – „Bliskie spotkania trzeciego stopnia”. I w końcu dwie wojenne opowieści. Ta o holocauście („Lista Schindlera”) i ta o lądowaniu w Normandii (między innymi – „Szeregowiec Ryan”).

Kolejne miejsca na mojej liście budzić będą zapewne różne przyjęcie. Bardzo lubię „Imperium słońca”, które zwyczajnie obejrzałem w wieku idealnym dla takich historii. Film mnie zachwycił i do dziś jest dla mnie bardzo ważny i lubię do niego powracać. Wysokie miejsce „Ostatniej krucjaty” nikogo dziwić nie będzie, bo to kapitalna rozrywka, a w dodatku świetnie obsadzony Sean Connery. Bardzo lubię i cenię „Kolor purpury”, ale nie ukrywał, że nie widziałem tego filmu od wielu lat i nie wiem czy dziś tak historia by się dziś obroniła. Za to będę zawsze orędownikiem „A.I.”, kolejnego genialnego filmu science-fiction, tym razem bardzo trafnie ukazującego świat robotów. Środkowa część przygód Indiany Jones, to też dla mnie ważny film, który swego czasu obejrzałem wiele razy. I choć znam jego wady, to lubię tę mroczną opowieść.

Drugą dziesiątkę zaczyna zeszłoroczny „Most szpiegów”, zapewne dlatego, że bardzo lubię ten okres i tamte czasy, a Spielberg świetnie poradził sobie opowiadając historię opartą na faktach. Potem „Pojedynek na szosie”, który pamiętam mgliście, ale ciągle lubię oraz „Monachium”, ważne i oparte na faktach. Za nimi znajdują się „Amistad”, „Terminal” i „Lincoln”, które cenię na swój sposób, ale też śmiało mogę napisać, że wielkimi filmami nie są. Będę ciepło wspominał „Hooka” i najnowszy „BFG”, a są to dwie bardzo bajkowe opowieści, które dzieli kilka dekad, ale pokazują dziecko w Spielbergu. Ten najnowszy film nie jest może rozczarowaniem, ale nakręcony w starym stylu i chyba nie dla współczesnych dzieciaków (mój 11-latek wyszedł bardzo rozczarowany).

Końcówka listy, czyli filmy za którymi jakoś nie przepadam, a tam dwa wielkie przeboje Spielberga i zapewne dla wielu zaskoczenie w moich wyborach. „E.T.” tylko nieznacznie wyżej od „Parku jurajskiego”, ale oba nigdy mnie do siebie nie przekonały. Dostrzegam, jak ważne to filmy, ale zwyczajnie mnie nie zachwycają. Nie jestem fanem „Raportu mniejszości” i „Wojny światów”, a szczególnie ten drugi był wielkim rozczarowaniem, bo zapowiadało się na wielkie kino i wszystko niby świetnie grało, ale jako całość nie przekonywała. Wpadką był na pewno czwarty Indiana Jones i historia Tintina. Mimo niedawnego odświeżenia, ciągle złym filmem jest „1941” i wiadomo, że Spielberg w komedii się nie sprawdza. Koniec listy to trzy wpadki reżysera. Najsłabszy film tego twórcy to nieszczęsny „Czas wojny”.

Niezmiennie Spielberg to mój ulubiony reżyser i na każdy jego kolejny film czekał będę z niecierpliwością. Wiele jeszcze przed nami wspólnych przygód. Mam nadzieję, że przyjdzie jeszcze czas, że twórca ten stworzy ARCYDZIEŁO.

1. Szczęki (1975)
2. Poszukiwacze zaginionej arki (1981)
3. Bliskie spotkania trzeciego stopnia (1977)
4. Lista Schindlera (1993)
5. Szeregowiec Ryan (1998)
6. Imperium słońca (1987)
7. Indiana Jones i ostatnia krucjata (1989)
8. Kolor purpury (1985)
9. A.I. Sztuczna Inteligencja (2001)
10. Indiana Jones i Świątynia Zagłady (1984)

11. Most szpiegów (2015)
12. Pojedynek na szosie (1971)
13. Monachium (2005)
14. Amistad (1997)
15. Terminal (2004)
16. Lincoln (2012)
17. Hook (1991)
18. BFG. Bardzo Fajny Gigant (2016)
19. Sugerland Express (1974)
20. E.T. (1982)

21. Park jurajski (1993)
22. Złap mnie, jeśli potrafisz (2002)
23. Raport mniejszości (2002)
24. 1941 (1979)
25. Wojna światów (2005)
26. Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki (2008)
27. Przygody Tintina (2011)
28. Zaginiony świat: Jurassic Park (1997)
29. Na zawsze (1989)
30. Czas wojny (2011)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz