Jury pod przewodnictwem Paula Verhoevena za najlepszy film 67 Międzynarodowego Festiwalu Filmowego uznało węgierski „Testről és lélekről” w reżyserii Ildikó Enyedi. Agnieszka Holland za film "Pokot" otrzymała Nagrodę im. Alfreda Bauera za ukazanie „nowej perspektywy w kinie”.
Trzeci rok z rzędu na festiwalu w Berlinie polski film brał
udział w Konkursie Głównym i po raz trzeci zdobył na nim jedną z najważniejszych nagród.
Agnieszka Holland za film „Pokot” otrzymała Nagrodę im. Alfreda Bauera dla filmu
szukającego „nowej perspektywy w kinie”. W 2009 roku tę samą nagrodę otrzymał Andrzej Wajda za "Tatarak".
Najlepszym filmem festiwalu uznano węgierski „Testről és lélekről” (On Body and Soul) w reżyserii Ildikó Enyedi, który kilka godzin wcześniej doceniony został też przez Jury Ekumeniczne oraz krytyków z Fipresci. W recenzji na stronie wyborcza.pl przeczytać można: Zaczyna się obrazami krów – zamkniętych w klatkach,
zabijanych, obdzieranych ze skóry, a w końcu ćwiartowanych. Po podłodze płyną
litry krwi. Jesteśmy w rzeźni. Wśród pracowników jest m.in. tylko pozornie
gruboskórny szef oraz nowa, nieco autystyczna specjalistka od klasyfikacji
mięsa. Między tym dwojgiem stopniowo rodzi się uczucie. Ale nie może wybrzmieć
– bohaterom brakuje języka, by je pokazać i o nim opowiedzieć. Zbyt prosto,
przez zbyt wykoncypowany pomysł reżyserka buduje w „On Body and Soul” metaforę.
Ale i tak jest to metafora poruszająca. Enyedi pokazuje zimny świat odarty z
emocji i empatii. Zapełniony ludźmi, którzy nie umieją rozmawiać i tworzyć
relacji. A jednak są rozpaczliwie tych relacji złaknieni.
Na podobieństwo pomiędzy "Pokotem" a zdobywcą Złotego Niedźwiedzia wskazywali w czasie festiwalu dziennikarze. – Nie widziałam tego filmu, ale może to jakiś znak – mówiła
w Berlinie Agnieszka Holland. – Oba filmy pochodzą z postkomunistycznej Europy, która
przechodzi teraz w bardziej autorytarną wersję demokracji. Oba zostały zrobione
przez kobiety.
Drugą co do ważności nagrodę otrzymał film "Felicite", za reżyserię doceniono Aki Kaurismakiego. Najlepszy debiut to "Summer 1993".
Pełna lista nagrodzonych:
ZŁOTY NIEDŹWIEDŹ DLA
NAJLEPSZEGO FILMU
Testről és lélekről,
Ildikó Enyedi
SREBRNY NIEDŹWIEDŹ / WIELKA
NAGRODA JURY
Félicité, Alain
Gomis
SREBRNY NIEDŹWIEDŹ /
NAGRODA ALFREDA BAUERA
Pokot, Agnieszka
Holland
SREBRNY NIEDŹWIEDŹ ZA
REŻYSERIĘ
Aki
Kaurismaki, The Other Side Of Hope
SREBRNY NIEDŹWIEDŹ
DLA NAJLEPSZEJ AKTORKI
Kim
Min-hee, On The Beach At Night Alone
SREBRNY NIEDŹWIEDŹ
DLA NAJLEPSZEGO AKTORA
Georg Friedrich, Bright
Nights
SREBRNY NIEDŹWIEDŹ ZA
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Sebastian
Lelio, Gonzalo Maza, A Fantastic Woman
SREBRNY NIEDŹWIEDŹ ZA WKŁAD ARTYSTYCZNY
Dana Bunescu, montażystka, Ana, Mon Amour
GLASHUTTE DOCUMENTARY AWARD
Ghost
Hunting
NAJLEPSZY DEBIUT
Summer 1993
ZŁOTY NIEDŹWIEDŹ DLA
NAJLEPSZEGO FILMU KRÓTKOMETRAŻOWEGO
Small Town
SREBRNY NIEDŹWIEDŹ DLA FILMU KRÓTKOMETRAŻOWEGO
Reverie In
The Meadow
AUDI SHORT FILM AWARD
Street Of Death
Lista pozostałych pozaregulaminowych nagród festiwalu w Berlinie
znajduje się tutaj.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz