Rada Programowa Krakowskiej Fundacji Filmowej postanowiła
uczcić przypadający w tym roku jubileusz 70-lecia polskiej animacji
bezprecedensowym uhonorowaniem dwóch wybitnych weteranów tego gatunku, Witolda
Giersza i Daniela Szczechury. To 20. edycja nagrody Smoka Smoków, przyznawanej
za wyjątkowy wkład w rozwój światowej kinematografii.
Przewodniczący Rady Programowej, krytyk i teoretyk filmu,
prof. Tadeusz Lubelski, uzasadnił nominację: “Podwójna okazja rocznicowa -
siedemdziesięciolecie polskiej animacji i dwudziesta edycja Smoka Smoków -
skłoniły Radę Programową do odstąpienia od dotychczasowych zwyczajów i
wyjątkowego podwojenia tej szczególnej Nagrody. Niezmiernie trudno byłoby
rozstrzygnąć, któremu z dwóch znakomitych nestorów naszego filmu animowanego
należy się ona bardziej, toteż przyznaliśmy ją Witoldowi Gierszowi i Danielowi
Szczechurze ex aequo.”
Witold Giersz i Daniel Szczechura należą do największych
twórców w historii polskiego filmu animowanego. Obydwaj byli wyróżniani
wielokrotnie na najważniejszych festiwalach na świecie. Na Krakowskim Festiwalu
Filmowym najwyższe laury otrzymali po 7 razy, Witold Giersz już podczas
pierwszej edycji w 1961 r, rok później laur przypadł Danielowi Szczechurze. W
kolejnych latach 1963 i 1964 nagradzani byli obydwaj, w następnych trzech na
przemian.
Twórczość obu laureatów scharakteryzował Jerzy Armata,
członek Rady Programowej, ekspert w dziedzinie filmu animowanego, a także autor
monografii poświęconych nagrodzonym twórcom. “Witold Giersz bardzo szybko
wypracował sobie własny charakter filmowego pisma. Ze względu na rolę koloru, a
także sposoby nakładania barw oraz ich ożywiania, które preferuje w swej
sztuce, często nazywany bywa malarzem ekranu, a jego animacje – ruchomym
malarstwem. Uprawia kino autorskie. Jego animacje – sposobem opowiadania,
poczuciem humoru, artystycznym temperamentem – są natychmiast rozpoznawalne,
choć nie zawsze to on jest autorem przenoszonych na ekran treści czy
opracowania plastycznego realizowanych filmów. A warto zauważyć, że pośród
scenarzystów czy artystów plastyków, z którymi Giersz współpracował, można
dostrzec wiele wyrazistych indywidualności (m.in. Zbigniew Lengren, Wacław Kondek,
Jan Młodożeniec, Andrzej Warchał, Ernest Bryll). Zawsze jednak potrafił,
pracując z nimi – i korzystając z ich dorobku – zachować charakterystyczne
cechy swego filmowego pisma.”
“Trudno wyobrazić sobie polski film animowany bez Witolda
Giersza. - podkreśla Jerzy Kucia, czołowy polski twórca filmów animowanych i
laureat nagrody Smoka Smoków z 2009 roku. - Jego wkład zarówno artystyczny jak
i zawodowy jest szczególnie znaczący. Jest perfekcjonistą w działaniach
twórczych. Ciągle aktywny i ewoluujący charakterem wypowiedzi twórczej. Witold
Giersz odgrywa także znaczącą rolę w krajowym środowisku twórczym. Można
powiedzieć, że wyznacza normy postępowania, za co należy mu się szczególny
szacunek.”
“Kino Daniela Szczechury
- zauważa Jerzy Armata - zaczęło
się od opisu rzeczywistości, satyrycznego, przejaskrawionego, szyderczego, ale
jednak opisu. Szybko tonację buffo zastąpiło spojrzenie bardziej serio, a
dokumentowanie naszej „zewnętrzności” – penetrowanie spraw, które siedzą ukryte
gdzieś głęboko w nas. „Dobranockę”, jego ostatni krótki film animowany, otwiera
wiersz Jana Wołka: „Gdy opadnie kurtyna powiek / A sen rozum odbierze faktom /
Na scenę wychodzi Człowiek / Prawdziwy – nie jakiś tam aktor / Więc prowadź, do
szczęścia prowadź / Szepczemy samotni wśród ludzi / Nie dajcie się zwariować!
Nie dajcie się obudzić...”. Filmy Szczechury tworzą właśnie taki swoisty żywot
„człowieka prawdziwego, nie jakiegoś tam aktora”, dla którego akt twórczy
stanowi bardziej hobby niż profesję. Podobnie jak samo życie.
Jerzy Kucia, zaznacza także, że “Daniel Szczechura, swoją
działalnością artystyczną, był przez lata energią napędową polskiego filmu
animowanego. Jego twórczość przyczyniła się w znacznym stopniu do powstania
zjawiska artystycznego nazywanego „polską szkołą filmu animowanego”, co jest
naszym istotnym wkładem w światowy dorobek tej dyscypliny sztuki.Daniel
Szczechura jest nieustannie aktywny twórczo i zawodowo, równocześnie jest
historią animacji. Nie do przecenienia jest jego działalność pedagogiczna. Wykształcił
pokolenia naszych twórców, którzy decydują teraz o kształcie i znaczeniu filmu
animowanego.”
Nagroda Smok Smoków, przyznana w tym roku po raz 20, to
najwyższe wyróżnienie Rady Programowej Krakowskiej Fundacji Filmowej,
organizatora Krakowskiego Festiwalu Filmowego, jako wyraz uznania za wkład w
rozwój światowej kinematografii w dziedzinie filmu dokumentalnego i
animowanego. Wśród dotychczasowych laureatów znalazło się wielu znamienitych
twórców m.in. Werner Herzog, Priit Pärn, Kazimierz Karabasz, Bohdan Kosiński,
Bogdan Dziworski, Allan King, Albert Maysles, Jonas Mekas, Helena Trestíková,
Stephen i Timothy Quay, Raoul Servais, Jerzy Kucia czy Paul Driessen.
Oficjalne wręczenie nagród odbędzie się 30 maja 2017 r.
podczas 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w Krakowie. Widzowie festiwalu
będą mieli okazję zapoznać się z obszernym wyborem twórczości obu laureatów oraz wziąć
udział w wyjątkowych spotkaniach z obydwoma artystami.
57. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 28 maja
- 4 czerwca 2017 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz