wtorek, 14 lutego 2017

Kto chce kręcić w polskim kinie?


Znana jest już lista wniosków w sesji 1/2017 do Programu operacyjnego „Produkcja filmowa”. Dzięki niej dowiedzieliśmy się jacy twórcy planują nakręcić kolejne filmy i do których z komisji eksperckich skierowali swoje projekty.

Wśród „Stypendiów scenariuszowych” i „Rozwoju projektu” znajduje się m.in. projekt najnowszego filmu Wojciecha Marczewskiego pt. „Saturn”, a może być to pierwszy film tego twórcy od lat już niemal dwudziestu. Nad nowymi projektami na tym wczesnym etapie pracują m.in. Magnus von Horn („POT”), Borys Lankosz („Cham” u producentów „Ostatniej rodziny”), przechodząca z dokumentu do fabuły Karolina Bielawska („Kolorowe łzy”), Agnieszka Holland („Książki są najważniejsze”) ale też autor niesławnej „Ostrej randki” Maciej Odoliński z projektem „24 dni”. Co ciekawe ten ostatni twórca zgłosił swoje projekty do kilku komisji i u Macieja Pawlickiego złożył „Niezgodę”. W komisji producenta „Smoleńska” są też m.in. nowe pomysły Macieja Bortkiewicza („Zabawa trwa”) i Łukasza Palkowskiego („Harda”). U Mirosława Piepki oceniane będą m.in. projekty Michała Marczaka („Ci co krążą wokół słońca”), Jerzego Zielińskiego („Człowiek poza wszelkim podejrzeniem”). Na tym pierwszym etapie jest też wiele projektów filmów dokumentalnych (m.in. Hanny Polak, Marii Zmarz-Koczanowicz, Jerzego Śladkowskiego, Elizy Kubarskiej) i animacji (Krzysztof Ostrowski). Do komisji Krzysztofa Nowaka i Tomasza Niedźwiedzia nie aplikowała odpowiednia liczba projektów. Rozwijane są też pomysły na pełnometrażowe filmy dla młodego widza, a wśród nich „Łauma” oraz „Koziołek Matołek na tropie przygód”.

Dużo ciekawiej robi się w priorytecie dotyczącym „Produkcji filmów fabularnych”, bo trafiają już tutaj projekty zdecydowanie bardziej rozwinięte, na ostatniej prostej przed wdrożeniem do produkcji. Od decyzji komisji PISF zależeć będzie ich przyszłość. Mamy więc tutaj m.in. filmy Adama Sikory („Autsajder”), Bartosza M. Kowalskiego („Przejście”), Anny Kazejak („Strach”), Grzegorza Jaroszuka („Bliscy”), Jacka Borcucha („Volterra”), Wojciecha Smarzowskiego („3” od producenta „Pod Mocnym Aniołem” Jacka Rzehaka), Jana Jakuba Kolskiego („Ułaskawienie”), Jana Komasy („Boże Ciało”), Marcina Bortkiewicza („Burza przed ciszą”), Łukasza Grzegorzka („Trener Kornet”), od dawna oczekiwany nowy projekt Marka Koterskiego zatytułowany „7 uczuć” oraz wspólne przedsięwzięcie Klary Kochańskiej („Lokatorki”) i Kaspra Bajona zatytułowane „Via Carpatia”. Do komisji Mirosława Krzyszkowskiego i Rafała Wieczyńskiego nie zgłoszono odpowiedniej liczby projektów.

Wśród koprodukcji międzynarodowych mniejszościowych są m.in.: nowy film Romana Polańskiego „Prawdziwa Historia”, w który zainwestował ponownie we współpracy z tym twórcą Monolith Films, kolejne przedsięwzięcie Sorena Kragha-Jacobsena pt. „Ostatnia podróż Pana Pichona” realizowana z Akson Studio, nowy projekt Jana Hrebejka „Garden Store. Dezerter” i pokazywany już na Berlinale „Butterfly Kisses” Rafaela Kapelińskiego.

Sporo ciekawych projektów dokumentalnych i animowanych zabiega o dofinansowanie PISF. Są tutaj projekty takich twórców, jak m.in.: Piotr Stasik, Maciej Adamek, Ewa Ewart, Tomasz Wolski, Kinga Dębska, Grzegorz Królikiewicz, Artura Wyrzykowskiego, Krzysztofa Ostrowskiego, Bartosza Kędzierskiego oraz drugi sezon „Kacperiady”.

Pełne zestawienie wniosków tutaj