20 lutego 2017 rozpoczyna się nabór wniosków do programu „System wsparcia dystrybucji filmów polskich, europejskich i klasyki kina”, za którym stoi Stowarzyszenie Filmowców Polskich. Większość środków na jego realizację pochodzić będzie z dotacji PISF. Maksymalna dotacja na jeden film nie może przekroczyć 100 tysięcy złotych.
Program SFP może się przyczynić do zwiększenia udziału trudnego repertuaru w polskich kinach z silnym zaznaczeniem współpracy z Siecią Kin Studyjnych i Lokalnych. Główny nacisk położony został na filmy polskie, które albo nie mogą przebić się do kin, albo ponoszą w nich porażki. Jak przeczytać można w regulaminie dotacja ma charakter zwrotny i jeśli dobrze rozumiem to w konsekwencji prowadzi do tego, że dystrybutor musi ostatecznie pożyczkę zwrócić. Szczegóły zwrotu reguluje "umowa o współpracy w zakresie rozpowszechniania filmu pomiędzy SFP a dystrybutorem". O tym jakie filmy uzyskają wsparcie ostatecznie decydować będzie Prezes SFP, a wsparcie na jeden film nie może przekraczać 100 tysięcy złotych. Całej procedurze towarzyszy mnóstwo dokumentów, dystrybutor musi szczegółowo opisać swoje działania. Na ile będzie to atrakcyjna forma wsparcia polskich dystrybutorów przekonamy się zapewne niedługo, a znając specyfikę rynku wielu dystrybutorów skorzysta z niej zapewne chętnie.
Oto jak przedstawia się sam Program przygotowany przez SFP:
W oficjalnym komunikacie czytam: O wsparcie z Programu może ubiegać się
dystrybutor filmu polskiego, filmu europejskiego, filmu należącego do klasyki
kina oraz filmu nieeuropejskiego (czas trwania filmu winien mieć nie mniej niż
70 minut). Krótszy film może być zgłaszany wyłącznie w zestawach przeznaczonych
do łącznej projekcji o czasie trwania minimum 70 minut. Wsparciem SFP nie może
być objęta dystrybucja filmu, która uzyskała już wsparcie ze środków
publicznych oraz programów wsparcia UE. W przypadku pierwszego naboru
dopuszczane są filmy, które miały już premierę. Nabór wniosków rozpocznie się
20 lutego i potrwa do 20 marca 2017 roku. W kwietniu 2017 roku odbędzie się
Sesja Komisji Eksperckiej.
W regulaminie programu znajdują się następujące zapisy:
Zakwalifikowanie
danego filmu do klasyki
kina jest uznaniową
decyzją SFP, podjętą
zgodnie z obowiązującą w tej
mierze wewnętrzną procedurą, przy
udziale ciała doradczego tj. Komisji Ekspertów.
Z Programu wyłączone są filmy o charakterze reklamowym,
naruszającym dobre obyczaje lub narażające przy ich eksploatacji na
odpowiedzialność prawną, a w szczególności o charakterze pornograficznym,
propagującym rasizm, faszyzm, totalitaryzm albo nawołujące do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych,
rasowych, wyznaniowych.
Wsparcie finansowe SFP ma charakter zwrotny, tzn. zakłada
się, że środki finansowe stanowiące udział w
kosztach dystrybucji filmu będą podlegały zwrotowi
z wpływów z dystrybucji filmu w kinach w całym kraju w okresie od dnia
podpisania umowy do daty upłynięcia 12 miesięcy od dnia premiery
filmu, po uprzednim
pokryciu kosztów kwalifikowanych poniesionych
przez dystrybutora filmu, przy
czym szczegółowe zasady
i warunki tego
zwrotu określa umowa
o współpracy w zakresie rozpowszechniania filmu pomiędzy SFP a
dystrybutorem.
Realizacja Programu uzależniona jest od zapewnienia środków
finansowych na jego realizację. Zakłada się, że źródłem finansowania Programu
będą przede wszystkim (w około 90%) środki pozyskane z
tytułu dotacji celowej
na jego realizację
z PISF, o
którą to dotację
SFP będzie każdorazowo, corocznie
wnioskować, zgodnie z obowiązującą w tym zakresie procedurą oraz środki własne
SFP (w około
10%) pochodzące ze
Statutowego Funduszu Socjalnego, Kulturalnego i Wspierania
Twórczości Filmowej. W przypadku nieotrzymania dotacji celowej na realizację
Programu w danym roku kalendarzowym jego realizacja ‐ decyzją Prezesa SFP
‐ może zostać czasowo
wstrzymana, zawieszona lub
definitywnie zakończona.
SFP będzie dążyć,
aby informacja o
wysokość środków finansowych
przeznaczonych na realizację Programu
w danym roku kalendarzowym została
upubliczniona za pośrednictwem
strony internetowej SFP,
w możliwie szybkim
terminie od uchwalenia
budżetu SFP/planu finansowego na
dany rok/ i pozyskania informacji o wysokości przyznanej dotacji.
Podział środków finansowych w ramach Programu
Zakłada się następujący podział środków finansowych na
realizacje Programu w danym roku:
- 60% środków przeznaczone będzie na dystrybucję filmów
polskich,
- 30% otrzymanej przez
SFP dotacji będzie
przeznaczone na dystrybucję
filmów europejskich,
- 10% otrzymanej przez SFP dotacji będzie przeznaczone na
dystrybucję klasyki filmowej oraz filmów nieeuropejskich.
W przypadku niewykorzystania puli
środków przeznaczonych na
poszczególne kategorie
filmów, Prezes SFP
działając w porozumieniu
z dyrektorem PISF,
może dokonać zmian
w podziale procentowym środków.
Wysokość wsparcia uzależniona jest od posiadanych przez SFP
na ten cel środków, nie może jednak przekroczyć kwoty 100 000 złotych brutto na
jeden film.
Udział SFP w kosztach dystrybucji filmu nie może być większy
niż 50% kosztów kwalifikowanych dystrybucji kinowej filmu, odstępstwo od tej
zasady jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu zgody Dyrektora PISF.
Dystrybutor składając wniosek zobowiązany jest udostępnić
SFP na potrzeby przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego link do
filmu.
Wnioski będą rozpatrywane w sesjach przez powołaną do tego
celu komisję ekspercką, pełniącą funkcję ciała doradczego Prezesa SFP. Komisja
rekomenduje Prezesowi SFP filmy
do zakwalifikowania do Programu bądź odrzucenia, przy czym ostateczną
decyzję, w tej mierze, w tym także co do
warunków i wysokości wsparcia dystrybucji filmu
podejmuje każdorazowo Prezes SFP.
Przy podejmowaniu decyzji o udzieleniu wsparcia Komisja oraz
Prezes SFP biorą pod uwagę następujące kryteria:
a) wartości artystyczne filmu;
b) potencjał rynkowy filmu uwzględniający wyniki z pokazów
płatnych, bezpłatnych oraz z innych form
dystrybucji ;
c) przydatność filmu do działań edukacyjnych;
d) dotychczasowa współpraca dystrybutora z SFP;
e) zdobyte przez film nagrody, zarówno w Polsce jak i
zagranicą;
f) planowana liczba ekranów na jakich zostanie wyświetlony
dany film.
W treści umowy między SFP a dystrybutorem przeczytać można
m.in.:
Dystrybutor zobowiązuje się do (wyciąg z umowy):
- wprowadzenia Filmu na ekrany nie mniej niż 25 kin należących
do SKSiL. Wprowadzenie to nastąpi w czasie trwania niniejszej umowy.
- raportowanie 2 razy w tygodniu, w każdy poniedziałek i
piątek w okresie pierwszych dwóch miesięcy od daty premiery w kinach, a w
kolejnych miesiącach raz w tygodniu,
wyników frekwencyjnych oraz wpływów osiągniętych z rozpowszechniania
Filmu, w formacie wskazanym przez SFP.
- informowanie o otrzymanym wsparciu we wszelkich materiałach
promocyjnych i reklamowych dotyczących filmu
- przedstawienia sprawozdania merytoryczno–finansowego z
rozpowszechniania Filmu w kinach za okres 12 miesięcy od daty premiery kinowej
Filmu
- przedstawienia raportu medialnego ze zrealizowanych działań
promocyjnych
- umożliwienie przedstawicielom SFP przeprowadzenia prawnej i
majątkowej kontroli w zakresie prawidłowości realizacji Umowy, w szczególności
w zakresie wykonania budżetu dystrybucji Filmu zgodnie z przyjętym kosztorysem
i harmonogramem dystrybucji, w tym co do prawidłowości wydatkowania i
rozliczenia kwoty wkładu finansowego udzielonego przez SFP oraz wykonania
innych zobowiązań wynikających z Umowy
- umieszczenie informacji o wsparciu dystrybucji w czołówce i
tyłowe filmu wraz z logo SFP w formie planszy wg. wzoru przekazanego przez SFP
wyświetlanej przez co najmniej 4 sekundy
Szczegóły dotyczące programu znajdują się tutaj.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz