poniedziałek, 6 lutego 2017

Dla kogo nominacje do Orłów? „Spór w kinie” typuje


W najbliższy wtorek ogłoszone zostaną nominacje do Orłów, nagród przyznawanych przez Polską Akademię Filmową. Komu przypadną w udziale? Oto jak typuje tegoroczne nominacje blog „Spór w kinie”.

Orły to obok nagród w Gdyni najważniejsze wyróżnienia w polskim kinie, ale Orły mają zdecydowaną przewagę nad dorocznym nadmorskim festiwalem. Polskie Nagrody Filmowe wskazują nominacje i laureatów spośród wszystkich tytułów, które trafiły do naszych kin w ostatnim roku, a Gdynia jedynie spośród wybranych tytułów, które dopuszczono do udziału w konkursach. I dlatego Orły są dla mnie bardzo miarodajnym podsumowaniem filmowego roku w polskim kinie. Szkoda niestety, że nie cieszą się te wyróżnienia tak dużym poważaniem, jak na to zasługują.

W tym roku o Orły rywalizują 51 tytuły fabularne, które powalczą o nagrody w głównych kategoriach. Są też 92 filmy dokumentalne i 10 seriali, które będą rywalizowały w swoich dziedzinach. O wyborze nominowanych i laureatów zadecyduje 600 członków Polskiej Akademii Filmowej. Orły przyznane zostaną w 19 kategoriach. Laureatów poznamy 6 marca.

MOJE NOMINACJE DO ORŁÓW 2017

Jak wygląda sytuacja w tym roku? W grze o tytuł najlepszego filmu są, w mojej ocenie, jedynie cztery tytuły, a Polska Akademia Filmowa w większości kategorii wskazuje po trzy nominacje. I tutaj zaczną się „schody”. O ile „Ostatnia Rodzina” i „Wołyń” to zdecydowani faworyci tegorocznych Orłów, tak pozostali moi kandydaci nominacji nie mogą być pewni i zapewne któryś z tytułów jej nie zdobędzie. Ta dwójka pozostałych kandydatów to „Jestem mordercą” i „Zjednoczone Stany Miłości”. Za „Jestem mordercą” przemawia dorobek reżysera i bardzo dobre przyjęcie filmu w polskich kinach przez widownię. „Zjednoczone Stany Miłości” mają za sobą nagrodę na festiwalu w Berlinie i miano jednego z naszych największych międzynarodowych sukcesów 2016, ale w polskich kinach film niestety przepadł. Pamiętać jednak należy, że w głosowaniu weźmie udział polska branża filmowa, a ta zapewne nieco bardziej przychylnie spojrzy na film starszego kolegi, czyli Macieja Pieprzycy. W mojej ocenie twórcy tych czterech filmów będą rywalizowali w kategoriach Najlepsza Reżyseria i Scenariusz. Czy znajdzie się tutaj  miejsce na niespodzianki? Takie sprawić mogą na pewno filmy młodych polskich twórców („Wszystkie nieprzespane noce”, „Plac zabaw”) oraz naszych uznanych twórców („Szczęście świata”, „Ederly”).

W kategoriach aktorskich zaczyna się najciekawsza część Orłów i jak to bywa co roku, przyniesie zapewne sporo trudno przewidywalnych rozwiązań. Jak co roku mam wielu swoich kandydatów do nominacji, ale Akademia lubi chodzić swoimi ścieżkami. Obok tych bardzo oczywistych, jak te dla Andrzeja Seweryna i Aleksandry Koniecznej, jest zdecydowanie więcej tych niełatwych do przewidzenia. Szczególnie ciekawie wygląda kategoria doceniająca najlepszych aktorów, gdzie widzę nominacje dla Mariusza Bonaszewskiego z „Ederly” czy Mirosława Haniszewskiego z „Jestem mordercą”. Mam nadzieję, że Akademię stać będzie na niespodzianki, jak na przykład docenienie młodego Kacpra Olszewskiego występującego w „Baby Bump”. Tutaj dojść może do problemu z rozpoznaniem roli pierwszo- i drugoplanowej, a to może sprawić, że nominację dla najlepszych aktorów otrzymają Dawid Ogrodnik („Ostatnia Rodzina”) i Arkadiusz Jakubik („Wołyń”). Ja ich widzę wśród aktorów drugoplanowych, razem ze znakomitym Piotrem Adamczykiem („Jestem mordercą”). Jednak oni wszyscy nie mają w tym roku najmniejszych szans na wygraną, bowiem zdobywcą Orła dla najlepszego aktora będzie na pewno Andrzej Seweryn.

Nie będzie też łatwo wskazać na najlepsze aktorki, ale trudno mi sobie wyobrazić taką listę bez Aleksandry Konieczniej („Ostatnia Rodzina”) i Karoliny Gruszki („Szczęście świata”). Zawsze też Akademia docenia aktorki wchodzące mocno w zawód, a taką rolę stworzyła w „Wołyniu” Michalina Łobacz. Zdecydowanie znacznie trudniej jest wytypować nominacje wśród aktorek drugoplanowych. Tutaj wytypowałem znacznie więcej kandydatek, ale też konkurencja jest zdecydowanie silniejsza. Moje żelazne kandydatki to Dorota Kolak („Zjednoczone Stany Miłości”) i Agata Kulesza („Jestem mordercą”), dużą szansę ma też Marta Nieradkiewicz („Zjednoczone Stany Miłości”). Dwie pozostałe aktorki na nominacje zasługują, ale stworzyły kreacje odważne, nieco wykraczające poza standardowe oczekiwania względem Orłów. Są to w mojej ocenie Maja Ostaszewska ze świetną, fajnie przerysowaną rolą w „Pitbull. Nowe porządki” oraz Aleksandra Podsiadlik w roli „nietypowej” matki w „Baby Bump”.

Znacznie trudniej sprawa ma się z kategorią doceniającą najlepsze zdjęcia. Tutaj kandydatów jest zdecydowanie bardzo wielu. Prace Kacpra Fertacza do „Ostatniej Rodziny” i Piotra Sobocińskiego Jr. do „Wołynia” wydają się w mocnymi kandydatami. Bardzo liczę, że Akademia doceni Adama Sikorę za „Ederly” oraz Michała Marczaka i Macieja Twardowskiego za „Wszystkie nieprzespane noce”. Szczególnie ta druga praca wydaje mi się wśród zdjęć bardzo oryginalną i ciekawą propozycją. Są też kandydaci zawsze silni, a których prace są bardzo udane. Łukasz Żal dobrze zadebiutował samodzielnie w „Na granicy”, a Marcin Koszałka w „Szczęściu świata” bardzo subtelnie wszedł w świat Michała Rosy. Ciekawe czy Akademia doceni rumuńskiego mistrza Olega Mutu, który perfekcyjnie przybliżył nasz kraj w „Zjednoczonych Stanach Miłości”. Wokół tych samych filmów krążyć będą też zapewne nominacje za scenografię, kostiumy oraz montaż (dźwięku nie oceniam). Ciekawie zrobi się na pewno w momencie oceniania muzyki w filmach, a tutaj czasami Akademia zaskakiwała samą siebie. Ja liczę że młoda część tej organizacji dostrzeże świetne dźwięki we „Wszystkich nieprzespanych nocy”.

Ponad 90 filmów kandyduje do nominacji dla filmów dokumentalnych. Moi faworyci to „Komunia”, „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham” i „Bracia”, ale udanych produkcji dokumentalnych było w zeszłym roku znacznie więcej. Podobnie sprawa ma się z filmami europejskimi, ale trudno mi sobie wyobrazić nominacje do Orłów bez „Syna Szawła” czy „Ja, Daniel Blake”. Na mojej liście jest jednak znacznie więcej udanych europejskich filmów, w tym „Pokój”, „Mustang”, „Lobster” czy „Egzamin”. I choć nie należę do fanów to jest tutaj szansa na nominację dla Andrzeja Żuławskiego i jego „Kosmosu”.

Polskich seriali do nominacji kandyduje dziesięć, ale w mojej ocenie na nagrodę zasługują jedynie „Artyści”, a na nominację jeszcze tylko „Belfer”.

I w końcu Odkrycie, które corocznie dostarcza wielu ciekawych nominacji. Wśród moich kandydatów są m.in. Michał Marczak, Bartosz M. Kowalski, Kuba Czekaj, Anna Zamecka oraz młodzi aktorzy z „Wszystkich nieprzespanych nocy”.

Tyle ode mnie. Jak widać na liście poniżej moje nominacje zdominowały "Ostatnia Rodzina" i "Wołyń". Polska Akademia Filmowa dostarczy zapewne inne typy, jakieś niespodzianki i jakby nie zagłosowała, to dostarczy nam ciekawego podsumowania polskiego kina 2016 roku.

Lista nominacji wg bloga „Spór w kinie”:

Najlepszy Film
Jestem mordercą
Ostatnia Rodzina
Wołyń

Najlepsza Główna Rola Męska
Mariusz Bonaszewski – Ederly
Mirosław Haniszewski – Jestem mordercą
Kacper Olszewski – Baby Bump
Andrzej Seweryn – Ostatnia Rodzina

Najlepsza Główna Rola Kobieca
Karolina Gruszka – Szczęście świata
Aleksandra Konieczna – Ostatnia Rodzina
Michalina Łabacz - Wołyń

Najlepsza Reżyseria
Wojtek Smarzowski – Wołyń
Jan P. Matuszyński – Ostatnia Rodzina
Maciej Pieprzyca – Jestem mordercą

Najlepszy Scenariusz
Robert Bolesto - Ostatnia Rodzina
Maciej Pieprzyca - Jestem Mordercą
Tomasz Wasilewski – Zjednoczone Stany Miłości

Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska
Piotr Adamczyk – Jestem mordercą
Arkadiusz Jakubik – Wołyń
Dawid Ogrodnik – Ostatnia Rodzina

Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca
Dorota Kolak – Zjednoczone Stany Miłości
Agata Kulesza – Jestem mordercą
Marta Nieradkiewicz – Zjednoczone Stany Miłości
Maja Ostaszewska – Pitbull. Nowe porządki
Aleksandra Podsiadlik – Baby Bump

Najlepsze Zdjęcia
Ederly
Na granicy
Ostatnia Rodzina
Szczęście świata
Wołyń
Wszystkie nieprzespane noce
Zjednoczone Stany Miłości

Najlepsza Scenografia
Jestem mordercą
Ostatnia Rodzina
Szczęście świata
Wołyń
Zjednoczone Stany Miłości

Najlepsza Muzyka
Baby Bump
Ostatnia rodzina
Szczęście świata
Wszystkie nieprzespane noce

Najlepsze Kostiumy
Szczęście świata
Wołyń
Zjednoczone Stany Miłości

Najlepszy Montaż
Baby Bump
Ostatnia rodzina
Wołyń
Wszystkie nieprzespane noce
Zjednoczone Stany Miłości

Najlepszy Dźwięk
Nie oceniam

Najlepszy Dokument
Bracia
Komunia
Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham

Najlepszy Film Europejski
Człowiek
Egzamin
Ja, Daniel Blake
Lobster
Kosmos
Mustang
Pokój
Syn Szawła

Najlepszy Fabularny Serial Filmowy
Artyście
Belfer

Odkrycie Roku
Karolina Bielawska – Mów mi Marianna
Kuba Czekaj – Baby Bump
Łukasz Grzegorzek – Kamper
Bartosz M. Kowalski – Plac zabaw
Michał Marczak – Wszystkie nieprzespane noce
Anna Zamecka – Komunia
Huszcza, Bagiński, Lebuef – Wszystkie nieprzespane noce

***

UZUPEŁNIENIE

OFICJALNE NOMINACJE DO ORŁÓW 2017

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz