Atak paniki |
Panel dyskusyjny dotyczący „Sponsoringu kultury” zgromadził
na sali pokaźną liczbę widzów, a wśród zaproszonych gości znaleźli się dyrektorzy
dwóch festiwali, przedstawicielka banku wspierającego kulturę oraz dyrektor
reprezentujący dużą sieć kin. Wszyscy goście ciekawie opowiadali o swoim
podejściu do takiej działalności, a spojrzenie każdej ze stron było bardzo
cenne. Ważne informacje przekazała Marzena Atkielska z WBK, która mówiła na co
zwraca największą uwagę przyglądając się ofertom kulturalnym, które zabiegają o
wsparcie finansowe banku. Po krótce całość sprowadza się do przedstawienia
swojego pomysłu w sposób możliwie jak najbardziej przejrzysty. WBK wchodzi w
projekty ogólnopolskie i tutaj ważne jest dotarcie medialne do ewentualnych
klientów oraz w projekty lokalne, w których ważny jest wpływ na daną
społeczność.
Grażyna Torbicka, dyrektor artystyczna „Dwóch Brzegów”,
opowiadała o swojej pracy w pozyskiwaniu sponsorów i partnerów. Oczywiście
nazwisko i pozycja pani Grażyny zdecydowanie pomagają w dotarciu do szefów
firm, ale jak sama przyznała, zabieganie o wsparcie finansowe poparte musi być ciekawą
ofertą i tutaj „nie ma zmiłuj”. Jej praca w tym zakresie ma za zadanie
usatysfakcjonować partnerów po drugiej stronie, czemu służy przygotowywanie
wielu niestandardowych działań. Jerzy Moszkowicz, dyrektor festiwalu Ale Kino!,
wskazał na to, że partnerstwo sponsorskie to coś więcej niż tylko pieniądze, a
choć oczekiwania są różne, trzeba być wyczulonym na głos drugiej strony.
Pieniędzy mogą też szukać mniejsze ośrodki i to zazwyczaj od
pomysłowości zespołu zależy ich powodzenie. Zgromadzonym podano pomysł na
akwizycję działań sponsorskich w małej i lokalnej społeczności, w której za
niewielkie wsparcie można zaoferować różnego rodzaju korzyści (bilety,
identyfikacja, podziękowania).
Kolejne punkty programu przebiegały dość standardowo. M2
Films zaproponował seans dokumentu „Kedi – sekretne życie kotów”, podobno
bardzo popularną w USA produkcję tego typu. Dla wielbicieli i posiadaczy kotów
będzie to zapewne ciekawa propozycja, osobom nieco niezwiązanym z tematem, sama
historia może wydać się dość jednostronna. Obserwacja życia kotów, tylko w
wybranych fragmentach wznosi się na filmowe wyżyny.
Kolejnym dystrybutorem, który przygotował swoje prezentacje
była firma Disney. Niestety przed wejściem na salę trzeba było podpisać
specjalne pismo, w którym zobowiązałem się do zachowania tajemnicy dotyczącej
zaprezentowanych tam materiałów.
Swoje propozycje przedstawiły potem kolejno: Mayfly, Alter
Ego Pictures (fragmenty „Photona” i „Dzikich róż”), Kondrat-Media i w końcu
doszliśmy do Imperial CinePix, który zaprezentował sporo fragmentów „Wojny
Planety Małp”. Część materiałów nie miała jeszcze efektów specjalnych,
obejrzeliśmy sceny bez dynamicznych wojennych odsłon, a wprowadzające kilku
nowych bohaterów.
Spore poruszenie nastąpiło podczas prezentacji firmy Gutek
Film, która przekazała informacje o swoich najważniejszych zakupach
poczynionych w Cannes i niedługo potem. Te filmy będą trafiały do kin na
przestrzeni 12-15 miesięcy. Już 25 sierpnia pojawić ma się „Podwójny kochanek”
i będzie to, według słów Jakuba Duszyńskiego, filmowe wydarzenie. Jak pisałem
wcześniej Gutek Film kupił w Cannes między innymi „The Square” (Złota Palma), „W
ułamku sekundy” Fatiha Akina, „Happy End” Michaela Haneke. Na Forum
dowiedzieliśmy się także, że to Gutek Film jest w posiadaniu praw do „The House
That Jack Built” Larsa von Triera, „Loro” Paolo Sorrentino, „The Man Who Killed
Don Quixote” Terry’ego Gilliama, „Thelmy” Joachima Triera oraz zakupionego
dzień wcześniej najnowszego filmu Asghara Farhadiego. Wszystkie zaprezentowane
w tym roku w Konkursie Głównym w Cannes filmy, będzie można zobaczyć w sierpniu
na festiwalu Nowe Horyzonty. Daty wchodzenia poszczególnych tytułów do kin,
uzależnione są od światowej polityki dystrybucyjnej i wiele zależy od ruchów
zagranicznych partnerów.
Monolith próbował zainteresować kina pełnometrażowym filmem
o kucykach Pony, ale znacznie więcej osiągnął skupiając uwagę widzów na polskim
thrillerze zatytułowanym „Ach śpij kochanie” z Andrzejem Chyrą w głównej roli.
Obok niego występują m.in. Bogusław Linda, Arkadiusz Jakubik, Karolina Gruszka,
Andrzej Grabowski. Film dotyka tematu seryjnego mordercy, ale ma być to
historia opowiedziana w inny sposób, niż miało to miejsce w niedawnych filmach.
Zwiastun wygląda obiecująco, plakat nie zrobił na mnie takiego wrażenia. Premiera
zaplanowana została na 20 października 2017 roku.
Końcówka prezentacji należała do twórców dwóch nadchodzących
polskich filmów. Kinga Dębska pokazała kilka fragmentów bardzo fajnie
wyglądającego filmu „Plan B”, a Akson zaprezentował w całości „Atak paniki”.
Za wcześnie jest na recenzję filmu, dzielę się więc kilkoma
gorącymi przemyśleniami. „Atak paniki” to oczekiwany od jakiegoś czasu debiut
reżyserski Pawła Maślony, utalentowanego młodego twórcy, który ma na swoim
koncie krótką nagrodzoną w Gdyni „Magmę” oraz scenariusz do „Demona” Marcina
Wrony (informacja bardzo znacząca!). W swoim debiucie pełnometrażowym Paweł
Maślona ciekawie prowadzi kilka wątków, bawiąc się nimi bardzo filmowo. Z każdą
chwilą widz wciągany jest w coraz ciekawszą opowieść, która kryje kolejne
elementy zgrabnej układanki. Na Forum obejrzeliśmy nieskończoną jeszcze wersję
filmu, ale już tutaj widać, że mamy do czynienia z znaczącym debiutem w polskim
kinie. „Atak paniki” ma charakter, wyraźny styl, całość prowadzona jest mocną i
odważną ręką – brawa dla debiutanta. Wychodząc z kina łatwo porównać ten film
do „Dzikich historii”, ale potraktować to należy raczej jako komplement. Ja
dostrzegam bardzo ciekawą pracę montażową, za którą odpowiada Agnieszka
Glińska. Całość ma kształt układanki, w której jeszcze po zakończeniu filmu
trzeba się odnaleźć samemu. Lubię takie kino, stawia mi ona jakieś wyzwanie,
zabiera w ciekawą podróż. Podczas seansu bawiłem się w próbę przewidzenia
kierunku rozwoju akcji poszczególnych wątków i miałem z tego dużą frajdę, gdy
twórcy sprytnie mnie zwodzili. Kapitalnie prezentują się aktorzy. Przede
wszystkim Artur Żmijewski z Dorotą Segdą, Magdalena Popławska, Nicolas Bro z
Danii, Małgorzata Hajewska oraz fantastyczni młodzi Aleksandra Pisula i Bartłomiej Kotschedoff. Świetne polskie kino i
zdecydowanie najlepszy film 43. Forum Wokół Kina. Na ogólnopolską premierę
będzie trzeba poczekać niestety do stycznia 2018 roku.
Zwieńczeniem dnia była prezentacja marketingowych planów
dotyczących filmu „Valeria i miasto tysiąca planet”. Jeśli wszystko pójdzie
zgodnie z planem obejrzymy znakomitą space operę, która stanie w jednym szeregu
z najwybitniejszymi produkcjami w tym gatunku. Już teraz film jest najdroższą w
historii niezależną produkcją filmową, której koszt wyniósł 210 mln dolarów.
Dystrybutor zdradził, że pod koniec lipca do Polski
przyjedzie Luc Besson, by wziąć udział w uroczystej premierze filmu. 2734 ujęć
z efektami specjalnymi ma szansę zachwycić widzów. To wspólna praca Weta i ILM,
które wspólnie mają ponad 20 Oscarów i kilkadziesiąt nominacji. Liczby
dotyczące produkcji filmu są imponujące, ale i tak najważniejsze, by opowieść
była udana. Premiera w Polsce 4 sierpnia.
Na końcu Forum wręczono nowe nagrody, w których docenieni
zostali przedstawiciele firm reprezentujących najpopularniejsze filmy,
wyświetlanie w polskich kinach.
Kolejne 44. Forum Wokół Kina odbędzie się w dniach 12-14
grudnia w Gdyni.
***
***
I jeszcze nagrody przyznane na Forum:
• dystrybutor filmu
zagranicznego z najlepszym otwarciem oraz kino niezależne z najlepszym wynikiem
Box Office w tej kategorii – Disney (Łotr 1. Gwiezdne wojny historie) i Kino
Forum w Bolesławcu;
• dystrybutor
najlepszego pod względem frekwencji zagranicznego filmu animowanego oraz kino
niezależne z najlepszym wynikiem dla tego filmu w tej samej kategorii –
Imperial Cinepix (Epoka Lodowcowa: mocne uderzenie) i Kino Wybrzeże w
Kołobrzegu;
• dystrybutor
najlepszego pod względem frekwencji zagranicznego filmu o superbohaterach oraz
kino niezależne z najlepszym wynikiem dla tego filmu w tej samej kategorii –
Warner Bros. (Legion samobójców) i Kino Jantar w Ostrołęce;
• dystrybutor
najlepszej pod względem frekwencji zagranicznej ekranizacji książki oraz kino
z najlepszym wynikiem dla tego filmu w tej samej kategorii –
UIP (Inferno) i Kino Millenium w Tarnowie;
• dystrybutor
najlepszej pod względem frekwencji produkcji europejskiej oraz kino z
najlepszym wynikiem dla tego filmu w tej samej kategorii – Kino Świat (Facet na
miarę) i Kino Pionier w Szczecinie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz