Znani są już laureaci 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. O moich wrażeniach z festiwalu napiszę w osobnym tekście, dziś przekazuję oficjalne wyniki we wszystkich konkursach. W najważniejszym dla mnie Konkursie Polskim nagrodziliśmy główną nagrodą bardzo piękny, zabawny i przede wszystkim udany „Najbrzydszy samochód świata”.
Prezentuję pełną listę nagrodzonych oraz materiał prasowy
organizatorów.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Paweł Łoziński –
przewodniczący (Polska), Cíntia Gil (Portugalia), Miroslav Janek (Czechy),
Marek Rozenbaum (Izrael), Julia Teichmann (Niemcy) podjęło decyzję o przyznaniu
następujących nagród:
ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu – Pero Kvesić za
film DUM SPIRO SPERO (Chorwacja)
Dla autora filmu, który pokazuje nam piękno życia i miłości
odnajdując w sobie odwagę do zmagania się z własną śmiertelnością w sposób
pełen humoru i godności.
SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego średniometrażowego
filmu dokumentalnego – Audrius Stonys za film KOBIETA I LODOWIEC (Litwa,
Estonia)
Za wyjątkowe i poetyckie podejście do kina dokumentalnego,
doświadczenie kontemplacji i ciszy, w którym ruch, czas, życie i śmierć stają
się elementami naszego wewnętrznego krajobrazu.
SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego pełnometrażowego filmu
dokumentalnego – Lissette Orozco za film PAKT ADRIANY (Chile)
Dla filmu, w którym młoda reżyserka opowiada historię
rodziny z tajemnicą mroczną jak najnowsza historia jej kraju. Pokazuje, że
odkrycie prawdy i stawienie jej czoła jest sprawą osobistej odwagi każdego z
nas. Pozwala nam uczestniczyć w swoich wewnętrznych zmaganiach i fascynującym
procesie oczyszczenia z trudnej przeszłości.
WYRÓŻNIENIE dla Marcina Borchardta za film BEKSIŃSCY. ALBUM
WIDEOFONICZNY (Polska)
Za poruszającą opowieść o skomplikowanych rodzinnych
relacjach odtworzoną w skromnej formie rodzinnego albumu.
WYRÓŻNIENIE dla Piotra Stasika za film OPERA O POLSCE
(Polska)
Za interesujący autorski mariaż gatunków, który zaowocował
zbuntowanym filmowym dzieckiem.
Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI)
w składzie: Barbara Głębicka‑Giza
(Polska), Antti Selkokari (Finlandia), Kaj van Zoelen (Holandia) przyznało nagrodę Audriusowi Stonysowi za film
KOBIETA I LODOWIEC (Litwa, Estonia) za orzeźwiającą odwagę w wykorzystaniu
języka kina, jako głównego narzędzia wyrazu. Bez potrzeby słów, film
przedstawia małość człowieka w zderzeniu z majestatem przyrody.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Agnieszka
Smoczyńska – przewodnicząca (Polska), Mario Micaelo (Portugalia), Géza M. Tóth
(Węgry), Álvaro Yebra (Hiszpania), Giedrė Žickytė (Litwa) postanowiło przyznać
następujące nagrody:
ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Matteo Gariglio
za film PRZY STADIONIE (Szwajcaria, Argentyna)
Codziennej sytuacji, takiej jak sytuacja rodziny
mieszkającej w sąsiedztwie stadionu piłkarskiego, kino jest w stanie nadać
uniwersalne znaczenie, które dotyka głębi człowieczeństwa i porusza widownię.
Za realistyczne i pełne szacunku pokazanie intymności pomiędzy wszystkimi
członkami rodziny żyjącymi w ubogich i niebezpiecznych warunkach.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego –
Tessa Louise Pope za film ŹRÓDŁO KŁOPOTU (Holandia)
Za odwagę, stawianie bolesnych pytań i bezkompromisowe
podejście do osobistej historii z wykorzystaniem prostych metod w
przedstawieniu złożonych relacji rodzinnych.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu animowanego –
Zbigniew Czapla za film DZIWNY PRZYPADEK (Polska)
Za osobiste i błyskotliwe podejście do techniki animacji
rotoskopowej oraz za wyjątkową relację pomiędzy tekstem, a rytmem ożywionych
obrazów.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego –
Kaveh Mazaheri za film RETUSZ (Iran)
Za poruszający portret kobiety, która musi zmierzyć się z
wyborem pomiędzy życiem a śmiercią, zniewoleniem a wolnością w świecie, w
którym nie ma żadnych praw.
Nagroda Jury dla najlepszego filmu europejskiego (nominacja
do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana
została filmowi PRZY STADIONIE, w reżyserii Matteo Gariglio (Szwajcaria,
Argentyna)
Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w
składzie: Samiran Biswas (Indie), Eva Campos Suárez (Hiszpania), Sylwia
Hamerska (Polska) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi RETUSZ, w
reżyserii Kaveha Mazaheriego (Iran): uniwersalnej historii o kobiecie, która
stanęła przed trudnym wyborem i dokonała retusz swojego życia oraz wyróżnienie
filmowi ŹRÓDŁO KŁOPOTU w reżyserii Tessy Louise Pope (Holandia) za prostą,
ciekawie skonstruowaną opowieść o zwyklej rodzinie, w której reżyserka płynnie
ukazuje jej złożoność
MIĘDZYNARODOWY KONKURS DocFilmMusic
Jury konkursu DocFilmMusic w składzie: Gitta Gsell –
przewodnicząca (Szwajcaria), Alessandro Battaglini (Włochy), Antoni Komasa‑Łazarkiewicz
(Polska) podjęło decyzję o
przyznaniu następującej
nagrody:
ZŁOTY HEJNAŁ dla reżysera najlepszego filmu – Till Schauder
za film KIEDY BÓG ŚPI (USA, Niemcy)
Spośród dziesięciu głośnych, emocjonalnych i inspirujących
filmów muzycznych, osadzonych w kontekście społecznym, który nadaje im głębię i
pozwala na wgląd do różnych gatunków muzyki, zachwycił nas ładunek uczuciowy
filmu „Kiedy Bóg śpi” w reżyserii Tilla Schaudera. Ta poruszająca historia w
połączeniu z tekstami piosenek oraz napięciem i rytmem filmu, pozwoliła
stworzyć mistrzowski dokument muzyczny, który wciąga widza od początku do
końca. Takie kino wkracza głęboko w prywatność bohaterów i wzmacnia nastrój
tworzony przez muzykę. Każda oglądana przez nas historia opowiadała o poczuciu
artystycznego i egzystencjonalnego wyobcowania artysty, ale filmowi „Kiedy Bóg
śpi” udało się dotrzeć do jego sedna w każdym wymiarze. Film pokazuje
uniwersalną kondycję artysty przedstawiając portret niezwykłej osobowości.
Nazywany „Salmanem Rushdie muzyki rap”, Shahin Najafi jest nie tylko
muzykiem-uchodźcą, ale również w całej pełni artystą, gotowym ryzykować życie,
aby pozostać na scenie i występować. Obserwujemy go z bliska widząc jak talent
i odwaga stają się ciężarem nie do zniesienia dla niego i jego najbliższych.
Chociaż Shahin Najafi jest głównym bohaterem filmu, głosu udziela się wszystkim
osobom zaangażowanym w jego historię. Taka równowaga umożliwia nam spojrzenie
na wszystko, co dzieje się w filmie, z wielu perspektyw. Chcielibyśmy, aby ta
nagroda stała się początkiem długiej serii sukcesów na świecie.
KONKURS POLSKI
Jury konkursu polskiego w składzie: Dariusz Jabłoński –
przewodniczący, Wojciech Kasperski, Marta Pajek, Dorota Segda, Krzysztof Spór
po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące
nagrody regulaminowe:
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu ufundowany
przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Grzegorz Szczepaniak za film
Najbrzydszy samochód świata (Polska)
Za ukazanie wzruszających i pełnych ciepłego humoru relacji
pomiędzy synem i matką w czułej podróży najpiękniejszym z pojazdów.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu
dokumentalnego – Grzegorz Brzozowski za film
Obcy na mojej kanapie (Polska)
Za barwną i mądrą opowieść o spotkaniach na kanapie ludzi z
różnych światów – spotkaniach, które zmieniają zarówno bohaterów, jak i widzów.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego
– Zbigniew Czapla za film Dziwny przypadek (Polska)
Za wciągnięcie nas w porywający wizualnie kosmos, z którego
wyłania się prawda o naszej bezradności wobec ogromu życia i własnej
niedoskonałości.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego krótkometrażowego
filmu fabularnego – Damian Kocur za film Nic nowego pod słońcem (Polska).
Za sugestywną i oryginalną opowieść o samotności, odrzuceniu
i nadziei na bliskość z drugim człowiekiem.
WYRÓŻNIENIE dla Jakuba Radeja za film Proch (Polska)
Za analityczny portret przemijania, który pod prozaicznymi
działaniami skrywa głęboką tajemnicę samotności wobec końca. Dojmująca pustka
po człowieku sprawia, że widzimy tam swoją twarz.
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż
– Ziemowit Jaworski, Michał Marczak, Katarzyna Orzechowska za film Żalanasz
(reż. Marcin Sauter)
Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na
sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji – Monika
Maleń za film FILM DLA STASIA (Polska)
Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów
krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów
Audiowizualnych – Anna Gawlita z Kijora Film za filmy OPERA O POLSCE (reż.
Piotr Stasik) oraz FESTIWAL (reż. Tomasz Wolski, Anna Gawlita)
Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć
Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Coloroffon Film – Tomasz Wolski
za film FESTIWAL
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
CHIRURG REBELIANT, reż. Erik Gandini (Szwecja)
NAGRODA JURY STUDENCKIEGO
Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury
studenckie w składzie: Kamila Jankowska, Paweł Kamiński, Natalia Klejdysz,
Jędrzej Kościński, Małgorzata Kramek, Katarzyna Kuca, Paulina Richert,
Katarzyna Panas, Marzena Pitek, Katarzyna Popiel, Bartosz Tesarz, Magdalena
Urbańska postanowiło przyznać nagrodę filmowi NAJBRZYDSZY SAMOCHÓD ŚWIATA w
reżyserii Grzegorza Szczepaniaka (Polska)
NAGRODA ANIMATED IN POLAND
Nagroda Sound Mind – projekt filmu Ostatni przystanek:
Księżyc, reż. Birute Sodeikaite, prod. Likaon Sp. z o.o., ART SHOT, Narodowy
Instytut Audiowizualny
NAGRODY DOC LAB POLAND
DOCS TO START
NAGRODA HBO AWARD – projekt filmu LEKCJA MIŁOŚCI, reż.
Małgorzata Goliszewska, prod. Warsaw Film Center (Anna Stylińska)
NAGRODA KRAKOWSKIEGO KLASTRA FILMOWEGO – projekt filmu
WIELORYB Z LORINO, reż. Maciej Cuske, prod. Pokromski Studio (Mikołaj
Pokromski)
WYRÓŻNIENIE DOK LEIPZIG – projekt filmu ABSOLWENT, reż.
Adrian Apanel, prod. Furia Film (Małgorzata Małysa)
WYRÓŻNIENIE EUROPEAN DOCUMENTARY NETWORK (EDN) – projekt
filmu TRANSFER, reż. Joanna Rożen, prod. Plesnar & Krauss Films (Maria
Krauss)
DOCS TO GO!
KRAKOWSKI PARK TECHNOLOGICZNY – projekt filmu WIATR.
THRILLER DOKUMENTALNY, reż. Michał Bielawski, prod. Telemark (Maciej Kubicki,
Anna Kępińska)
INSTITUTE OF DOCUMENTARY FILM – projekt filmu DZIWO®, reż. Paweł Dyllus, prod. Dyllus Film
(Paweł Dyllus)
NAGRODA DOC LAB POLAND za największy postęp w pracy nad
projektem – Diana Kadłubowska i Krzysztof Kadłubowski za projekt DZIŚ, JUTRO...
WCZORAJ
***
W sobotę, 3 czerwca w wypełnionej po brzegi sali kina
Kijów.Centrum poznaliśmy laureatów 57. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Międzynarodowe jury przyznało nagrody najlepszym filmom dokumentalnym,
krótkometrażowym i animowanym, które przez cały festiwalowy tydzień
rywalizowały o względy ekspertów i publiczności w 6 krakowskich kinach.
W uroczystości, którą poprowadził dobrze znany Krakowianom
dziennikarz i prezenter, Brian Scott, udział wzięli Magdalena Sroka, Dyrektor
Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, oraz Wiceprezydent Miasta Krakowa, Andrzej
Kulig, który podsumował ceremonię słowami: “Rzadko mi się zdarzało tak dobrze
bawić jak na dzisiejszej gali. Ilość uśmiechów, uścisków przewyższała znacznie
naszą średnią krajową.”
Zwycięstwo w Międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych
zapewnił sobie film “Dum Spiro Spero” znanego chorwackiego pisarza Pero Kvesića.
„Póki oddycham, mam nadzieję” – brzmi zawarta w tytule łacińska sentencja.
Wyrazem nadziei jest właśnie ten film, nakręcony przez twórcę zmagającego się z
ciężką chorobą płuc. Zapis codziennej walki przypomina szczególny rodzaj
wideobloga – przepełnionego autoironią oraz błyskotliwymi komentarzami na temat
życia i śmierci. Jury pod przewodnictwem Pawła Łozińskiego (Polska), wręczyło
prestiżową nagrodę Złotego Rogu reżyserowi, który pokazuje nam piękno życia i
miłości odnajdując w sobie odwagę do zmagania się z własną śmiertelnością w
sposób pełen humoru i godności.
Srebrne Rogi dla reżysera średniometrażowego i
pełnometrażowego filmu dokumentalnego otrzymali odpowiednio: Audrius Stonys za
film “Kobieta i Lodowiec” (Litwa, Estonia) oraz Lissette Orozco za film “Pakt
Adriany” (Chile).
Laureatem najstarszego festiwalowego konkursu –
Międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych - został
szwajcarsko-argentyński dokument “Przy stadionie” – wzruszające świadectwo
miłości matki do syna pomimo wszystko. Jury, któremu przewodziła Agnieszka
Smoczyńska, przyznało reżyserce nagrodę Złotego Smoka za realistyczne i pełne
szacunku pokazanie intymności pomiędzy członkami rodziny żyjącymi w ubogich i
niebezpiecznych warunkach. Film otrzymał także nominację do Europejskiej
Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego.
Srebrne Smoki, to nagrody przyznawane najlepszym filmom
krótkometrażowym reprezentującym wszystkie filmowe gatunki konkursu. Srebrnym
Smokiem za najlepszy filmu dokumentalny została nagrodzona Tessa Louise Pope za
film “Źródło kłopotu” (Holandia). Najlepszym filmem animowanym został uznany
“Dziwny Przypadek” (Polska), Zbigniewa Czapli. Srebrnego Smoka za najlepszy
krótkometrażowy film fabularny otrzymał Kaveh Mazaheri za film “Retusz” (Iran).
Najlepszym dokumentalnym filmem muzycznym i tym samym
laureatem nagrody Złotego Hejnału, decyzją Jury pod przewodnictwem Gitty Gsell
(Szwajcaria), został amerykańsko-niemiecki dokument “Kiedy Bóg śpi” o życiu
irańskiego muzyka Shahina Najafiego, na którego wydano fatwę za obrazę islamu.
Film jest portretem niespokojnego artysty, który musi się ukrywać i często
zmieniać swój wygląd, lecz mimo wszystko nie przestaje grać. “Ta poruszająca
historia w połączeniu z tekstami piosenek oraz napięciem i rytmem filmu,
pozwoliła stworzyć mistrzowski dokument muzyczny, który wciąga widza od
początku do końca.” - mówiła ze sceny przewodnicząca jury Gita Gsell.
Złotego Lajkonika w Konkursie Polskim otrzymał film
“Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka – dokumentalny film drogi,
który w zabawny i ciepły sposób opowiada o niezwykłej relacji matki i syna
przemierzających Polskę i Niemcy w celu odtworzenia zdarzeń z przeszłości.
Jury, pod przewodnictwem Dariusza Jabłońskiego, doceniło film za “ukazanie
wzruszających i pełnych ciepłego humoru relacji pomiędzy synem i matką w czułej
podróży najpiękniejszym z pojazdów”.
Najlepszym polskim filmem dokumentalnym został “Obcy na
mojej kanapie” (Polska) Grzegorza Brzozowskiego. Srebrnego Lajkonika dla
reżysera najlepszego polskiego filmu animowanego otrzymał Zbigniew Czapla za
film “Dziwny Przypadek”, który tym samym stanął na podium w dwóch konkursach.
Nagrodę dla najlepszego polskiego krótkometrażowego filmu fabularnego otrzymał
Damian Kocur za film “Nic Nowego pod Słońcem”.
Nagroda publiczności powędrowała do szwedzko-włoskiego
reżysera Erika Gandiniego za film dokumentalny “Chirurg rebeliant”.
Już po raz trzeci Krakowski Festiwal Filmowy wśród 10
najważniejszych europejskich festiwali filmowych rekomenduje filmy dokumentalne
do Europejskiej Nagrody Filmowej. W tym roku oficjalną rekomendację otrzymał
film “BEKSIŃSCY.Album wideofoniczny” Marcina Borchardta, który otworzył
tegoroczną edycję Festiwalu.
Po raz drugi ważną częścią Krakowskiego Festiwalu Filmowego
była sekcja DOC LAB POLAND w ramach KFF Industry – programu wydarzeń
branżowych. Wręczono nagrody dla dokumentów w fazie developmentu oraz na etapie
postprodukcji.
W trakcie gali wszyscy zgromadzeni w kinie, w geście
solidarności podnieśli kartki z napisem Release Oleg Sentsov (uwolnić Olega
Sencowa), a Dariusz Jabłoński, prezydent Polskiej Akademii Filmowej i
wiceprezes Europejskiego Klubu Producentów przytoczył dramatyczną historię
ukraińskiego reżysera. Oleg Sencow w 2014 roku został aresztowany przez
funkcjonariuszy FSB, oskarżony o terroryzm i skazany na na 20 lat łagru. Polska
Akademia Filmowa symbolicznie objęła opieką Sencowa, inicjuje działania
międzynarodowe i apeluje publicznie do władz rosyjskich.
Pokaz nagrodzonych filmów odbędzie się w niedzielę, 4
czerwca w Małopolskim Ogrodzie Sztuki między godz.12.00-20.00.
Szczegółowy program znajduje się na stronie:
www.krakowfilmfestival.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz