Najlepszym pełnometrażowym debiutem 36. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” jury pod przewodnictwem Tomasza Wasilewskiego uznało „Plac zabaw” w reżyserii Bartosza M. Kowalskiego. Znakomity wybór!
Dla mnie to nie jest niespodzianka. Od początku to właśnie „Plac
zabaw” był dla mnie faworytem do wygrania w konkursie pełnych metraży na „Młodzi
i Film”. To zdecydowanie najmocniejsza propozycja wśród 12 filmów startujących
w konkursie. Nagrody otrzymały także inne filmy, które bardzo cenię: „Ostatnia
rodzina”, „Butterfly Kisses” czy „Wszystkie nieprzespane noce”. Ciekawie
potoczyła się rywalizacja wśród filmów krótkometrażowych, w swoich kategoriach
wygrały „Najpiękniejsze fajerwerki świata”, „Proch” i „Bankiet”.
Korzystając więc z okazji przekazuje swoją listę najlepszych filmów oraz inne wyróżnienia tegorocznej edycji „Młodzi i Film”:
Najlepsze filmy:
1. Plac zabaw
2. Wszystkie nieprzespane noce
3. Ostatnia rodzina
4. Butterfly Kisses
5. Królewicz Olch / Kamper
Najlepszy krótki film: „60 kilo niczego”
Najbardziej pogodny film: „Happy Olo” (pokaz poza konkursem)
Najlepszy długi dokument: "Komunia" (pokaz poza konkursem)
Najdziwniejszy film na festiwalu: "Wieża"
Najlepszy zespół aktorski: "Ostatnia rodzina"
Najlepsza strona realizacyjno-kreacyjna: "Wszystkie nieprzespane noce"
Najmocniejszy i najodważniejszy: "Plac zabaw"
Najlepszy długi dokument: "Komunia" (pokaz poza konkursem)
Najdziwniejszy film na festiwalu: "Wieża"
Najlepszy zespół aktorski: "Ostatnia rodzina"
Najlepsza strona realizacyjno-kreacyjna: "Wszystkie nieprzespane noce"
Najmocniejszy i najodważniejszy: "Plac zabaw"
Oto oficjalna pełna lista nagrodzonych na 36. Festiwalu „Młodzi
i Film”:
I. NAGRODY
POZAREGULAMINOWE
1. NAGRODA SPECJALNA LEGALNEJ KULTURY w Konkursie
Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych
Uzasadnienie: Za wiarygodne oddanie obrazu współczesnego
pokolenia
Otrzymuje Michał Marczak za film pt.: „Wszystkie Nieprzespane
Noce”
2. NAGRODA JURY MŁODZIEŻOWEGO ZA FILM PEŁNOMETRAŻOWY
JURY MŁODZIEŻOWE – opiekun Piotr Pomostowski – filmoznawca,
wykładowca Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Uzasadnienie: Za świeże spojrzenie na kino gatunków,
zaufanie do widza i wiarę w jego inteligencję
Otrzymuje Michał Krzywicki za film pt.: „Diversion End”
3. NAGRODA PUBLICZNOŚCI ZA FILM PEŁNOMETRAŻOWY
Otrzymuje Jan P. Matuszyński za film „Ostatnia Rodzina”
4. NAGRODA DZIENNIKARZY ZA FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
Uzasadnienie: Za udane połączenie thrillera i kina
społecznego, za pokazanie, jak trudno w dzisiejszych czasach być dobrym
człowiekiem oraz za wielowymiarową rolę Grzegorza Damięckiego w krótkim metrażu
Otrzymuje Piotr Domalewski za film pt.: „60 kilo niczego”
5. NAGRODA DZIENNIKARZY ZA FILM PEŁNOMETRAŻOWY
Uzasadnienie: Za doskonałe poprowadzenie młodych aktorów, za
ujęcie ważnych społecznych problemów w precyzyjnej formie i za udowodnienie, że
zawsze warto wybierać drogę pod prąd
Otrzymuje Bartosz M. Kowalski za film pt.: „Plac zabaw”
II. KONKURS
KRÓTKOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FILMOWYCH
(animacja, fabuła,
dokument)
1. Wyróżnienie w konkursie Krótkometrażowych Debiutów
Filmowych
Uzasadnienie: Za wyobraźnię i wyjątkową wrażliwość
plastyczną
Otrzymuje Paulina Ziółkowska za film pt.: „O matko !”
2. Wyróżnienie w konkursie Krótkometrażowych Debiutów
Filmowych
Uzasadnienie: Za oryginalny i pełen humoru portret
marzyciela
Otrzymuje Agnieszka Elbanowska za film pt.: „Pierwszy Polak
na Marsie”
3. Wyróżnienie w konkursie Krótkometrażowych Debiutów
Filmowych
Uzasadnienie: Za osobowość i talent bijący z ekranu
Otrzymuje Sandra Drzymalska za kreację aktorską w filmie
pt.: „Jest naprawdę ekstra”
4. JANTAR 2017 za montaż filmu krótkometrażowego
Uzasadnienie: Za mądre i wyważone dysponowanie czasem
opowiadanej historii
Otrzymują Bartłomiej Piasek i Piotr Wójcik za film pt.: „Koniec widzenia”, scenariusz i
reżyseria Grzegorz Mołda
5. JANTAR 2017 za zdjęcia do filmu krótkometrażowego oraz
nagroda ufundowana przez Heliograf Rental House w wysokości 5 tys. zł z
przeznaczeniem na sprzęt oświetleniowy i zdjęciowy do kolejnego filmu
Uzasadnienie: Za
żywy, sugestywny, oddychający obraz współczesności
Otrzymuje Michał Dymek za film pt.: „Najpiękniejsze
fajerwerki ever”, scenariusz i reżyseria Aleksandra Terpińska
6. JANTAR 2017 za krótkometrażowy film animowany
Uzasadnienie: Za
błyskotliwie wyrażoną tęsknotę za nonkonformizmem
Otrzymuje Julia Orlik za film pt.: „Bankiet”
7. JANTAR 2017 za krótkometrażowy film dokumentalny
Uzasadnienie: Za rzeczową i zdyscyplinowaną opowieść o tym,
czego wolimy nie oglądać
Otrzymuje Jakub Radej za film pt.: „Proch”
8. JANTAR 2017 za krótkometrażowy film fabularny
Uzasadnienie: Za
dojrzałość, wizję i odwagę. Za reżyserię i mądre wykorzystanie wszystkich
środków narracji filmowej
Otrzymuje Aleksandra Terpińska za film pt.: „Najpiękniejsze
fajerwerki ever”
III. KONKURS
PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FABULARNYCH
1. JANTAR 2017 za muzykę (nagroda ufundowana przez
Stowarzyszenie Autorów ZAIKS)
Uzasadnienie: Za komplementarną opowieść muzyczną o losach
bohaterów filmu
Otrzymuje Bartek Gliniak za muzykę do filmu pt.: „Królewicz
Olch” w reż. Kuby Czekaja
2. JANTAR 2017 za zdjęcia
Uzasadnienie: Za wykreowanie przy pomocy barwy, ruchu kamery
i światła sugestywnych przejść pomiędzy alternatywnymi światami
Otrzymuje Adam Palenta za zdjęcia do filmu pt.: „Królewicz
Olch” w reż. Kuby Czekaja
3. JANTAR 2017 za odkrycie aktorskie
Uzasadnienie: Za odwagę i subtelność, które zaowocowały
szczególną prawdą przekazu
Otrzymują młodzi aktorzy Michalina Świstuń, Nicolas
Przygoda, Przemysław Baliński, Karolina Czajka za film pt.: „Plac zabaw”,
scenariusz i reżyseria Bartosz M. Kowalski
4. JANTAR 2017 za główną rolę kobiecą
Uzasadnienie: Za wielką kreację aktorską
Otrzymuje Aleksandra Konieczna za rolę w filmie pt.:
„Ostatnia Rodzina” w reż. Jana P. atuszyńskiego
5. JANTAR 2017 za główną rolę męską
Uzasadnienie: Za wiarygodny obraz pokoleniowych niepokojów
Otrzymuje Piotr Żurawski za rolę w filmie pt.: „Kamper” w reż. Łukasza Grzegorzka
6. JANTAR 2017 za scenariusz oraz tygodniowy pobyt w Domu
Pracy Twórczej Stowarzyszenia Filmowców Polskich w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą
Uzasadnienie: Za unikalną, naładowaną absurdem metaforę
współczesnej rzeczywistości
Otrzymuje Karolina Breguła za scenariusz do filmu pt.:
„Wieża”
7. JANTAR 2017 im. Stanisława Różewicza za reżyserię
Uzasadnienie: Za konsekwencję formalną i wspaniałe poprowadzenie
nieprofesjonalnych aktorów
Otrzymuje Rafael Kapelinski za film pt.: „Butterfly Kisses”
ex aequo
Uzasadnienie: Za dojrzałą i bezwzględną wizję dezintegracji
świata rodziny Beksińskich
Otrzymuje Jan P. Matuszyński za film „Ostatnia Rodzina”
8. WIELKI JANTAR 2017 za pełnometrażowy debiut fabularny
oraz pióro z dedykacją i dyplom od Prezydenta RP Andrzeja Dudy
Uzasadnienie: Za słuch społeczny i czujność moralną, które w
ascetycznej formie oddają tajemnicę zła
Otrzymuje Bartosz M. Kowalski za film pt.: „Plac zabaw”***
Przyjąłem wygraną „Placu zabaw” na tegorocznym festiwalu z
wielkim uznaniem dla decyzji jury. To zdecydowanie najmocniejszy i
najważniejszy debiut w polskim kinie w ostatnich latach. W dodatku bardzo
lubię, gdy kino nie pozostawia nas obojętnymi, a o film Bartosza M. Kowalskiego
jeszcze wiele razy się pokłócę… Jednak to nie propozycje długometrażowe, ale
krótkie prace dostarczyły mi najwięcej filmowej satysfakcji i to tutaj udało mi
się odkryć najwięcej nowych postaci młodego polskiego kina. Piotr Domalewski z „60
kilogramami niczego”, Roman Przylipiak z „Jerrym”, Zuzanna Karpińska z „Samo
się zagoi”, Katarzyna Łęcka z „Pars pro toto”, Aleksandra Terpińska z „Najpiękniejszymi
fajerwerkami ever” oraz liczne grono dokumentalistów i animatorów. W Koszalinie
to właśnie oni przede wszystkim reprezentowali „młodych”, pojawili się licznie
i dzielnie stawiali czoła podczas spotkań – tych formalnych i tych nieco mniej
oczywistych. Teraz wypatruję ich propozycji pełnometrażowych, liczę na udane
wypowiedzi i mam nadzieję, że powrócą do Koszalina, by potwierdzić swój talent.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz