sobota, 24 czerwca 2017

„Plac zabaw” najlepszy na „Młodzi i Film 2017”


Najlepszym pełnometrażowym debiutem 36. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” jury pod przewodnictwem Tomasza Wasilewskiego uznało „Plac zabaw” w reżyserii Bartosza M. Kowalskiego. Znakomity wybór!

Dla mnie to nie jest niespodzianka. Od początku to właśnie „Plac zabaw” był dla mnie faworytem do wygrania w konkursie pełnych metraży na „Młodzi i Film”. To zdecydowanie najmocniejsza propozycja wśród 12 filmów startujących w konkursie. Nagrody otrzymały także inne filmy, które bardzo cenię: „Ostatnia rodzina”, „Butterfly Kisses” czy „Wszystkie nieprzespane noce”. Ciekawie potoczyła się rywalizacja wśród filmów krótkometrażowych, w swoich kategoriach wygrały „Najpiękniejsze fajerwerki świata”, „Proch” i „Bankiet”.

Korzystając więc z okazji przekazuje swoją listę najlepszych filmów oraz inne wyróżnienia tegorocznej edycji „Młodzi i Film”:

Najlepsze filmy:
1. Plac zabaw
2. Wszystkie nieprzespane noce
3. Ostatnia rodzina
4. Butterfly Kisses
5. Królewicz Olch / Kamper

Najlepszy krótki film: „60 kilo niczego”
Najbardziej pogodny film: „Happy Olo” (pokaz poza konkursem)
Najlepszy długi dokument: "Komunia" (pokaz poza konkursem)
Najdziwniejszy film na festiwalu: "Wieża"
Najlepszy zespół aktorski: "Ostatnia rodzina"
Najlepsza strona realizacyjno-kreacyjna: "Wszystkie nieprzespane noce"
Najmocniejszy i najodważniejszy: "Plac zabaw"

Oto oficjalna pełna lista nagrodzonych na 36. Festiwalu „Młodzi i Film”:

I. NAGRODY POZAREGULAMINOWE

1. NAGRODA SPECJALNA LEGALNEJ KULTURY w Konkursie Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych
Uzasadnienie: Za wiarygodne oddanie obrazu współczesnego pokolenia
Otrzymuje Michał Marczak za film pt.: „Wszystkie Nieprzespane Noce”

2. NAGRODA JURY MŁODZIEŻOWEGO ZA FILM PEŁNOMETRAŻOWY
JURY MŁODZIEŻOWE – opiekun Piotr Pomostowski – filmoznawca, wykładowca Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Uzasadnienie: Za świeże spojrzenie na kino gatunków, zaufanie do widza i wiarę w jego inteligencję
Otrzymuje Michał Krzywicki za film pt.: „Diversion End”

3. NAGRODA PUBLICZNOŚCI ZA FILM PEŁNOMETRAŻOWY
Otrzymuje Jan P. Matuszyński za film „Ostatnia Rodzina”

4. NAGRODA DZIENNIKARZY ZA FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
Uzasadnienie: Za udane połączenie thrillera i kina społecznego, za pokazanie, jak trudno w dzisiejszych czasach być dobrym człowiekiem oraz za wielowymiarową rolę Grzegorza Damięckiego w krótkim metrażu
Otrzymuje Piotr Domalewski za film pt.: „60 kilo niczego”

5. NAGRODA DZIENNIKARZY ZA FILM PEŁNOMETRAŻOWY
Uzasadnienie: Za doskonałe poprowadzenie młodych aktorów, za ujęcie ważnych społecznych problemów w precyzyjnej formie i za udowodnienie, że zawsze warto wybierać drogę pod prąd
Otrzymuje Bartosz M. Kowalski za film pt.: „Plac zabaw”

II. KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FILMOWYCH
(animacja, fabuła, dokument)

1. Wyróżnienie w konkursie Krótkometrażowych Debiutów Filmowych
Uzasadnienie: Za wyobraźnię i wyjątkową wrażliwość plastyczną
Otrzymuje Paulina Ziółkowska za film pt.: „O matko !”

2. Wyróżnienie w konkursie Krótkometrażowych Debiutów Filmowych
Uzasadnienie: Za oryginalny i pełen humoru portret marzyciela
Otrzymuje Agnieszka Elbanowska za film pt.: „Pierwszy Polak na Marsie”

3. Wyróżnienie w konkursie Krótkometrażowych Debiutów Filmowych
Uzasadnienie: Za osobowość i talent bijący z ekranu
Otrzymuje Sandra Drzymalska za kreację aktorską w filmie pt.: „Jest naprawdę ekstra”

4. JANTAR 2017 za montaż filmu krótkometrażowego
Uzasadnienie: Za mądre i wyważone dysponowanie czasem opowiadanej historii
Otrzymują Bartłomiej Piasek i Piotr Wójcik za  film pt.: „Koniec widzenia”, scenariusz i reżyseria Grzegorz Mołda

5. JANTAR 2017 za zdjęcia do filmu krótkometrażowego oraz nagroda ufundowana przez Heliograf Rental House w wysokości 5 tys. zł z przeznaczeniem na sprzęt oświetleniowy i zdjęciowy do kolejnego filmu
Uzasadnienie:  Za żywy, sugestywny, oddychający obraz współczesności
Otrzymuje Michał Dymek za film pt.: „Najpiękniejsze fajerwerki ever”, scenariusz i reżyseria Aleksandra Terpińska

6. JANTAR 2017 za krótkometrażowy film animowany
Uzasadnienie:  Za błyskotliwie wyrażoną tęsknotę za nonkonformizmem
Otrzymuje Julia Orlik za film pt.: „Bankiet”

7. JANTAR 2017 za krótkometrażowy film dokumentalny
Uzasadnienie: Za rzeczową i zdyscyplinowaną opowieść o tym, czego wolimy nie oglądać
Otrzymuje Jakub Radej za film pt.: „Proch”

8. JANTAR 2017 za krótkometrażowy film fabularny
Uzasadnienie:  Za dojrzałość, wizję i odwagę. Za reżyserię i mądre wykorzystanie wszystkich środków narracji filmowej
Otrzymuje Aleksandra Terpińska za film pt.: „Najpiękniejsze fajerwerki ever”

III. KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FABULARNYCH

1. JANTAR 2017 za muzykę (nagroda ufundowana przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS)
Uzasadnienie: Za komplementarną opowieść muzyczną o losach bohaterów filmu
Otrzymuje Bartek Gliniak za muzykę do filmu pt.: „Królewicz Olch” w reż. Kuby Czekaja

2. JANTAR 2017 za zdjęcia
Uzasadnienie: Za wykreowanie przy pomocy barwy, ruchu kamery i światła sugestywnych przejść pomiędzy alternatywnymi światami
Otrzymuje Adam Palenta za zdjęcia do filmu pt.: „Królewicz Olch” w reż. Kuby Czekaja

3. JANTAR 2017 za odkrycie aktorskie
Uzasadnienie: Za odwagę i subtelność, które zaowocowały szczególną prawdą przekazu
Otrzymują młodzi aktorzy Michalina Świstuń, Nicolas Przygoda, Przemysław Baliński, Karolina Czajka za film pt.: „Plac zabaw”, scenariusz i reżyseria Bartosz M. Kowalski

4. JANTAR 2017 za główną rolę kobiecą
Uzasadnienie: Za wielką kreację aktorską
Otrzymuje Aleksandra Konieczna za rolę w filmie pt.: „Ostatnia Rodzina” w reż. Jana P. atuszyńskiego

5. JANTAR 2017 za główną rolę męską
Uzasadnienie: Za wiarygodny obraz pokoleniowych niepokojów
Otrzymuje Piotr Żurawski za rolę w filmie pt.: „Kamper”  w reż. Łukasza Grzegorzka

6. JANTAR 2017 za scenariusz oraz tygodniowy pobyt w Domu Pracy Twórczej Stowarzyszenia Filmowców Polskich w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą
Uzasadnienie: Za unikalną, naładowaną absurdem metaforę współczesnej rzeczywistości
Otrzymuje Karolina Breguła za scenariusz do filmu pt.: „Wieża”

7. JANTAR 2017 im. Stanisława Różewicza  za reżyserię
Uzasadnienie: Za konsekwencję formalną i wspaniałe poprowadzenie nieprofesjonalnych aktorów
Otrzymuje Rafael Kapelinski za film pt.: „Butterfly Kisses”
ex aequo
Uzasadnienie: Za dojrzałą i bezwzględną wizję dezintegracji świata rodziny Beksińskich
Otrzymuje Jan P. Matuszyński za film „Ostatnia Rodzina”

8. WIELKI JANTAR 2017 za pełnometrażowy debiut fabularny oraz pióro z dedykacją i dyplom od Prezydenta RP Andrzeja Dudy
Uzasadnienie: Za słuch społeczny i czujność moralną, które w ascetycznej formie oddają tajemnicę zła
Otrzymuje Bartosz M. Kowalski za film pt.: „Plac zabaw”

***


Przyjąłem wygraną „Placu zabaw” na tegorocznym festiwalu z wielkim uznaniem dla decyzji jury. To zdecydowanie najmocniejszy i najważniejszy debiut w polskim kinie w ostatnich latach. W dodatku bardzo lubię, gdy kino nie pozostawia nas obojętnymi, a o film Bartosza M. Kowalskiego jeszcze wiele razy się pokłócę… Jednak to nie propozycje długometrażowe, ale krótkie prace dostarczyły mi najwięcej filmowej satysfakcji i to tutaj udało mi się odkryć najwięcej nowych postaci młodego polskiego kina. Piotr Domalewski z „60 kilogramami niczego”, Roman Przylipiak z „Jerrym”, Zuzanna Karpińska z „Samo się zagoi”, Katarzyna Łęcka z „Pars pro toto”, Aleksandra Terpińska z „Najpiękniejszymi fajerwerkami ever” oraz liczne grono dokumentalistów i animatorów. W Koszalinie to właśnie oni przede wszystkim reprezentowali „młodych”, pojawili się licznie i dzielnie stawiali czoła podczas spotkań – tych formalnych i tych nieco mniej oczywistych. Teraz wypatruję ich propozycji pełnometrażowych, liczę na udane wypowiedzi i mam nadzieję, że powrócą do Koszalina, by potwierdzić swój talent.