Organizatorzy 70. Festiwalu w Cannes ogłosili program filmowej klasyki. Wśród zaprezentowanych tytułów znajdzie się „Człowiek z żelaza” Andrzeja Wajdy.
Klasyka w Cannes pojawiła się przed piętnastu laty, kiedy
technologia cyfrowa mocno wchodziła do kina i od początku jej istnienia
chodziło o przedstawianie dzień filmowych mających walor dziedzictwa
kulturowego, pochodzącego z archiwów narodowych całego świata. Tegoroczna
edycja Cannes Classics będzie w większości poświęcony historii festiwalu.
Program klasyki w Cannes poświęcony jest oczywiście wielkim
dziełom filmowym, które wpisały się do historii. Wszystkie pokazywane filmy
zostały cyfrowo odrestaurowane i w ten sposób przywrócono im prawdziwy blask.
Tegoroczna sekcja Cannes Classics to 24 filmów fabularnych,
jeden krótki film i pięć dokumentów. Większość z nich zostało przygotowanych w
DCP 2K i DCP 4K, ale „Atlanta” Jeana Vigo na prośbę producenta zostanie
pokazane z taśmy 35 mm. Wybrane tegoroczne filmy pochodzą z takich krajów, jak:
Węgry, Liban, Serbia, Wielka Brytania, Włochy, Stany Zjednoczone, Izrael,
Mauretania, Nigeria, Polska, Szwajcaria, Japonia, Hiszpania, Holandia, Kanada,
Belgia i Australia. Filmy zostaną zaprezentowane w Pałacu Festiwalowym.
Wśród zaprezentowanych filmów znalazł się film Andrzeja
Wajdy „Człowiek z żelaza”, który w 1981 roku otrzymał Złotą Palmę w Cannes.
Film został cyfrowo odrestaurowany do formatu 2K z oryginalnego kolorowego
negatywu 35 mm. Nad tą pracą czuwał sam Andrzej Wajda, wspierali go Jerzy
Łukaszewicz (obraz) i Piotr Zawadzki (dźwięk).
Z okazji jubileuszowej edycji festiwalu w Cannes
organizatorzy skupili się na prezentacji filmów, które odegrały znaczącą role w
historii tego wydarzenia. Prezentowane filmy w głównej sekcji Cannes Classics
pochodzą z lat 1946 – 1992.
OTO PROGRAM
CANNES CLASSICS (w oryginale):
•1946: La
Bataille du Rail (Battle of the Rails) by René Clément (1h25, France): Grand
Prix International de la mise en scène and Prix du Jury International.
•1953: Le Salaire de la peur (The Wages of
Fear) by Henri-Georges Clouzot (1952, 2h33, France, Italy): Grand Prix.
•1956:
Körhinta (Merry-Go-Round/Un Petit carrousel de fête) by Zoltán Fábri (1955,
1h30, Hungary): in Competition.
•1957: Ila
Ayn? (Vers l'inconnu ?) by Georges Nasser (1h30, Lebanon): in Competition.
•1967:
Skupljači Perja (I Even Met Happy Gypsies/J'ai même rencontré des Tziganes
heureux) by Aleksandar Petrović (1h22, Serbia): in Competition, Grand Prix
Spécial du Jury ex-æquo, Prix de la Critique Internationale - FIPRESCI ex-aequo
•1967: Blow-up by Michelangelo Antonioni (1966, 1h51, United Kingdom, Italy, United States of America): Grand Prix International du Festival.
•1969:
Matzor (Siege/Siège) by Gilberto Tofano (1h29, Israel): in Competition.
•1970:
Soleil O (Oh, Sun) by Med Hondo (1h38, Mauritania-France): Semaine de la
critique.
•1976:
Babatu, les trois conseils by Jean Rouch (1h33, Nigeria-France): in
Competition.
•1976: Ai
no korîda (In the Realm of the Senses/L’Empire des sens) de Nagisa Oshima
(1h43, France-Japan): Quinzaine des Réalisateurs.
•1980: All
that Jazz (Que le spectacle commence) by Bob Fosse (1979, 2h03, United States
of America): Palme d’or ex-æquo.
•1981:
Człowiek z żelaza (Man of Iron/L’Homme de fer) by Andrzej Wajda (2h33, Poland):
Palme d’or.
•1982: Yol
– The Full Version (The Way/La Permission) by Yilmaz Güney, directed by Serif
Gören (1h53, Switzerland): Palme d'or ex-æquo, Prix de la Critique
Internationale - FIPRESCI
•1983:
Narayama Bushikō (Ballad of Narayama/La Ballade de Narayama) by Shôhei Imamura
(2h13, Japan): Palme d’or.
•1992: El sol del membrillo (Le Songe de la lumière) by Victor Erice (2h20, Spain): Prix du Jury ex-æquo, Prix de la Critique Internationale - FIPRESCI
•1951-1999: A short history of short films presented by the Festival de Cannes. A program curated by Christian Jeune and Jacques Kermabon.
Spiegel van
Holland (Miroirs de Hollande) by Bert Haanstra (1951, 10mn, The Netherlands) /
La Seine a rencontré Paris by Joris Ivens (1958, 32mn, France) / Pas de deux by
Norman McLaren (1968, 13mn, Canada) / Harpya by Raoul Servais (1979, 9mn,
Belgium) / Peel by Jane Campion (1986, 9mn, Australia) / L’Interview by Xavier
Giannoli (1998, 15mn, France) / When the Day Breaks by Amanda Forbis and Wendy
Tilby (1999, 10mn, Canada)
Other
events, other restored prints, other guests
•Madame de…
by Max Ophüls (1953, 1h45, France)
•
L’Atalante by Jean Vigo (1934, 1h28, France), restored 35mm print
• Native
Son (Sang noir) by Pierre Chenal (1951, 1h47, Argentina)
• Paparazzi
by Jacques Rozier (1963, 18mn, France)
• Belle de
jour (Beauty of the Day) by Luis Buñuel (1967, 1h40, France)
• A River
Runs Through it (Et au milieu coule une rivière) by Robert Redford (1992, 2h04,
United States of America)
•Lucía by
Humberto Solas (1968, 2h40, Cuba)
Documentaries about Cinema
The history
of cinema by cinema itself, a presentation of five documentaries
• La belge
histoire du festival de Cannes (The Belgian's Road to Cannes) by Henri de
Gerlache (2017, 1h02, Belgium)
• David
Stratton - A Cinematic Life by Sally Aitken (2017, 1h37, Australia)
•
Filmworker by Tony Zierra (2017, 1h29, United States of America)
• Becoming
Cary Grant (Cary Grant - de l'autre côté du miroir) by Mark Kidel (2017, 1h25,
France)
• Jean Douchet, l'enfant agité by Fabien Hagège, Guillaume Namur, Vincent Haasser (2017, 1h30, France)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz