wtorek, 10 stycznia 2017

VOD pierwszy raz w historii pokonał DVD/BD


W 2016 roku miało miejsce historyczne wydarzenie dotyczące rynku audiowizualnego. Po raz pierwszy w historii domowej rozrywki oficjalne pobieranie materiałów wideo (filmy, seriale, koncerty itp) z platform internetowych typu Netflix było popularniejsze od sprzedaży płyt DVD/Blu-ray.

Digital Entertainment Group przekazała dane dotyczące oficjalnego zakupu materiałów wideo (nośnik fizyczny na płytach i cyfrowy udostępniany w usługach VOD) oglądanych w domu przez amerykańskich widzów w 2016 roku.

Sprzedaż dysków z materiałami wideo (filmy, seriale, koncerty itp) w 2016 roku sięgnęła kwoty 5,4 miliarda dolarów. Sprzedaż dostawców materiałów wideo w usługach typu VOD wyniósł 6,2 miliarda dolarów. Po raz pierwszy w historii internetowa dystrybucja wideo była większa od sprzedaży detalicznej fizycznych nośników na płytach. Dla branży DVD/BD to kolejna zła wiadomość, choć liczono, że nowość 4K HD zainteresuje widzów. Nie są jednak znane działania dotyczące sprzedaży nośników wideo w jakości 4K HD, choć na rynku pojawiły się najgorętsze tytuły prezentowane w tym formacie.

DVD/BD jest droższą formę dystrybucji z powodu dużej marży. Szukając oszczędności i sposobu na dotarcie do widzów producenci kierują więc swoje działania w kierunku dystrybucji internetowej.

Sprzedaż płyt spadła o 10 procent w porównaniu z rokiem 2015, a w tym czasie subskrybcje serwisów streamingowych wzrosły o 23 procent w porównaniu do roku 2015. Według tych samych źródeł po raz pierwszy w historii spadły też wydatki gospodarstw domowych na zakup materiałów wideo na własność (electronic-sell-through).

Według informacji napływających z branży audiowizualnej w niedługim czasie zmniejszać mają się odstępy czasu pomiędzy premierami filmów w dystrybucji kinowej i premierami do domowego użytku. Czy premiera kinowa i internetowa największych tytułów będzie odbywać się w tym samym momencie? Badania rynków trwają i decyzji ostatecznych jeszcze nie podjęto.