W 2016 roku miało miejsce historyczne wydarzenie dotyczące rynku audiowizualnego. Po raz pierwszy w historii domowej rozrywki oficjalne pobieranie materiałów wideo (filmy, seriale, koncerty itp) z platform internetowych typu Netflix było popularniejsze od sprzedaży płyt DVD/Blu-ray.
Digital Entertainment Group
przekazała dane dotyczące oficjalnego zakupu materiałów wideo (nośnik fizyczny
na płytach i cyfrowy udostępniany w usługach VOD) oglądanych w domu przez amerykańskich
widzów w 2016 roku.
Sprzedaż dysków z materiałami
wideo (filmy, seriale, koncerty itp) w 2016 roku sięgnęła kwoty 5,4 miliarda
dolarów. Sprzedaż dostawców materiałów wideo w usługach typu VOD wyniósł 6,2
miliarda dolarów. Po raz pierwszy w historii internetowa dystrybucja wideo była
większa od sprzedaży detalicznej fizycznych nośników na płytach. Dla branży DVD/BD
to kolejna zła wiadomość, choć liczono, że nowość 4K HD zainteresuje widzów. Nie
są jednak znane działania dotyczące sprzedaży nośników wideo w jakości 4K HD,
choć na rynku pojawiły się najgorętsze tytuły prezentowane w tym formacie.
DVD/BD jest droższą formę
dystrybucji z powodu dużej marży. Szukając oszczędności i sposobu na dotarcie
do widzów producenci kierują więc swoje działania w kierunku dystrybucji
internetowej.
Sprzedaż płyt spadła o 10 procent
w porównaniu z rokiem 2015, a w tym czasie subskrybcje serwisów streamingowych
wzrosły o 23 procent w porównaniu do roku 2015. Według tych samych źródeł po
raz pierwszy w historii spadły też wydatki gospodarstw domowych na zakup
materiałów wideo na własność (electronic-sell-through).
Według informacji napływających z
branży audiowizualnej w niedługim czasie zmniejszać mają się odstępy czasu pomiędzy
premierami filmów w dystrybucji kinowej i premierami do domowego użytku. Czy
premiera kinowa i internetowa największych tytułów będzie odbywać się w tym
samym momencie? Badania rynków trwają i decyzji ostatecznych jeszcze nie
podjęto.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz