Laureaci konkursu dokumentalnego |
Dobiega końca 59. Krakowski
Festiwal Filmowy. Kilka składów jurorskich przyznało swoje nagrody. W
Międzynarodowym Konkursie Filmów Dokumentalnych zwyciężyła „Adwokatka”, w
szczególnie mi bliskim Konkursie Polskim wygrał mocno opisujący nasz świat
dokument „Mój kraj taki piękny”.
Popatrzmy na oficjalny opis „Mój
kraj taki piękny”, najlepszego polskiego filmu tegorocznego festiwalu: Ironiczny tytuł dokumentu odnosi się do
zaostrzenia radykalnych nastrojów w Polsce ostatnich kilku lat. Zgodnie z
początkowym napisem stanowi on „niechronologiczną dokumentację wybranych
zdarzeń społecznych”. Reżyser zestawia ze sobą marsze, demonstracje i uliczne
zamieszki, ale także wystąpienia organizacji antyfaszystowskich. Nielinearna
konstrukcja buduje wrażenie eskalacji emocji i nienawiści podczas zgromadzeń
publicznych. W obiektywie Pawła Paprzyckiego Polacy jawią się jako naród głęboko
skłócony, a nawet podzielony na grupy posługujące się tymi samymi pojęciami w
zupełnie innym znaczeniu. Autor filmu Grzegorz Paprzycki urodził się w 1984
roku. Absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Operator kamery
i obecnie - student V roku Reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji im. K.
Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Do tej pory zrealizował
osiem filmów krótkometrażowych, będących w obiegu festiwalowym w kraju i za
granicą.
Od siebie dodam, że „Mój kraj
taki piękny” to zdecydowanie najlepszy moim zdaniem film Konkursu Polskiego.
Film aktualny, ważny i bardzo mądrze opowiedziany. Autor wchodzi z kamerą do
dwóch odmiennych światów, ale ich nie ocenia, a jedynie obserwuje i daje
widzom, coś szczególnego – możliwość wyrobienia sobie zdania samemu.
Bohaterką filmu „Adwokatka” jest Lea
Tsemel, która od pięćdziesięciu lat broni spraw z góry uznanych za przegrane.
Ta izraelska aktywistka na rzecz praw człowieka zasłynęła głównie jako sądowa
obrończyni Palestyńczyków, także tych oskarżanych o terroryzm. Będąc
sprzymierzeńcem dla jednych, dla innych natychmiast stała się śmiertelnym
wrogiem. Z bogatych archiwaliów i bieżących materiałów wyłania się fascynujący
portret kobiety niezłomnej. Z osobistych wyznań jej męża i dzieci dowiadujemy
się, co to znaczy żyć z kimś, kto w imię sprawiedliwości gotów jest podjąć
największe ryzyko.
Tutaj moja ocena filmu rozmija
się z jury, bowiem mogłaby być „Adwokatka” lepszym filmem od strony
realizacyjnej. Mimo zastosowania ciekawej formy animacji, całość wydaje mi się dość
nieporadną reżyserską robotą. Ta historia mnie osobiście nie porwała, nie
poczułem emocji. Za to zdecydowanie rozumiem jury, które doceniło bardzo ważny
temat, niesamowitą i wybitną osobę, która wśród „swoich” staje w obronie „obcego”.
Ile trzeba mieć odwagi, ile wytrwałości, jak wielkie i mocne przekonania, aby
odważyć się na coś takiego. Moim skromnym zdaniem to nagroda dla Lea Tsemel,
która zresztą na festiwal zawitała, co było bardzo ważnym wydarzeniem.
***
OFICJALNY KOMUNIKAT:
“Adwokatka”, “Portret Suzanne”,
“Mój kraj taki piękny” i “Była sobie Aurora” to złoci laureaci 59. Krakowskiego
Festiwalu Filmowego. W sobotę, 1 czerwca, w wypełnionej po brzegi sali kina
Kijów.Centrum międzynarodowe jury przyznało nagrody najlepszym filmom dokumentalnym,
krótkometrażowym i animowanym, które przez cały festiwalowy tydzień
rywalizowały o względy ekspertów i publiczności w krakowskich kinach.
- Wieczór, który jest przed nami
będzie pełen radości, wzruszeń i niespodzianek - rozpoczęła uroczyście Patrycja
Wanat, prowadząca galę zamknięcia 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W
ceremonii wręczenia nagród wzięli udział przedstawiciele branży filmowej i
miłośnicy kina z całego świata. Wieczór uświetnił recital Mikołaja Trzaski,
który był także członkiem jury konkursu DocFilmMusic.
Zwycięstwo w Międzynarodowym
konkursie filmów dokumentalnych, a tym samym możliwość ubiegania się o
nominację do Oscara, zapewnił sobie film dokumentalny “Adwokatka” (reż. Rachel
Leah Jones, Philippe Bellaiche). Leah Tsemel, bohaterka filmu, od
pięćdziesięciu lat broni spraw uznanych za przegrane. Będąc izraelską
aktywistką na rzecz praw człowieka, zasłynęła głównie jako sądowa obrończyni
Palestyńczyków, także tych oskarżanych o terroryzm. Jury, pod przewodnictwem
Jacka Petryckiego, w którego składzie zasiadali także Talal Derki (Niemcy),
Marja Pallassalo (Finlandia), Shane Smith (Kanada) oraz Ágnes Sós (Węgry)
uznało, że ten stworzony z precyzją, wnikliwością i humorem film, nie tylko
pokazuje heroiczną kobietę walczącą z przeciwnościami losu, ale także osobę,
która inspiruje nas swoim niezachwianym przekonaniem, że sprawiedliwość może i
ostatecznie zwycięży. Film otrzymał także rekomendację KFF do Europejskiej
Nagrody Filmowej.
Srebrny Róg dla
średniometrażowego filmu dokumentalnego otrzymali David Ofek oraz Tal Michael
za film “Przy łóżku kolaboranta” (Izrael), natomiast drugi Srebrny Róg, dla
najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego, trafił do Adána Aliagi oraz
Àlexa Lory za “Czwarte królestwo”
(Hiszpania, USA, Meksyk). Dokument otrzymał także nagrodę Międzynarodowej
Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI).
Laureatką najstarszego
festiwalowego konkursu – Międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych –
została Izabela Plucińska za film “Portret Suzanne” (Polska, Niemcy, Francja).
Jury, któremu przewodził polski reżyser Xawery Żuławski, przyznało reżyserce
nagrodę Złotego Smoka za mistrzostwo w kształtowaniu materii i błyskotliwe
balansowanie między surrealistyczną wizją a realnością. Według jury to dzieło kompletne
i zachwycające.
Srebrne Smoki to nagrody
przyznawane najlepszym filmom krótkometrażowym reprezentującym wszystkie
filmowe gatunki konkursu. Srebrnym Smokiem za najlepszy film dokumentalny
została nagrodzona Aleksandra Maciejczyk za produkcję “Połączeni” (Polska).
Najlepszym filmem animowanym został uznany francusko-belgijski “Strach pod
żebrami” (reż. Bruno Tondeur), a Srebrnego Smoka za najlepszy krótkometrażowy
film fabularny otrzymał Dekel Berenson za film “Ashmina” (Wielka Brytania,
Nepal). Kandydatem KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu
krótkometrażowego została macedońska animacja “Edna” w reżyserii Vuka
Mitevskiego. Wyróżnienia otrzymał Foued Mansour za film Pieśń Ahmeda (Francja)
oraz Sara Hjort Ditlevsen za film Bror (Dania).
Najlepszym dokumentalnym filmem
muzycznym i tym samym laureatem nagrody Złotego Hejnału, decyzją Jury pod
przewodnictwem Bretta Morgena, został norweski dokument “Była sobie Aurora”
(reż. Stian Servoss, Benjamin Langeland). Bohaterka filmu Aurora Aksens
bywa nazywana cudownym dzieckiem Björk i jest jedną z najbardziej
charyzmatycznych wokalistek młodego pokolenia. Artystka uchyla w filmie drzwi
do swego magicznego świata. Jury nagrodziło film za wyniesienie gatunku, jakim
jest muzyczny dokument, na wyższy poziom. Film otrzymał także nagrodę jury
studenckiego.
Złotego Lajkonika w Konkursie
polskim otrzymał film “Mój kraj taki piękny” Grzegorza Paprzyckiego. Jury pod
przewodnictwem Macieja Karpińskiego przyznało nagrodę za podjęcie aktualnego
tematu zgodnie z tradycją polskiego filmu dokumentalnego uczestniczącego w
życiu publicznym.
Najlepszym polskim filmem
animowanym został “Acid Rain” Tomasza Popakula. To drugi Srebrny Lajkonik w
karierze artysty - pierwszego otrzymał za film “Ziegenort” w 2013 roku. Tym
razem jury doceniło reżysera za udowodnienie, że atrakcyjny wizualnie język
animacji może być narzędziem do zrozumienia ważnych zjawisk współczesności.
Srebrny Lajkonik dla reżysera
najlepszego filmu dokumentalnego trafił do Andreia Kutsili za film “Summa”,
który według jury jest humanistycznym przesłaniem, wyrażonym w dojrzałej,
harmonijnej formie.
Trzeci Srebrny Lajkonik, dla
najlepszego filmu fabularnego, powędrował do Heleny Oborskiej za film
“Ukąszenie” za odbiegające od schematów ujęcie relacji międzyludzkich i za
poszukiwanie oryginalnego języka filmowego.
Festiwalowa publiczność za
najlepszy film 59.KFF uznała norweski dokument “Męski klub” w reżyserii Pettera
Sommera i Jo Vemuda Svendsena.
Lista nagrodzonych:
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Jury konkursu dokumentalnego w
składzie: Jacek Petrycki – przewodniczący (Polska), Talal Derki (Niemcy), Marja
Pallassalo (Finlandia), Shane Smith (Kanada), Ágnes Sós (Węgry) podjęło decyzję
o przyznaniu następujących nagród:
ZŁOTY RÓG dla reżysera
najlepszego filmu – Rachel Leah Jones i Philippe Bellaiche za film Adwokatka
(Izrael, Kanada, Szwajcaria)
SREBRNY RÓG dla reżysera
najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego – David Ofek i Tal Michael
za film Przy łóżku kolaboranta (Izrael)
SREBRNY RÓG dla reżysera
najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego – Àlex Lora i Adán Aliaga za
film Czwarte królestwo (Hiszpania, USA, Meksyk)
Jury Międzynarodowej Federacji
Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Irena Kotelovich (Białoruś), Nino
Kovačić (Chorwacja), Nachum Mochiach (Izrael) przyznało nagrodę Àlexowi Lorze i
Adánowi Aliadze za film Czwarte królestwo (Hiszpania, USA, Meksyk)
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury konkursu krótkometrażowego w
składzie: Xawery Żuławski – przewodniczący (Polska), Zbigniew Czapla (Polska),
Mohammad Fahimi (Iran), Alexei Medvedev (Rosja), Sari Volanen (Finlandia)
postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY SMOK dla reżysera
najlepszego filmu – Izabela Plucińska za film Portret Suzanne (Polska, Niemcy,
Francja)
SREBRNY SMOK dla reżysera
najlepszego filmu dokumentalnego – Aleksandra Maciejczyk za film Połączeni
(Polska)
SREBRNY SMOK dla reżysera
najlepszego filmu animowanego – Bruno Tondeur za film Strach pod żebrami
(Francja, Belgia)
SREBRNY SMOK dla reżysera
najlepszego filmu fabularnego – Dekel Berenson za film Ashmina (Wielka
Brytania, Nepal)
WYRÓŻNIENIE - Foued Mansour za
film Pieśń Ahmeda (Francja)
WYRÓŻNIENIE - Sara Hjort
Ditlevsen za film Bror (Dania)
Nagroda dla najlepszego filmu
europejskiego (Kandydat KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu
krótkometrażowego) - Edna w reżyserii Vuka Mitevskiego (Macedonia)
Jury Międzynarodowej Federacji
Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Anita Moe (Norwegia), Grzegorz Pieńkowski
(Polska), Michael Schäfer (Niemcy) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota
filmowi O mojej mamie w reżyserii Barbory Hollan (Norwegia) oraz wyróżnienie
filmowi: Pieśń Ahmeda w reżyserii Foueda Mansoura (Francja)
MIĘDZYNARODOWY KONKURS DocFilmMusic
Jury konkursu DocFilmMusic w
składzie: Brett Morgen – przewodniczący (USA), Mikołaj Trzaska (Polska), Adam
Thorsmark (Dania) podjęło decyzję o przyznaniu następującej nagrody:
ZŁOTY HEJNAŁ dla reżysera
najlepszego filmu – Stian Servoss i Benjamin Langeland za film Była sobie
Aurora (Norwegia)
KONKURS POLSKI
Jury konkursu polskiego w
składzie: Maciej Karpiński – przewodniczący, Weronika Bilska, Damian Nenow,
Marta Prus, Tomasz Raczek po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych
postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera
najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich –
Grzegorz Paprzycki za film Mój kraj taki piękny (Polska)
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera
najlepszego filmu dokumentalnego – Andrei Kutsila za film Summa (Polska)
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera
najlepszego filmu animowanego – Tomek Popakul za film Acid Rain (Polska)
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera
najlepszego filmu fabularnego – Helena Oborska za film Ukąszenie (Polska)
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia
Filmowców Polskich za montaż – Szymon Kuczyński za film Strawberry Boys
Nagroda im. Macieja Szumowskiego
za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę
Radiofonii i Telewizji – Diana Kadłubowska i Krzysztof Kadłubowski za film
Dziś, jutro … wczoraj (Polska)
Nagroda dla najlepszego
producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez
Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Piotr Szczepanowicz i Grzegorz
Wacławek (Animoon) za filmy Acid Rain i Łowy (Polska)
Nagroda pod patronatem
Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez
Coloroffon Film i Naima Film – Tomasz Wierzbicki za film Ukąszenie (Polska)
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
MĘSKI KLUB w reżyserii Pettera
Sommera i Jo Vemuda Svendsena (Norwegia)
NAGRODA JURY STUDENCKIEGO
Po obejrzeniu wszystkich filmów
konkursowych, Jury studenckie w składzie Dominika Dąbek, Agata Grudzień,
Natalia Klejdysz, Jędrzej Kościński, Małgorzata Mączko, Marta Pęcak, Maja
Sanders, Viktoriia Semenska, Bartek Tesarz, Wojciech Tutaj, Iga Wójtowicz, Małgorzata
Zagórska, Dorota Żak postanowiło przyznać nagrodę filmowi
Była sobie Aurora w reżyserii
Stiana Servossa i Benjamina Langelanda (Norwegia)
W czasie zakończenia Krakowskiego
Festiwalu Filmowego wręczono także nagrody KFF Industry oraz DOC LAB POLAND.
NAGRODY KFF INDUSTRY I DOC LAB
POLAND
ANIMATED IN POLAND
Wyróżnienie Specjalne Centrum
Technologii Audiowizualnych - projekt filmu LOVE, reż. Michał i Jakub Socha,
prod. Jakub Karwowski, Piotr Szczepanowicz / Letko
Nagroda Sound Mind - projekt
filmu MIŁOŚĆ W CZASACH GOSPODARKI OPARTEJ NA WĘGLU, reż. Tomasz Siwiński, prod.
Jakub Karwowski, Piotr Szczepanowicz /Letko
DOCS TO START
Wyróżnienia Fundacji Filmowej im.
Władysława Ślesickiego
projekt filmu MISS POLONII, reż.
Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, prod. Katarzyna Drapała /WFDiF
projekt filmu MOJA WIELKA BIBA,
reż. Judyta Fibiger, prod. Robert Rhodin/ White Shark Studios
projekt filmu BRACTWO, reż. Hanna
Maciąg, prod. Maria Wachowiak, Anna Waligórska / No Prob Production House
Wyróżnienie DOK Leipzig - projekt
filmu BLISCY, reż. Marek Kozakiewicz, prod. Agnieszka Skalska / Koi Studio
Nagroda Uchostudio - projekt
filmu KIEDY UMILKNIE WIATR, reż. Mateusz Gołębiewski, prod. Małgorzata Domin,
Dominika Mandla, Kinga Mielnik / Domino
Film
Nagroda ColorOffOn - projekt
filmu I WANT IT ALL, reż. Katarzyna Wiśniowska, prod. Tomasz Morawski / Haka
Films
Nagroda HBO Award - projekt filmu
LILI, reż. Sylwia Rosak, prod. Tomasz Morawski
/ Haka Films
DOCS TO GO!
Wyróżnienie Institute of
Documentary Film w Pradze - projekt filmu LOMBARD, reż. Łukasz Kowalski, prod.
Łukasz Kowalski, Anna Mazerant / 4.30 Studio
Nagroda ColorOffOn - projekt
filmu ANTYBOHATER, reż. Michał Kawecki, prod. Maria Siniarska / Unlimited Film
Operations
KFF INDUSTRY AND DOC LAB POLAND
AWARDS
ANIMATED IN POLAND
Audiovisual Technology Center
Special Mention - project of the film LOVE, dir. Michał and Jakub Socha, prod.
Jakub Karwowski, Piotr Szczepanowicz /Letko
Sound Mind Award - project of the
film LOVE IN THE TIME OF COAL-BASED ECONOMY, dir. Tomasz Siwiński, prod.Jakub
Karwowski, Piotr Szczepanowicz /Letko
DOCS TO START
Władysław Ślesicki Film
Foundation Special Mentions:
project of the film MISS OF
POLAND, dir. Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, prod. Katarzyna Drapała /WFDiF
project of the film MY BIG BIBA,
dir. Judyta Fibiger, prod. Robert Rhodin/ White Shark Studios
project of the film BROTHERHOOD,
dir. Hanna Maciąg, prod. Maria Wachowiak, Anna Waligórska / No Prob Production
House
DOK Leipzig Special Mention -
project of the film TOGETHER, dir. Marek Kozakiewicz, prod. Agnieszka Skalska /
Koi Studio
Uchostudio Award - project of the
film WHEN THE WIND BECOMES SILENT, reż. Mateusz Gołębiewski, prod. Małgorzata
Domin, Dominika Mandla, Kinga Mielnik /
Domino Film
ColorOffOn Award - project of the
film I WANT IT ALL, dir. Katarzyna Wiśniowska, prod. Tomasz Morawski / Haka
Films
HBO Award - project of the film
LILI, dir. Sylwia Rosak, produkcja: Tomasz Morawski / Haka Films
DOCS TO GO!
Institute of Documentary Film
Special Mention - project of the film THE PAWNSHOP, dir. Łukasz Kowalski, prod.
Łukasz Kowalski, Anna Mazerant / 4.30
Studio
ColorOffOn Award - project of the
film NO HERO AT ALL, dir. Michał Kawecki, prod. Maria Siniarska / Unlimited
Film Operations
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz