sobota, 1 czerwca 2019

59. KFF. Laureaci nagród

Laureaci konkursu dokumentalnego
Dobiega końca 59. Krakowski Festiwal Filmowy. Kilka składów jurorskich przyznało swoje nagrody. W Międzynarodowym Konkursie Filmów Dokumentalnych zwyciężyła „Adwokatka”, w szczególnie mi bliskim Konkursie Polskim wygrał mocno opisujący nasz świat dokument „Mój kraj taki piękny”.

Popatrzmy na oficjalny opis „Mój kraj taki piękny”, najlepszego polskiego filmu tegorocznego festiwalu: Ironiczny tytuł dokumentu odnosi się do zaostrzenia radykalnych nastrojów w Polsce ostatnich kilku lat. Zgodnie z początkowym napisem stanowi on „niechronologiczną dokumentację wybranych zdarzeń społecznych”. Reżyser zestawia ze sobą marsze, demonstracje i uliczne zamieszki, ale także wystąpienia organizacji antyfaszystowskich. Nielinearna konstrukcja buduje wrażenie eskalacji emocji i nienawiści podczas zgromadzeń publicznych. W obiektywie Pawła Paprzyckiego Polacy jawią się jako naród głęboko skłócony, a nawet podzielony na grupy posługujące się tymi samymi pojęciami w zupełnie innym znaczeniu. Autor filmu Grzegorz Paprzycki urodził się w 1984 roku. Absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Operator kamery i obecnie - student V roku Reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji im. K. Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Do tej pory zrealizował osiem filmów krótkometrażowych, będących w obiegu festiwalowym w kraju i za granicą.

Od siebie dodam, że „Mój kraj taki piękny” to zdecydowanie najlepszy moim zdaniem film Konkursu Polskiego. Film aktualny, ważny i bardzo mądrze opowiedziany. Autor wchodzi z kamerą do dwóch odmiennych światów, ale ich nie ocenia, a jedynie obserwuje i daje widzom, coś szczególnego – możliwość wyrobienia sobie zdania samemu.

Bohaterką filmu „Adwokatka” jest Lea Tsemel, która od pięćdziesięciu lat broni spraw z góry uznanych za przegrane. Ta izraelska aktywistka na rzecz praw człowieka zasłynęła głównie jako sądowa obrończyni Palestyńczyków, także tych oskarżanych o terroryzm. Będąc sprzymierzeńcem dla jednych, dla innych natychmiast stała się śmiertelnym wrogiem. Z bogatych archiwaliów i bieżących materiałów wyłania się fascynujący portret kobiety niezłomnej. Z osobistych wyznań jej męża i dzieci dowiadujemy się, co to znaczy żyć z kimś, kto w imię sprawiedliwości gotów jest podjąć największe ryzyko.

Tutaj moja ocena filmu rozmija się z jury, bowiem mogłaby być „Adwokatka” lepszym filmem od strony realizacyjnej. Mimo zastosowania ciekawej formy animacji, całość wydaje mi się dość nieporadną reżyserską robotą. Ta historia mnie osobiście nie porwała, nie poczułem emocji. Za to zdecydowanie rozumiem jury, które doceniło bardzo ważny temat, niesamowitą i wybitną osobę, która wśród „swoich” staje w obronie „obcego”. Ile trzeba mieć odwagi, ile wytrwałości, jak wielkie i mocne przekonania, aby odważyć się na coś takiego. Moim skromnym zdaniem to nagroda dla Lea Tsemel, która zresztą na festiwal zawitała, co było bardzo ważnym wydarzeniem.

***

OFICJALNY KOMUNIKAT:

“Adwokatka”, “Portret Suzanne”, “Mój kraj taki piękny” i “Była sobie Aurora” to złoci laureaci 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W sobotę, 1 czerwca, w wypełnionej po brzegi sali kina Kijów.Centrum międzynarodowe jury przyznało nagrody najlepszym filmom dokumentalnym, krótkometrażowym i animowanym, które przez cały festiwalowy tydzień rywalizowały o względy ekspertów i publiczności w krakowskich kinach.

- Wieczór, który jest przed nami będzie pełen radości, wzruszeń i niespodzianek - rozpoczęła uroczyście Patrycja Wanat, prowadząca galę zamknięcia 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W ceremonii wręczenia nagród wzięli udział przedstawiciele branży filmowej i miłośnicy kina z całego świata. Wieczór uświetnił recital Mikołaja Trzaski, który był także członkiem jury konkursu DocFilmMusic.

Zwycięstwo w Międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych, a tym samym możliwość ubiegania się o nominację do Oscara, zapewnił sobie film dokumentalny “Adwokatka” (reż. Rachel Leah Jones, Philippe Bellaiche). Leah Tsemel, bohaterka filmu, od pięćdziesięciu lat broni spraw uznanych za przegrane. Będąc izraelską aktywistką na rzecz praw człowieka, zasłynęła głównie jako sądowa obrończyni Palestyńczyków, także tych oskarżanych o terroryzm. Jury, pod przewodnictwem Jacka Petryckiego, w którego składzie zasiadali także Talal Derki (Niemcy), Marja Pallassalo (Finlandia), Shane Smith (Kanada) oraz Ágnes Sós (Węgry) uznało, że ten stworzony z precyzją, wnikliwością i humorem film, nie tylko pokazuje heroiczną kobietę walczącą z przeciwnościami losu, ale także osobę, która inspiruje nas swoim niezachwianym przekonaniem, że sprawiedliwość może i ostatecznie zwycięży. Film otrzymał także rekomendację KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej.

Srebrny Róg dla średniometrażowego filmu dokumentalnego otrzymali David Ofek oraz Tal Michael za film “Przy łóżku kolaboranta” (Izrael), natomiast drugi Srebrny Róg, dla najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego, trafił do Adána Aliagi oraz Àlexa Lory za  “Czwarte królestwo” (Hiszpania, USA, Meksyk). Dokument otrzymał także nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI).

Laureatką najstarszego festiwalowego konkursu – Międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych – została Izabela Plucińska za film “Portret Suzanne” (Polska, Niemcy, Francja). Jury, któremu przewodził polski reżyser Xawery Żuławski, przyznało reżyserce nagrodę Złotego Smoka za mistrzostwo w kształtowaniu materii i błyskotliwe balansowanie między surrealistyczną wizją a realnością. Według jury to dzieło kompletne i zachwycające.

Srebrne Smoki to nagrody przyznawane najlepszym filmom krótkometrażowym reprezentującym wszystkie filmowe gatunki konkursu. Srebrnym Smokiem za najlepszy film dokumentalny została nagrodzona Aleksandra Maciejczyk za produkcję “Połączeni” (Polska). Najlepszym filmem animowanym został uznany francusko-belgijski “Strach pod żebrami” (reż. Bruno Tondeur), a Srebrnego Smoka za najlepszy krótkometrażowy film fabularny otrzymał Dekel Berenson za film “Ashmina” (Wielka Brytania, Nepal). Kandydatem KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego została macedońska animacja “Edna” w reżyserii Vuka Mitevskiego. Wyróżnienia otrzymał Foued Mansour za film Pieśń Ahmeda (Francja) oraz Sara Hjort Ditlevsen za film Bror (Dania).

Najlepszym dokumentalnym filmem muzycznym i tym samym laureatem nagrody Złotego Hejnału, decyzją Jury pod przewodnictwem Bretta Morgena, został norweski dokument “Była sobie Aurora” (reż. Stian Servoss, Benjamin Langeland). Bohaterka filmu Aurora Aksens bywa nazywana cudownym dzieckiem Björk i jest jedną z najbardziej charyzmatycznych wokalistek młodego pokolenia. Artystka uchyla w filmie drzwi do swego magicznego świata. Jury nagrodziło film za wyniesienie gatunku, jakim jest muzyczny dokument, na wyższy poziom. Film otrzymał także nagrodę jury studenckiego.

Złotego Lajkonika w Konkursie polskim otrzymał film “Mój kraj taki piękny” Grzegorza Paprzyckiego. Jury pod przewodnictwem Macieja Karpińskiego przyznało nagrodę za podjęcie aktualnego tematu zgodnie z tradycją polskiego filmu dokumentalnego uczestniczącego w życiu publicznym.

Najlepszym polskim filmem animowanym został “Acid Rain” Tomasza Popakula. To drugi Srebrny Lajkonik w karierze artysty - pierwszego otrzymał za film “Ziegenort” w 2013 roku. Tym razem jury doceniło reżysera za udowodnienie, że atrakcyjny wizualnie język animacji może być narzędziem do zrozumienia ważnych zjawisk współczesności.

Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego trafił do Andreia Kutsili za film “Summa”, który według jury jest humanistycznym przesłaniem, wyrażonym w dojrzałej, harmonijnej formie.

Trzeci Srebrny Lajkonik, dla najlepszego filmu fabularnego, powędrował do Heleny Oborskiej za film “Ukąszenie” za odbiegające od schematów ujęcie relacji międzyludzkich i za poszukiwanie oryginalnego języka filmowego.


Festiwalowa publiczność za najlepszy film 59.KFF uznała norweski dokument “Męski klub” w reżyserii Pettera Sommera i Jo Vemuda Svendsena.

Lista nagrodzonych:

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH

Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Jacek Petrycki – przewodniczący (Polska), Talal Derki (Niemcy), Marja Pallassalo (Finlandia), Shane Smith (Kanada), Ágnes Sós (Węgry) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:

ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu – Rachel Leah Jones i Philippe Bellaiche za film Adwokatka (Izrael, Kanada, Szwajcaria)

SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego – David Ofek i Tal Michael za film Przy łóżku kolaboranta (Izrael)

SREBRNY RÓG dla reżysera najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego – Àlex Lora i Adán Aliaga za film Czwarte królestwo (Hiszpania, USA, Meksyk)

Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Irena Kotelovich (Białoruś), Nino Kovačić (Chorwacja), Nachum Mochiach (Izrael) przyznało nagrodę Àlexowi Lorze i Adánowi Aliadze za film Czwarte królestwo (Hiszpania, USA, Meksyk)

MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Xawery Żuławski – przewodniczący (Polska), Zbigniew Czapla (Polska), Mohammad Fahimi (Iran), Alexei Medvedev (Rosja), Sari Volanen (Finlandia) postanowiło przyznać następujące nagrody:

ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Izabela Plucińska za film Portret Suzanne (Polska, Niemcy, Francja)

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Aleksandra Maciejczyk za film Połączeni (Polska)

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Bruno Tondeur za film Strach pod żebrami (Francja, Belgia)

SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Dekel Berenson za film Ashmina (Wielka Brytania, Nepal)

WYRÓŻNIENIE - Foued Mansour za film Pieśń Ahmeda (Francja)

WYRÓŻNIENIE - Sara Hjort Ditlevsen za film Bror (Dania)

Nagroda dla najlepszego filmu europejskiego (Kandydat KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) - Edna w reżyserii Vuka Mitevskiego (Macedonia)

Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Anita Moe (Norwegia), Grzegorz Pieńkowski (Polska), Michael Schäfer (Niemcy) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi O mojej mamie w reżyserii Barbory Hollan (Norwegia) oraz wyróżnienie filmowi: Pieśń Ahmeda w reżyserii Foueda Mansoura (Francja)

MIĘDZYNARODOWY KONKURS DocFilmMusic

Jury konkursu DocFilmMusic w składzie: Brett Morgen – przewodniczący (USA), Mikołaj Trzaska (Polska), Adam Thorsmark (Dania) podjęło decyzję o przyznaniu następującej nagrody:

ZŁOTY HEJNAŁ dla reżysera najlepszego filmu – Stian Servoss i Benjamin Langeland za film Była sobie Aurora (Norwegia)

KONKURS POLSKI

Jury konkursu polskiego w składzie: Maciej Karpiński – przewodniczący, Weronika Bilska, Damian Nenow, Marta Prus, Tomasz Raczek po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:

ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Grzegorz Paprzycki za film Mój kraj taki piękny (Polska)

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Andrei Kutsila za film Summa (Polska)

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Tomek Popakul za film Acid Rain (Polska)

SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Helena Oborska za film Ukąszenie (Polska)

Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Szymon Kuczyński za film Strawberry Boys

Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji – Diana Kadłubowska i Krzysztof Kadłubowski za film Dziś, jutro … wczoraj (Polska)

Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Piotr Szczepanowicz i Grzegorz Wacławek (Animoon) za filmy Acid Rain i Łowy (Polska)

Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Coloroffon Film i Naima Film – Tomasz Wierzbicki za film Ukąszenie (Polska)

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

MĘSKI KLUB w reżyserii Pettera Sommera i Jo Vemuda Svendsena (Norwegia)

NAGRODA JURY STUDENCKIEGO

Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie Dominika Dąbek, Agata Grudzień, Natalia Klejdysz, Jędrzej Kościński, Małgorzata Mączko, Marta Pęcak, Maja Sanders, Viktoriia Semenska, Bartek Tesarz, Wojciech Tutaj, Iga Wójtowicz, Małgorzata Zagórska, Dorota Żak postanowiło przyznać nagrodę filmowi

Była sobie Aurora w reżyserii Stiana Servossa i Benjamina Langelanda (Norwegia)


W czasie zakończenia Krakowskiego Festiwalu Filmowego wręczono także nagrody KFF Industry oraz DOC LAB POLAND.

NAGRODY KFF INDUSTRY I DOC LAB POLAND

ANIMATED IN POLAND

Wyróżnienie Specjalne Centrum Technologii Audiowizualnych - projekt filmu LOVE, reż. Michał i Jakub Socha, prod. Jakub Karwowski, Piotr Szczepanowicz / Letko
Nagroda Sound Mind - projekt filmu MIŁOŚĆ W CZASACH GOSPODARKI OPARTEJ NA WĘGLU, reż. Tomasz Siwiński, prod. Jakub Karwowski, Piotr Szczepanowicz /Letko

DOCS TO START

Wyróżnienia Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego
projekt filmu MISS POLONII, reż. Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, prod. Katarzyna Drapała /WFDiF
projekt filmu MOJA WIELKA BIBA, reż. Judyta Fibiger, prod. Robert Rhodin/ White Shark Studios
projekt filmu BRACTWO, reż. Hanna Maciąg, prod. Maria Wachowiak, Anna Waligórska / No Prob Production House
Wyróżnienie DOK Leipzig - projekt filmu BLISCY, reż. Marek Kozakiewicz, prod. Agnieszka Skalska / Koi Studio
Nagroda Uchostudio - projekt filmu KIEDY UMILKNIE WIATR, reż. Mateusz Gołębiewski, prod. Małgorzata Domin, Dominika Mandla, Kinga Mielnik  / Domino Film
Nagroda ColorOffOn - projekt filmu I WANT IT ALL, reż. Katarzyna Wiśniowska, prod. Tomasz Morawski / Haka Films
Nagroda HBO Award - projekt filmu LILI, reż. Sylwia Rosak, prod. Tomasz Morawski  / Haka Films

DOCS TO GO!

Wyróżnienie Institute of Documentary Film w Pradze - projekt filmu LOMBARD, reż. Łukasz Kowalski, prod. Łukasz Kowalski, Anna Mazerant / 4.30 Studio
Nagroda ColorOffOn - projekt filmu ANTYBOHATER, reż. Michał Kawecki, prod. Maria Siniarska / Unlimited Film Operations

KFF INDUSTRY AND DOC LAB POLAND AWARDS

ANIMATED IN POLAND

Audiovisual Technology Center Special Mention - project of the film LOVE, dir. Michał and Jakub Socha, prod. Jakub Karwowski, Piotr Szczepanowicz /Letko
Sound Mind Award - project of the film LOVE IN THE TIME OF COAL-BASED ECONOMY, dir. Tomasz Siwiński, prod.Jakub Karwowski, Piotr Szczepanowicz /Letko

DOCS TO START

Władysław Ślesicki Film Foundation Special Mentions:
project of the film MISS OF POLAND, dir. Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, prod. Katarzyna Drapała /WFDiF
project of the film MY BIG BIBA, dir. Judyta Fibiger, prod. Robert Rhodin/ White Shark Studios
project of the film BROTHERHOOD, dir. Hanna Maciąg, prod. Maria Wachowiak, Anna Waligórska / No Prob Production House
DOK Leipzig Special Mention - project of the film TOGETHER, dir. Marek Kozakiewicz, prod. Agnieszka Skalska / Koi Studio
Uchostudio Award - project of the film WHEN THE WIND BECOMES SILENT, reż. Mateusz Gołębiewski, prod. Małgorzata Domin, Dominika Mandla, Kinga Mielnik  / Domino Film
ColorOffOn Award - project of the film I WANT IT ALL, dir. Katarzyna Wiśniowska, prod. Tomasz Morawski / Haka Films
HBO Award - project of the film LILI, dir. Sylwia Rosak, produkcja: Tomasz Morawski / Haka Films

DOCS TO GO!

Institute of Documentary Film Special Mention - project of the film THE PAWNSHOP, dir. Łukasz Kowalski, prod. Łukasz Kowalski, Anna Mazerant  / 4.30 Studio
ColorOffOn Award - project of the film NO HERO AT ALL, dir. Michał Kawecki, prod. Maria Siniarska / Unlimited Film Operations

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza