Ewa Banaszkiewicz oraz Mateusz
Dymek za swój pełnometrażowy debiutów fabularnych „Moja polska dziewczyna”
otrzymali Wielkiego Jantara 38. Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie. Jurorzy
nagrodzili także Kalinę Alabrudzińską za film „Nic nie ginie”, czy Klarę Kochańską-Bajon
oraz Kaspra Bajona za film „Via Carpatia”.
Jury Konkursu Pełnometrażowych
Debiutów Fabularnych pod przewodnictwem Joanny Kos-Krauze uznało, że film Ewy
Banaszkiewicz i Mateusza Dymka to
przejmujący opis samotności współczesnego człowieka. Film spełniony. Nagrodę
imienia Stanisława Różewicza za reżyserię otrzymała Kalina Alabrudzińska
reżyserka filmu „Nic nie ginie”. Jurorzy w uzasadnieniu nagrody zgodnie uznali,
że witamy nowy talent w polskim kinie. Ponad to przyznano nagrodę specjalną za reżyserię
dla Klary Kochańskiej-Bajon oraz Kaspra Bajona za „Vię Carpatię”, czyli za
kameralny film o wielkich sprawach, wymykający się jakimkolwiek definicjom. Za
odwagę spojrzenia tam, gdzie inni z zakłopotaniem odwracają wzrok. Z kolei
Jantar 2019 za scenariusz powędrował do Piotra Dylewskiego oraz Magdaleny
Celmer – scenarzystów filmu „Zgniłe uszy”. Zdaniem jurorów jest to twórcze,
sprawne wodzenie widza za nos i wytarganie za uszy.
Nagrody aktorskie za najlepszą
rolę kobiecą i męską trafiły do Julii Kijowskiej – za rolę w filmie „Via
Carpatia” oraz Wojciecha Mecwaldowskiego za „Juliusza”. Odkryciem aktorskim
okrzyknięto Maję Pankiewicz za rolę w filmie „Eastern”. Duet PRO8L3M otrzymał
Jantara 2019 za muzykę do debiutu Piotra Adamskiego. Z kolei Jantarem za
zdjęcia nagrodzono Michała Dymka – autora zdjęć do filmu „Moja polska
dziewczyna”. Jury Młodzieżowe najlepszym filmem uznało „Nic nie ginie” Kaliny
Alabrudzińskiej, z kolei Nagroda Dziennikarzy powędrowała do Piotra Adamskiego
za film „Eastern”. Publiczność koszalińska uznała, że Nagroda Publiczności
powinna trafić do filmu „Underdog” w reżyserii Michała Kawulskiego.
W Konkursie Krótkometrażowych
Debiutów Filmowych Jantary 2019 za najlepszy film fabularnych otrzymał Hubert
Patynowski za film „Nie zmieniaj tematu”, za najlepszy film dokumentalny
Grzegorz Paprzycki za „Mój kraj taki piękny”, z kolei najlepszym filmem
animowanym uznano „Mój dziwny starszy brat” Julii Orlicz. Fundatorem wszystkich
trzech Jantarów jest telewizja Canal+.
Adam Suzin za zdjęcia do filmu
„Love Machines” Michała Materny oraz Zuzanna Zachara za film „Piołun” ex aque
odebrali Jantara 2019 za najlepsze ufundowanego przez Heliograf Rental House z
przeznaczeniem na sporzęt zdjęciowy i oświetleniowy do kolejnego filmu.
Laureatem Jantara za najlepszy dźwięk ufundowanego przez Studio Fonograf z
przeznaczeniem na udźwiękowienie kolejnego filmu został Konrad Błaszczyk –
autor dźwięku do „Bajka na niespokojny sen”.
AleKino+ przeznaczyło trzy
nagrody specjalne – zakupy licencji do filmów z Konkursu Krótkometrażowych
Debiutów Filmowych. Ich laureatami zostali Jola Bańkowska” za animację „Story”,
Rafał Łysek za dokument „Miłość bezwarunkowa” oraz Michał Chmielewski za „Hi,
How Are You”. Nagroda Specjalny Legalnej Kultury trafiła do Pawła Dyllusa za
film „Dziwor”.
O nagrody w Konkursie
Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych walczyło 10 tytułów, z kolei w Konkursie
Krótkometrażowych Debiutów Filmowych 65 tytuły: 31 fabuł, 14 dokumentów i 14
animacji.
KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW
FABULARNYCH
WIELKI JANTAR 2019 za
pełnometrażowy debiut fabularny:
Otrzymuje film pt.: "Moja
Polska Dziewczyna", scenariusz i reżyseria Ewa Banaszkiewicz, Mateusz
Dymek
Uzasadnienie: Za przejmujący opis samotności współczesnego
człowieka. Za film spełniony.
JANTAR 2019 im. Stanisława
Różewicza za reżyserię:
Otrzymuje Kalina Alabrudzińska za
film pt.: „Nic nie ginie”
Uzasadnienie: Jak to udało się
ogarnąć reżysersko? Nie wiemy... ale witamy nowy talent w polskim kinie.
„Nagroda Specjalna Jury” za
reżyserię:
Otrzymuje Klara Kochańska i
Kasper Bajon za film „Via Carpatia”
Uzasadnienie: Kameralny film o
wielkich sprawach, wymykający się jakimkolwiek definicjom. Za odwagę spojrzenia
tam, gdzie inni z zakłopotaniem odwracają wzrok.
JANTAR 2019 za scenariusz oraz
tygodniowy pobyt w Domu Pracy Twórczej Stowarzyszenia Filmowców Polskich w
Kazimierzu Dolnym nad Wisłą
Otrzymuje Piotr Dylewski i
Magdalena Celmer za film pt.: „Zgniłe uszy”
Uzasadnienie: Za twórcze, sprawne
wodzenie widza za nos i wytarganie za uszy.
JANTAR 2019 za główną rolę męską:
Otrzymuje Wojciech Mecwaldowski
film pt. „Juliusz”
Uzasadnienie: Za stworzenie
postaci, której widzowie kibicują z całego serca. Za autoironię i wzruszenie.
JANTAR 2019 za główną rolę kobiecą:
Otrzymuje Julia Kijowska film pt.
„Via Carpatia”
Uzasadnienie: Za kreację
zbudowaną na celowym samoograniczeniu, delikatności i dojrzałości.
JANTAR 2019 za odkrycie
aktorskie:
Otrzymuje Maja Pankiewicz, film
pt. „Eastern”
Uzasadnienie: Charyzma, magnetyczna
siła ekranowej obecności nawet w ciemnym zoo.
JANTAR 2019 za zdjęcia:
Otrzymuje Michał Dymek za film
pt. „Moja Polska Dziewczyna”
Uzasadnienie: Za współczesne w
formie, znakomicie skomponowane ujęcia, które budują sugestywny, emocjonalny
portret bohaterki.
JANTAR 2019 za muzykę (nagroda
ufundowana przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS):
Otrzymuje duet PROBL3M za utwór
„Monza” w filmie „Eastern”.
Uzasadnienie: Po prostu najlepszy
muzyczny utwór. Został w nas, idealnie „siedzi” w filmie. Szacun. Chcemy płytę.
JANTAR 2019 za krótkometrażowy film fabularny 10 000 zł
oraz zakup licencji – nagroda ufundowana przez Canal + :
Otrzymuje Hubert Patynowski za
film pt.: "Nie zmieniaj tematu"
Uzasadnienie: Za intrygujące
spojrzenie, świetne kreacje aktorskie, wiarygodny portret zamkniętej
społeczności, w którym nie wyczuwa się fałszu. Za brawurę oraz za trzydzieści
minut akcji i napięcia.
JANTAR 2019 za krótkometrażowy film dokumentalny 10 000
zł oraz zakup licencji – nagroda ufundowana przez Canal +
Otrzymuje Grzegorz Paprzycki za
film pt.: "Mój kraj taki
piękny"
Uzasadnienie: Za wstrząsającą
wyprawę w świat, którego się domyślamy, a o którym nie mamy pojęcia.
JANTAR 2019 za krótkometrażowy film animowany 10 000 zł
oraz zakup licencji – nagroda ufundowana przez Canal +
Otrzymuje Julia Orlik film pt.:
"Mój dziwny starszy brat"
Uzasadnienie: Za niezwykłą
opowieść o zwykłym życiu. Za techniczny i scenariuszowy kunszt i za 13 minut
subtelnego humoru.
JANTAR 2019 za zdjęcia do filmu
krótkometrażowego 10 000 zł (po 5 000
zł) przeznaczeniem na sprzęt oświetleniowy i zdjęciowy do kolejnego filmu -
nagroda ufundowana przez Heliograf Rental House
Otrzymują ex aequo: Zuzanna
Zachara, film: "Piołun"
Adam
Suzin, film: "Love Machines"
Uzasadnienie: Za konsekwentne
budowanie dramaturgii obrazem i za wyrazisty autorski styl.
JANTAR 2019 za dźwięk do filmu
krótkometrażowego 8 000 zł z przeznaczeniem na udźwiękowienie kolejnego filmu –
nagroda ufundowana przez Studio Dźwiękowe Fonograf:
Otrzymuje Konrad Błaszczyk za
dźwięk do filmu „Bajka na niespokojny sen” w reżyserii Nawojki
Wierzbowskiej
Uzasadnienie: za stworzenie
dźwiękowego świata podkreślającego wewnętrzne przeżycia bohaterki i
stwarzającego dodatkową warstwę narracyjną, wyważony miks a także umiejętne
połączenie muzyki i dźwięku w jedną spójną całość.
NAGRODY POZAREGULAMINOWE:
Nagroda publiczności za film
pełnometrażowy:
Otrzymuje film pt.: „Underdog” w
reż. Macieja Kawulskiego
Nagroda jury młodzieżowego za
film pełnometrażowy:
Otrzymuje film pt.: „Nic nie
ginie” w reż. Kaliny Alabrudzińskiej
Uzasadnienie: Za udowodnienie, że
staranność i dobre filmowe rzemiosło mają szansę wygrać wysokim budżetem –
innymi słowy: Życie dało im cytryny, a zrobili z nich dobre wino,
Nagroda dziennikarzy za film
pełnometrażowy:
Otrzymuje film pt.: „Eastern”
reż. Piotr Adamski
Uzasadnienie: Za czerpanie
pełnymi garściami z mitów i podań, przełamywanie konwencji, nieustanne
zaskakiwanie widza oraz dwie postaci dziewczęce, których mogłyby pozazdrościć
produkcje Marvela.
Nagroda dziennikarzy za film
krótkometrażowy:
Otrzymuje film pt.: „Miłość
bezwarunkowa” reż. Rafał Łysak
Uzasadnienie: Za pełen uroku
autodokumentalizm, angażujący i wzruszający szczerą relacją pomiędzy wnukiem a
babcią.
Nagroda specjalna Legalnej
Kultury za film krótkometrażowy:
Otrzymuje: Paweł Dyllus za film
pt. „Dziwor”
Uzasadnienie: Za zamknięcie w
kadrze tego, co nie mieści się w głowie
Nagrody specjalne dla filmów z
konkursu krótkometrażowych debiutów filmowych - zakup licencji przez kanał
filmowy AleKino+ :
Otrzymują: "Story" w
reż. Joli Bańkowskiej, "Miłość bezwarunkowa" w reż. Rafała Łyska oraz
"Hi, How Are You" w reż. Michała Chmielewskiego [informacja prasowa]
***
Werdykt jury konkursu głównego
bardzo mocno rozminął się z moimi ocenami filmów. Główną nagrodę otrzymał film,
który nie koresponduje z moją wrażliwością i zdecydowanie nie przekonał mnie
ani formą ani treścią. Już gdzieś to pisałem, że „Moja polska dziewczyna” to
szczególna artystyczna wypowiedź, bardzo osobna i odważna, ale czy to „film
spełniony”? Bliżej mi jest do drugiej nagrody, bo „Nic nie ginie” z pewnością
zostało bardzo dobrze wyreżyserowane. Najbliżej mi do „Via Carpatia”, bo ta wypowiedź
o świecie ma dla mnie zdecydowanie odważny autorski sznyt. Nagroda dla „Zgniłych
uszu” to już zaskoczenie większe, bo wśród scenariuszy wskazałbym na pewno na
kilka lepiej opowiedzianych historii. Te wszystkie filmy, to na pewno autorskie
wypowiedzi, kino wymykające się prostej interpretacji, trafiające do odbiorcy
przygotowanego na takie spotkania. Jury na „Młodych i Film” ponownie więc
postawiło na propozycje, które nie schlebiają gustom, które doceniają autorów
myślących osobno i odważnie. W ostatnich latach biłem brawo nagrodom dla „Polskiego
gówna”, „Placu zabaw” czy „Photona”, ale w tym roku „Moja polska dziewczyna”
już mnie nie przekonała. Widać tutaj jednak pewien trend. „Młodzi i Film” stają
się festiwalem twórczości autorskiej z elementami eksperymentalnymi. Jury
poszukuje tutaj młodego polskiego kina, które nawet w światowej twórczości ma
do zaoferowania wypowiedź się wyróżniającą.
Przegranym w konkursie jest na
pewno „Eastern”, który spodobał się przede wszystkim dziennikarzom
akredytowanym na festiwalu (to też mój głos). Ta autorska wypowiedź wydawała mi
spełniona i zasługująca – jeśli nie na główną to na nagrody za reżyserię,
scenariusz czy zdjęcia. Słuszna jest nagroda dla „Eastern” przyznana
debiutującej aktorce i za muzykę, ale to jednak niedosyt. „Eastern” nie trafił
do jury i zastanawiam się dlaczego tak się stało. Czy historia ta nie
przekonała jury, czy flirt z kinem gatunkowym, z tymi postawami, z taką
narracją nie wydał się oceniającym, czymś oryginalnym w polskim kinie? Pamiętajmy,
że z ocenami składów jurorskich nie należy dyskutować. Mi po prostu trochę żal
tego filmu.
Bardzo fajne nagrody przyznano w
konkursie krótkometrażowym. Wśród animacji wygrał świetny „Mój dziwny starszy
brat”, a wśród dokumentów ponownie wstrząsający „Mój kraj taki piękny”. Broni się też fabularny "Nie zmieniaj tematu". Generalnie mam taką obserwację, że konkurs krótki stał na całkiem wysokim poziomie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz