czwartek, 27 czerwca 2019

Gildia Reżyserów Amerykańskich kontra Netflix


[SEZON NAGRÓD 2019/2020] Gildia Reżyserów Amerykańskich, jedna z bardziej cenionych organizacji zawodowych działających w amerykańskim kinie, ogłosiła zasady na jakich kwalifikować będzie filmy do swoich prestiżowych nagród. To jest komunikat dla producentów treści prezentowanych z myślą głównie o dystrybucji filmów w internecie. Przede wszystkim dla Netflixa i Amazona, które szykują się do zmagań o najważniejsze nagrody sezonu.

Gildia zmieniła nazwę swojej najważniejszej nagrody. Od teraz przyznawana będzie ona za „Wybitne osiągnięcia w reżyserii kinowego filmu fabularnego”.

Oznacza to, że od najbliższej edycji o główną nagrodę Gildia Reżyserów Amerykańskich (DGA, Directors Guild of America) nie będą mogły zabiegać produkcje, które będą miały premierę tego samego dnia w kinie oraz w telewizji czy w internecie.

Tym samym Gildia opowiada się po stronie premiery filmu w kinie i po stronie kinowego doświadczenia. Organizacja chce w ten sposób podkreślić, jak wyjątkowe znaczenie ma oglądania filmu na dużym ekranie.

Gildia Reżyserów informuje, że film kwalifikujący się do ich nagród musi być poprzedzony dystrybucją kinową, ale na razie nie wiadomo ile ma trwać taka dystrybucja, czy wystarczy 7 dni, czy będzie potrzebna większa przerwa pomiędzy obiema premierami.

Przed rokiem „Roma” miała trzytygodniową kinową dystrybucję, zanim trafiła do Netflixa. Alfonso Cuaron za film ten otrzymał nagrodę Gildii Reżyserów a potem Oscara.

Czy zasady wprowadzone przez DGA stanowią problem dla producentów filmów przeznaczonych do internetu? Niekoniecznie. Nagroda DGA i inne wyróżnienia przyznawane przez Gildie cieszą się uznaniem w branży, ale nie decydują o wygraniu potem Oscara. Przy mocnej promocji w innych mediach, przy wsparciu Złotych Globów i innych nagród, kandydat producenta internetowego może podjąć walkę o Oscara.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza