Ceniony i lubiany w naszym kraju „Toni Erdmann” znalazł się w gronie najlepszych niemieckich filmów 2016 roku. To jednak nie ten tytuł zdobył najwięcej nominacji do Niemieckich Nagród Filmowych, zwanych powszechnie Lola. Nas cieszy przede wszystkim wiadomość, że wśród docenionych znalazła się też polsko-niemiecko-francusko-belgijska koprodukcja zatytułowana „Maria Skłodowska-Curie”, która otrzymała trzy nominacje.
Niemieckie wydarzenie minionego sezonu, czyli „Toni Erdmann”
otrzymał sześć nominacji do tych nagród i to w tych najważniejszych
kategoriach. Choć filmowi nie udało się zdobyć Oscara, ciągle jest jednym z
najważniejszych europejskich a głównie niemieckich filmów 2016 roku. To stawia
go w gronie faworytów Niemieckich Nagród Filmowych. Przyglądając się
tegorocznym nominacjom dostrzec można wiele bardzo udanych niemieckich filmów i
koprodukowanych z udziałem tej kinematografii.
„Toni Erdmann” nominacje otrzymał w kategoriach: Najlepszy
Film, Reżyser, Scenariusz, Montaż oraz oczywiście za główne role aktorskie (Sandra
Huller i Peter Simonischek). Polska publiczność zna ten film, ma on wielkie
grono fanów także w naszym kraju, a pod koniec lutego obejrzało go w naszych
kinach już ponad 60 tysięcy osób. Okazuje się jednak, że to nie „Toni Erdmann”,
a dwa inne filmy otrzymały większą liczbę nominacji do niemieckich Oscarów. Osiem
z nich zdobył film „Die Blumen von Gestern” (The Flowers of Yesterday) w
reżyserii Chrisa Krausa, a siedem nominacji otrzymał film „Dzika” (Wild)
autorstwa Nicolette Krebitz. Ten ostatni tytuł wejdzie do polskich kin 26 maja.
Tydzień wcześniej w Polsce pojawi się też film „24 tygodnie”, który otrzymał
cztery nominacje do Niemieckich Nagród Filmowych i wszystkie w głównych
kategoriach.
Listę najlepszych niemieckich filmów 2016 tworzą ostatecznie
następujące produkcje: „24 tygodnie”, „Die Blumen von Gestern”, „Toni Erdmann”,
„Tschick”, „Dzika” oraz wielki przebój niemieckich kin „Willkommen bei den Hartmanns”. Warto też
zauważyć, że w zdominowanej do tej pory przez mężczyzn kategorii Najlepsza
Reżyseria na cztery nominacje, aż trzy z nich otrzymały kobiety (Anne Zohra
Berrached za „24 tygodnie”, Maren Ade za „Toniego Erdmanna” i Nicolette Krebitz
za „Dziką”).
W gronie nominowanych do Niemieckich Nagród Filmowych
znalazł się też polski akcent. Trzy nominacje otrzymała „Maria Skłodowska-Curie”,
która ma szanse na nagrody w kategoriach: Najlepsza Charakteryzacja (Waldemar
Pokromski), Najlepsze Kostiumy (Chris Pidre i Florence Scholtes) i Najlepsza
Muzyka (Bruno Coulais). Jak widać prawdziwie międzynarodowa ekipa twórców
pracujących nad historią polsko-francuskiej zdobywczyni dwóch Nagród Nobla.
„Maria Skłodowska-Curie” od 3 marca pokazywana jest w
polskich kinach i od tamtej pory film ten obejrzało około 200 tysięcy widzów. W
głównej roli wystąpiła Karolina Gruszka.
Niemiecka Akademia Filmowa liczy 1800 członków. Laureatów
nagród poznamy 28 kwietnia.
PEŁNA LISTA NOMINACJI (ang):
Best
Picture
24 WOCHEN
DIE BLUMEN
VON GESTERN
TONI
ERDMANN
TSCHICK
WILD
WILLKOMMEN
Best
Documentary
BERLIN
REBEL HIGH SCHOOL
CAHIER
AFRICAIN
NO LAND’S
SONG
Best
Children's Film
AUF
AUGENHÖHE
TIMM THALER
ODER DAS VERKAUFTE LACHEN
Best
Screenplay
Maren Ade
TONI ERDMANN
Carl
Gerber, Anne Zohra Berrached 24 WOCHEN
Chris Kraus
DIE BLUMEN VON GESTERN
Lars
Montag, Helmut Krausser EINSAMKEIT UND SEX UND MITLEID
Best
Director
Maren Ade
TONI ERDMANN
Anne Zohra
Berrached 24 WOCHEN
Chris Kraus
DIE BLUMEN VON GESTERN
Nicolette
Krebitz WILD
Best
Actress in a Leading Role
Sandra
Hüller TONI ERDMANN
Julia
Jentsch 24 WOCHEN
Lilith
Stangenberg WILD
Best Actor
in a Leading Role
Lars
Eidinger DIE BLUMEN VON GESTERN
Bruno Ganz
IN ZEITEN DES ABNEHMENDEN LICHTS
Peter
Simonischek TONI ERDMANN
Best
Actress in a Supporting Role
Fritzi
Haberlandt NEBEL IM AUGUST
Eva Löbau
EINSAMKEIT UND SEX UND MITLEID
Sigrid
Marquardt DIE BLUMEN VON GESTERN
Christiane
Paul DIE WELT DER WUNDERLICHS
Best Actor
in a Supporting Role
Rainer Bock
EINSAMKEIT UND SEX UND MITLEID
Martin
Feifel DIE WELT DER WUNDERLICHS
Georg
Friedrich WILD
Best
Cinematography
Rainer
Klausmann TSCHICK
Frank Lamm
PAULA
Sonja Rom
DIE BLUMEN VON GESTERN
Reinhold
Vorschneider WILD
Best
Editing
Andrew Bird
TSCHICK
Bettina
Böhler WILD
Heike
Parplies TONI ERDMANN
Best
Production Design
Silke Buhr
DIE BLUMEN VON GESTERN
Christoph
Kanter NEBEL IM AUGUST
Tim Pannen
PAULA
Best
Costume Design
Frauke Firl
PAULA
Chris
Pidre, Florence Scholtes MARIE CURIE
Gioia Raspé
DIE BLUMEN VON GESTERN
Best Make
Up Design
Kathi
Kullack DAS KALTE HERZ
Waldemar
Pokromski MARIE CURIE
Astrid
Weber, Hannah Fischleder PAULA
Best
Original Score
Oli Biehler
DAS KALTE HERZ
Bruno Coulais
MARIE CURIE
Johannes
Repka TIMM THALER ODER DAS VERKAUFTE LACHEN
Best Sound
Design
Stefan
Busch, Michael Kranz, Peter Schmidt TIMM THALER ODER DAS VERKAUFTE LACHEN
Lars
Ginzel, André Zacher, Benjamin Hörbe DAS KALTE HERZ
Rainer
Heesch, Martin Steyer, Christoph Schilling WILD
Kai Tebbel,
Kai Lüde, Lars Ginzel TSCHICK
Honorary
Lola for Lifetime Achievement
Monika
Schindler
Highest
Grossing Film of the Year
Simon
Verhoeven WILLKOMMEN BEI DEN HARTMANNS
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz